تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

معیشت صیادان هرمزگانی در تور اسرائیلی های چینی نما

  • کد خبر : 187639
  • 27 فروردین 1396 - 16:11
معیشت صیادان هرمزگانی در تور اسرائیلی های چینی نما

در سالهای اخیر صیادان هرمزگانی با مشکلات و قوانین دست و پاگیری روبرو هستند که سازمان شیلات به بهانه حفظ دریا پیش روی آنان گذاشته که علاوه بر تحت شعاع قرار دادن معیشت صیادان بومی، حیات خلیج فارس را به نابودی کشانده و روند صید سنتی را مختل کرده است

به گزارش«کمال مهر»؛به نقل از هرمز؛انسان از ابتدای خلقت، حیات خود را با بهره گیری از طبیعت و ساخت انواع وسایل ابتدایی گذرانده و تا به امروز با گذشت هزاران سال از نخستین تمدن های اولیه روش های بهره گیری از طبیعت، نوین تر و پروپیمانه تر شده است.

صیادی و صید از روش های ابتدایی شکار است که قرن هاست انسان ها با بهره گیری از دریا امرار معاش کرده و با تامین مواد غذایی از بستر دریا علاوه بر ارزی آوری موجب توازن در اکوسیستم دریایی می شود.

زندگی مردم جنوب و ساحل نشینان آمیخته با دریا،شرجی و صیادی است و آباو اجداد جنوبی ها مخترعین و مبدعین روش های صید و شناورهایی هستند که در تمام دنیا بی همتاست؛ قایق حوری،لنج های غول پیکر چوبی، صید مشتا، گرکور و سایر ادوات صیادی ابزار کار صیادان خطه خلیج هستند که در اوج گرما و شرجی ریزان تابستان کمر همت بسته تا روزی حلال را از دریا که پاک ترین مهد حیات است،به دست آورد.

از دیرباز صیادان برای حفظ اکوسیستم دریا و به اصلاح جنوب برای آنکه دریا با جاشوها قهر نکند به روزی که دریا در تورهای آنان قرار می دهد بسنده می کنند و در هر فصل آبزیان خاص خود را صید می کنند تا بدین طریق هم زندگی خود را سپری کنند و هم دست در توازن طبیعت دریا نبرده باشند.

در سالهای اخیر صیادان هرمزگانی با مشکلات و قوانین دست و پاگیری روبرو هستند که سازمان شیلات به بهانه حفظ دریا پیش روی آنان گذاشته که این امر نه تنها موجب محافظت از حریم دریا نشده بلکه مشکلات زیست محیطی جدیدی نیز به سایر دغدغه صیادان اضافه شده و علاوه بر تحت شعاع قرار دادن معیشت صیادان بومی، حیات خلیج فارس را به نابودی کشانده و روند صید سنتی را  مختل کرده است.

هجوم کشتی های خارجی در سالهای اخیر که برای تجارت وارد آبهای خلیج فارس شده اند باعث تخریب ذخائر آبزیان دریایی و زمینه فعالیت صیادان سنتی شده که با الهام از طبیعت روزی خود را از دریا بیرون می کشند.

صید ترال با استفاده از تورهای اسرائیلی روش صیادی کشتی های مهاجرانی است که هزاران مایل دریایی دورتر از سرزمین خود در آب های خلیج فارس درحال برهم زدن این اکوسیستم بی نظیر هستند.

در حالی صید غیرمعقول ترال در سواحل ایران توسط صیادان بیگانه رواج پیدا کرده که هر روز شاهد خالی شدن اعماق دریا از انواع آبزیانی هستند که اغلب آنها هیچ گونه مصرفی ندارند و از بین رفتن آبزیان ریز و درشت دریا را موجب می شود از سوی دیگر نیز صیادان بومی سرزمینمان با انواع محدودیت هایی که سازمان شیلات پیش پای آنان قرار داده دیگر توان امرار معاش ندارند.

حضور هزاران صیاد چینی در خلیج فارس که با دادن مبلغی ناچیز، تمام دریای خلیج فارس را در قرق خود در آورده اند نه تنها ازر آوری برای کشور ندارد بلکه صیادان بومی را برای خرج و معیشت زندگی با مشکل مواجه نموده و زمینه ساز بیکاری جوانان شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که مدیریت بیشتر کشتی های صیادی  در دست مدیران شیلاتی استانی ،کشور و بازنشسته های سیاسی شیلات بوده و مدیران اسبق استانی و کشوری شیلات سهامدار آنها هستند.

صید کشتی های چینی با دو موضوع حضورکشتیهای چینی واهداف آنها و شرکتهای ذینفع قابل این قراردادها تامل است؛ اهداف ظاهری این تجار  شامل توسعه وعمران مکران،توسعه صید میکتوفیده،افزایش سرانه صید،افزایش توالید،اشتغال وتامین نهاده های پودر بعنوان حلقه اصلی می باشد که در واقعیت اهداف اصلی آنها رسیدن به سود سرشار ومیلیاردی شرکتهای ذی نفوذ وذینفع (که دراینجا مالک هم تعریف شده) می باشد.
براین اساس سود خالص ۶درصدی از فروش میلیاردی روزانه کشتی های چینی برای افراد ذینفع،مدیران کل شیلاتیهای بازنشسته ومشاوران فعلی دولت تدبیر وامید در استان وکشور است که  عواملی چون نبود مواد اولیه کارخانه پودر موجب شده ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در جاسک که بالغ بر دو میلیون تن برآورد شده بیش از  ۳هزار و ۴۰۰ تن صید شود و بالغ بر ۱۲۰میلیون دلار ارز از ممکت خارج شود.
این حقایق بهانه ای بود تا در پوششی بنام صید فانوس ماهیان و با اجاره ۱۹کشتی چینی بتوانند از ۸۰کشتی صید صنعتی که سالیان سال در صنعت صید راکد مانده  به سودهای کلانی برسند.

گزارش ها حاکی از آن است صیادان چینی قبل از ورود به آب‌های جزیره قشم و هرمز در آب‌های استان بوشهر تورهای خود را برای صید میگو به آب انداخته بودند، اما به دلیل اعتراض و ممانعت صیادان این استان مجبور به ترک آب‌های بوشهر و ورود به آب‌های منطقه آزاد قشم شدند .

چینی‌ها با ۲۵ کشتی صیادی که در هر شناور ۲۰ خدمه و یک مترجم ایرانی حضور دارد با صید بی‌رویه خود، مردم قشم و مسافرانی که به امید خرید میگو به این جزیره سفر می‌کنند را در حسرت خوردن این آبزی خوشمزه خواهند گذاشت.

در شهرستان سیریک شغل بسیاری از مردم ساحل نشین صید و صیادی است و جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر از راه صید و صیادی و صنایع وابسته به آن امرار و معاش می کنند و در حال حاضر چشم های گریان و  آینده شغلی بسیاری از خانواده ها در آستانه نابودی و بیکاری مفرط قرار گرفته است که در صورت بی توجهی و ادامه این روند در آینده ای نزدیک به بحران و معضلی برای شهرستان و استان تبدیل خواهد شد.

صیادان جاسکی نیز از سوغات چین بی نصیب نماندند و در ماههای اخیر شاهد بیکاری روز افزون این قشر ازجامعه سنتی هستیم که با افشاگری امام جمعه جاسک همراه شد؛پس از نطق کوبنده حجت الاسلام مناقبیان در خطبه های نماز جمعه شهرستان مسئولان وادار شدند تا به صورت موقت از ادامه فعالیتهای کشتیهای چینی جلوگیری و این شناورها را از سواحل مکران اخراج کنند.

وی تصریح کرد:صیادان جاسک بیش از ۵۰  سال به صورت سنتی صید کرده اند ولی امروز گرفتار وام کلان و محتاج نان شب هستند.

امام جمعه جاسک اضافه کرد:مجوز فعالیت شناورهای غول پیکر به افراد وابسته به باند قدرت و ثروتی داده شده که تاکنون شهرستان جاسک را به چشم ندیده اند و ثروت عظیم این سرزمین را به یغما می برند.

وی خاطرنشان کرد:اگر مسیر اقتصاد درست را برای مردم مهیا نکنیم راه انحرافی پیدا می کنند  و بسیاری از معضلات و ناهنجاری های اخلاقی در جامعه رواج می یابد.

محمد احمدی ،فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: به منظور دفاع از حقوق صیادان بومی که معیشت ۵۷۰۰ نفر بهره بردار را تامین می کنند توقیف و خروج کشتی های چینی تا اطلاع ثانوی از دریای مکران مصوب شد.
فرماندارجاسک اضافه کرد:مصوبه توقیف و خروج کشتی های چینی و اجرای آن موجب افزایش ضریب امنیتی در حوزه ی اقتصاد دریا محور در ۲۳۰ کیلومتراز آبهای ساحلی شهرستان جاسک و منطقه مکران، با ایجاد امنیت شغلی صیادان می شود.

این مصوبه که دارای محدودیت زمانی و مسکن موقتی برای فروکش کردن اعتراضات ساحل نشینان مکران است که یقینا به زودی شاهد فعالیت دوباره چینی ها خواهند بود که عده ای  این اقدام را متینگ تبلیغاتی دولتی ها در آستانه انتخابات می دانند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=187639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x