تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

خزان حلب چگونه به بهار تبدیل شد؟/ مروری بر روزهای سخت پایتخت اقتصادی سوریه + عکس و نقشه میدانی

  • کد خبر : 188405
  • 03 اردیبهشت 1396 - 7:52
خزان حلب چگونه به بهار تبدیل شد؟/ مروری بر روزهای سخت پایتخت اقتصادی سوریه + عکس و نقشه میدانی

بهار سال ۹۲ به خزان نیروهای ارتش سوریه تبدیل شده بود و هر لحظه امکان سقوط شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه وجود داشت.

«کمال مهر» پایتخت اقتصادی سوریه در آستانه سقوط؛ جمله ای که در سال ۹۲ صدها بار توسط رسانه های حامی تروریست ها مطرح شد.

واقعیت این بود، بهار سال ۹۲ به خزان نیروهای ارتش سوریه تبدیل شده بود و هر لحظه امکان سقوط شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه وجود داشت.

با وجود مقاومت نیروهای سوری در محله های غربی شهر حلب، پیشروی عناصر تروریستی بدون وقفه ادامه داشت؛ سقوط فرودگاه بین الملی شهر حلب و شهرک صنعتی شیخ نجار، محاصره زندان مرکزی شهر و جنایت تروریست ها در بیمارستان کندی همه را در شوک عمیقی فرو می برد.

در جریان جنایت تروریست ها در بیمارستان کندی، نیروهای محاصره شده ارتش سوریه پس از یک سال مقاومت به صورت ناجوانمردانه توسط عناصر تروریستی قتل عام شدند.

ویرانی های شهر حلب / سال ۹۲

جنایت عناصر تروریستی چند ملیتی در شهر حلب فقط به نیروهای ارتش و شهروندان بی گناه ختم نشد و آنان به شهرک های صنعتی هم حمله ور شدند.

تروریست ها با غارت شهرک های صنعتی، تجهیزات کارخانه ها را در بازارهای ترکیه به فروش رساندند؛ آنان حتی به پیچ و مهره های واحدهای صنعتی هم رحم نکردند.

محاصره دهها هزار تن از شهروندان شهرک های نبل و الزهرا و حملات توپخانه ای به این مناطق که منجر به کشته شدن صدها تن از کودکان و زنان شد، جنایت دیگر تروریست ها بود اما آنان همچنان در رسانه های غربی – عربی به عنوان انقلابیون و قهرمان معرفی می شدند.

با سقوط بیش از ۷۰ درصد از مناطق تحت کنترل دولت در شهر حلب، تروریست ها کار نیروهای ارتش را تمام شده تلقی می کردند و از حلب به عنوان پایتخت خود نام می بردند.

نقشه میدانی شهر حلب را در سال ۹۲ مشاهد می کنید:

برای مشاهده اندازه اصلی؛ روی نقشه کلیک کنید

اما در سال ۹۳ با مقاومت نیروهای سوری در بخش های غربی و شمالی ( زندان مرکزی) شهر حلب، پیشروی تروریست ها پس از دو سال متوقف شد.

ارتش سوریه با کمک رزمندگان جبهه مقاومت از سال ۹۳ عملیات های تهاجمی را در دستور کار قرار دادند و توانستند با پیشروی در محور شمالی شهر حلب، محاصره زندان مرکزی را در هم بشکنند.

تصویری از نیروهای سوری در سال ۹۳  در ۲ کیلومتری زندان مرکزی شهر حلب

خبر شکست حصر زندان مرکزی شهر حلب پس از جنایت های بی شمار تروریست ها، یک پیروزی بزرگ برای نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت به شمار می آمد.

با تثبت مواضع نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در شهر حلب، سال ۹۴ آغازی برای شکست های بزرگ تروریست ها بود.

در ابتدای سال ۹۴ نیروهای سوری و مقاومت توانستند فرودگاه بین المللی شهر حلب را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند؛ پاییز همین سال، جبهه جنوب غرب شهر حلب نیز شاهد شکست سنگین تروریست ها بود.

تصاویری از نیروهای جبهه مقاومت / عملیات محرم – پاییز سال ۹۴
تصاویری از نیروهای جبهه مقاومت / عملیات محرم – پاییز سال ۹۴

در جریان عملیات محرم، دهها شهرک و روستا در حومه جنوب غربی شهر حلب پاکسازی شد تا سایه وحشت بر اردوگاه تروریست ها حاکم شود اما بزرگترین شکست تروریست ها در حومه شمالی شهر حلب رقم خورد.

ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در بهمن ماه سال ۹۴ عملیات شکست حصر شهرک های « نبل و الزهرا» را شدت بخشیدند و در نهایت شامگاه ۱۴ بهمن ماه خبری که سالها مردم  در انتظار شنیدن آن بودند، منتشر شد: « محاصره شهرک های نبل و الزهرا شکسته شد »

شکست محاصره شهرک های نبل و الزهرا ضربه سخت دیگری را هم بر پیکره تروریست ها وارد کرد چرا که ارتباط آنان از مرزهای ترکیه با شهر حلب به طور کامل قطع شد.

لحظه دیدار یکی از رزمندگان شیعه شهرک نبل با مادرش پس از ۴ سال محاصره

سال ۹۴ بدون شک باید به نام نجات شهر حلب نامگذاری شود اما پذیرش آتش بس در اواخر این سال به یک تراژدی در ابتدای سال ۹۵ تبدیل شد؛ موضوعی که شاید هیچ گاه فراموش نشود.

در اردیبهشت ماه سال ۹۵، تروریست ها با سوء استفاده از فرصت آتش بس، تجدید قوا کردند  و دوباره موفق شدند بخش های جنوبی شهر حلب را اشغال کنند.

با نیرنگ آمریکایی ها تقریبا همه دستاوردهای عملیات محرم از بین رفت و شهادت چندین تن از مستشاران کشورمان تلخی این شکست را بیشتر کرد.

اگرچه برخی گمانه زنی ها مبنی بر توقف عملیات در شهر حلب به صورت مداوم در رسانه ها منتشر می شد اما سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان خبر از تغییر معادلات در میدان نبرد داد.

نیروهای سوری و مقاومت در تابستان سال ۹۵ با غافلگیری عناصر تروریستی، عملیات را در حومه غرب شهر حلب آغاز کردند و در نهایت پس از سه ماه درگیری سنگین توانستند با قطع ارتباط در محور غربی، تروریست ها را در شرق شهر حلب محاصره کنند.

پاییز سال ۹۵ آخرین تیر بر پیکر بی جان تروریست ها شلیک شد و با وجود خط ونشان های که آمریکا برای جبهه مقاومت حلب می کشید عملیات آزادسازی شرق شهر حلب آغاز شد.

نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت در عملیاتی منحصر به فرد توانستند پس از سه ماه درگیری سنگین نسخه تروریست ها را در شرق شهر حلب بپیچند و پس از ۵ سال درگیری شهر حلب را از وجود عناصر تروریستی به طور کامل پاکسازی کنند.

در ذیل نقشه میدانی شهر حلب را در پایان سال ۹۵ مشاهد می کنید:

برای مشاهده اندازه اصلی؛ روی نقشه کلیک کنید

نقشه حلب پس از آزادی / زمستان سال ۹۵

آزادی شهر حلب آخرین سیلی به لفاظی ها و تهدید های آمریکایی ها نبود و ارتش سوریه و جبهه مقاومت عملیات را در حومه شرقی شهر حلب ادامه دادند.

اسفندماه ۹۵، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت اگر چه نتوانستند شهر راهبردی الباب را در شمال استان حلب بازپس بگیرند اما با تداوم عملیات در حومه شرقی به روستاهای جنوبی شهر منبج در استان رقه رسیدند و علاوه بر توقف اشغالگری ارتش ترکیه، راه ارتباطی عناصر تروریستی را با مرزهای شمالی ( ترکیه) برای همیشه قطع کردند.

مشرق در گزارش دیگری، دستاوردهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت را در شرق استان حلب که نتایج آزادی شهر حلب است، تشریح می کند.

نقشه متحرک شهر حلب از سال ۹۲ تا سال ۹۵ :

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=188405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x