گروه : اجتماعی » جامعه » جوانان
ساعت : 8:59
شناسه : 187881
تاریخ : 29 فروردین 1396
خبر خوش برای جوانان/ اخذ گواهی‌نامه رانندگی بی‌نیاز از کارت پایان خدمت خبر خوش برای جوانان/ اخذ گواهی‌نامه رانندگی بی‌نیاز از کارت پایان خدمت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس پیرو تذکر شفاهی خود در مجلس گفت: طبق مصوبه وکلای ملت، صدور گواهی نامه رانندگی نیازی به تعیین تکلیف شرایط نظام وظیفه آقایان ندارد.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»  « حسینعلی حاجی دلیگانی» پیرامون مصوبه سال گذشته مجلس دال بر عدم نیاز صدور گواهی نامه به کارت پایان خدمت سربازی، گفت: قانونی در خرداد سال ۹۵ تصویب شده که بر مبنای آن افراد فاقد کارت پایان خدمت هم می توانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند، لیکن این مصوبه مجلس در دستگاه های اجرایی کشور، همچنان مغفول مانده است.

وی در خصوص علت ایجاد طرح و تصویب این قانون در مجلس افزود: یکی از مشکلاتی که خانواده ها با آن درگیر هستند این است که، جوانان به خاطر مشکل سربازی امکان اخذ گواهینامه و نیز بیمه اتومیبل خود را نداشته و در موقع بروز تصادف روانه زندان می‌شوند که تعداد این موارد رو به افزایش است. از این رو وکلای ملت برای کاهش گرفتاری مردم، این مصوبه را به تصویب رسانده اند.

نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان به تشریح قانون عدم نیاز کارت پایان خدمت برای اخذ گواهی نامه رانندگی پرداخت و گفت: در ذیل این مصوبه آمده ، هر کس علاقه‌مند به گرفتن گواهی نامه است نیازی به تعیین تکلیف شرایط نظام وظیفه نداشته و دارا بودن کارت پایان خدمت الزامی نیست.

وی تصریح کرد: این مصوبه به نظر شورای محترم نگهبان هم رسید و رأی این شورا ناظر بر «نبود مغایرت با قانون» بود و آن را تأیید کرد.

دلیگانی در پاسخ به این پرسش که پس چرا نهادهای ذیربط همچون راهنمایی و رانندگی از قانون تبعیت نمی‌کنند، خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی به استناد قانون سازمان نظام وظیفه ابهامی مطرح کرد که طبق آن یکی از محدودیتهای نداشتن کارت پایان خدمت، ندادن مجوز برای اخذ مدرک رانندگی است .

وی ادامه داد: پیرو این ابهام این یگان نظامی از مجلس مطالبه نمود که آیا قانون جدید مجلس نقیض قانون قدیم نظام وظیفه نیست، از این رو با مشورتی که با معاونت حقوقی بهارستان داشتیم این رأی صادر شد که؛ «قانون اخیر الذکر ملاک عمل بوده و قانون قبلی را منحصرا در خصوص مورد فوق نقض نخواهد کرد»، لذا مانعی برای صدور گواهینامه وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جواب این پرسش که در حال حاضر چه میزان از جوانان سربازی نرفته و یا به تعبیری چه تعداد بدون کارت پایان خدمت متقاضی گواهینامه در کشور هستند، یادآور شد: هم اکنون حدود ۳ میلیون نفر از جوانان در صف بهره مندی از مجوز رانندگی هستند که امیدواریم با مساعدت نیروی انتظامی محدودیت مذکور از متقاضیان برداشته شود.

وی در پایان افزود: بنده قبلا هم در مورد اجرای قانون فوق به وزیر کشور تذکر داده‌ام. بسیاری از جوانان به ویژه در شهرستان‌ها صاحب کامیون و سایر خودورها بوده و از این راه هم مشکل اشتغال آنها حل می‌شود و هم اینکه در زمان بروز حادثه، بیمه امکان تحت پوشش قرار دادن آنها را دارد.

گفتنی است حاجی دلیگانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفته بود: طبق بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس شأن مجلس باید حفظ شود، براساس قانون‌گذاری صورت گرفته در زمینه اخذ گواهینامه، نیازی به کارت پایان خدمت سربازی نیست اما قانون مذکور اجرایی نشده است.

منبع:جام جم
انتهای پیام/