تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

پوست ژلاتینی برای درمان زخم ساخته شد

  • کد خبر : 188520
  • 04 اردیبهشت 1396 - 8:14
پوست ژلاتینی برای درمان زخم ساخته شد

محققان مدلی مبتنی بر ژلاتین ساخته اند که ویژگی های آن مانند پوست انسان است و می تواند آب را جذب کند. به این ترتیب می توان بانداژ های زخمی ساخت که رطوبت پوست را جذب می کنند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»،  محققان مدلی مبتنی بر ژلاتین ساخته اند که ویژگی های آن مانند پوست انسان است و می تواند آب را جذب کند. به این ترتیب می توان بانداژ های زخمی ساخت که رطوبت پوست را جذب می کنند.
به نقل از نیواطلس، محققان  آزمایشگاه های فدرال سوییس در علوم مواد و فناوری (Empa)  مدلی مبتنی بر ژلاتین ساخته اند که ویژگی هایی مانند پوست انسان دارد و می تواند آب را جذب کند.
این گروه تصمیم دارد با کنترل رطوبت موجود در ژلاتین  از آن در آزمایش های مربوط به واکنش پوست انسان نسبت به مواد مختلف مانند بانداژ های زخم استفاده کنند.
 پوست  ماده ای فعال است که ویژگی های آن براساس محیط اطراف تغییر می کند.   یکی از این ویژگی های محیطی رطوبت است.
علاوه برآنکه رطوبت پوست را شفاف  و نرم تر می کند. اما رطوبت زیاد در پوست نوعی اصطکاک  ایجاد می کند که در نتیجه آن تاول، حساسیت و درد هنگام راه رفتن در پاها ایجاد می شود.
درهمین راستا دانشمندان به دنبال ساخت ماده ای بود که رطوبت آن قابل کنترل باشد و نیاز به کنترل آن توسط انسان نباشد.
در همین راستا آنها  با استفاده از ژلاتین مدلی ساخته اند که  رفتار پوست انسان را تقلید می کند.
این ماده مانند پوست معمولی رطوبت را جذب و ویژگی های آن را تغییر می دهد. بنابراین به طور واقعی با پارچه ها و مواد دیگر واکنش نشان می دهد.
در این مدل ازژلاتین معمولی استفاده شد که در آب حل می شود. این ماده در فیبرهای پنبه ای قرار داده شد و فرایندهایی شیمیایی روی آن انجام شد. درهمین راستا پلیمرهای پروتئین  پیوندهایی ایجاد کردند که مولکول ها را کنار هم نگه داشتند.
در نتیجه تمام این فرایندها ماده حاصل از آب را جذب می کند و مانند پوست نرم تر می شود. به گفته محققان مدل ژلاتینی جایگزینی برای تمام آزمایش های انسانی نیست اما کمک حال دانشمندان است.
منبع:سلامت
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=188520

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x