تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رئیس سیا: ما به جاسوسی و سرقت اطلاعات از کشورها افتخار می‌کنیم / سیا شرکای اطلاعاتی مهمی در خاورمیانه دارد

  • کد خبر : 187357
  • 25 فروردین 1396 - 12:59

مایک پمپئو در ادامه تلاش‌های مقامات آمریکایی برای تفرقه‌افکنی در منطقه خاورمیانه، مدعی شد هلال شیعی در حال شکل گرفتن است و این به نفع آمریکا نیست.

رئیس سیا: اقدام آمریکا در سوریه پیامی برای ایران است

به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»؛ «مایک پمپئو»، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل آمریکا، مدعی شد سازمان جاسوسی این کشور بازیگری مهم در تلاش ها جهانی برضد اشاعه هسته ای بوده است.
پمپئو افزود: ما باید اول و مهم‌تر از همه بدانیم که سازمان های اطلاعاتی فقط مشغول جاسوسی خارجی می شوند. ما اطلاعات سری را از دشمنان خارجی، نهادهای متخاصم و سازمان های تروریستی سرقت می کنیم و به این مسئله افتخار می کنیم! ما این اطلاعات را تحلیل می کنیم تا دولت ما بتواند درک بهتری از دشمنانمان که در این دنیای چالش‌برانگیز و خطرناک با آنها روبرو هستیم داشته باشد. ما از این بابت پیشمان نیستیم. این کار دشوار است و ما سخت آن را دنبال می کنیم.
رئیس سیا همچنین گفت: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا وقتی که موضوع، به تهدیدات خارجی مربوط شود در تعقیب و جستجو برای کسب اطلاعات، روش تهاجمی را دنبال می کند تا امنیت کشور را تامین کند. ما از جعبه ابزار خود به طور کامل استفاده می کنیم و از اختیارات و توانایی هایی که کنگره و قوه مجریه در اختیار ما قرار داده است به طور کامل و مطابق با ایده آل های آمریکایی بهره می‌بریم. ما این کارها را انجام می دهیم چون وظیفه ما همین است.
مایک پمپئو در ادامه اظهارات خود گفت: من در چند هفته ای که رئیس «سی آی ای» (سیا) بوده ام، متوجه شدم که مفهوم ماموریت ما خیلی ساده است؛ اما اجرا کردن آن بسیار دشوار است. ما تلاش می کنیم بهترین اطلاعات را در اختیار رئیس جمهور و دولت او قرار دهیم تا وی بتواند منافع ملی ما راپیش ببرد و از کشور محافظت کند. سی آی ای سالها است که ماموریت خود را بی سر و صدا و به طریقی موثر انجام داده است. دستاوردهای ما اغلب محرمانه و مخفی می ماند اما معدودی از این دستاوردهای خاص برای دنیا مشخص می شوند، سی آی ای بازیگری مهم در کمپین (پویش) جهانی برضد اشاعه هسته ای بود و امروز نیز همچنان همین گونه است.
مایک پمپئو افزود: ما به فروپاشی شبکه جهانی قاچاق هسته ای کمک کردیم که عبدالقدیر خان از آن استفاده می کرد، به افشای تاسیسات مخفی هسته ای در سوریه کمک کردیم و با کمک شرکای خود اطلاعاتی جمع آوری کردیم که لیبی را ترغیب کرد تا برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد. ما همچنین در خط مقدم نوآوری های فنی در تاریخ مان قرار داشته ایم، تلاش های انجام شده با هدایت سی آی ای باعث تولید هواپیماهای یو -۲ و ماهواره ها شد. این تلاش ها به ما اجازه داد تا فعالیت های کشورهای دشمن را زیر نظر بگیریم. ما مرزهای دانش و فناوری را به پیش بردیم تا هم به نفع امنیت و هم به نفع رفاه عامه مردم آمریکا باشد.
وی افزود: اخیرا هم سرمایه گذاری سی آی ای در فناوری، در سال دو هزار و سه منجر به تولد گوگل ارت شد.
وی در ادامه به موضوعاتی اشاره کرد که سی . آی . ای انجام نمی دهد.
مایک پمپئو گفت: من می خواهم درباره چیزهایی بگویم که سی آی ای انجام نمی دهد. وی مدعی شد: ما یک آژانس اطلاعات خارجی هستیم. تمرکز ما روی جمع آوری اطلاعات درباره دولت های خارجی است؛ درباره سازمان های تروریستی خارجی است، نه اینکه روی جمع آوری اطلاعات از آمریکایی ها تمرکز داشته باشیم! قوانین خاصی وجود دارد که باعث می شود حریم خصوصی شهروندان آمریکایی حفظ شود. سی آی ای از جنبه قانونی نمی تواند از طریق تجسس الکترونیک از مردم آمریکا جاسوسی کند. سی آی ای محدودیت های حقوقی و مسئولیت را بسیار جدی می گیرد. من میراث‌دار سازمانی هستم که احترام عمیقی برای حاکمیت قانون و قانون اساسی آمریکا قائل است!
مایک پمپئو افزود: درحالیکه ما تلاش می کنیم بی سر و صدا از کسانی اطلاعات جمع آوری کنیم که تهدیدی برای کشور ما هستند، افرادی مثل جولیان آسانژ و ادوارد اسنودن تلاش می کنند از این اطلاعات برای کسب شهرت استفاده کنند. ویکی لیکس همانند یک سرویس اطلاعاتی دشمن عمل می کند و مواضع آن نیز همانند یک سرویس اطلاعاتی دشمن است. ویکی لیکس یک «سرویس اطلاعاتی متخاصم غیرکشوری» است که اغلب مورد حمایت و یاری بازیگران کشوری مثل روسیه قرار می گیرد، در ژانویه امسال، جامعه اطلاعاتی ما دریافت که اطلاعات ارتش روسیه از ویکی‌لیکس استفاده کرد تا اطلاعات قربانیان آمریکایی (در هک اطلاعاتی) را منتشر کند. ارتش روسیه این اطلاعات را از طریق عملیات سایبری برضد کنگره ملی دموکرات ها، بدست آورده بود. گزارش همچنین نشان می دهد که رسانه ی تبلیغاتی روسیه یعنی راشا تودی (RT) فعالانه با ویکی لیکس همکاری کرد. جولیان آسانژ هیچ چیزی از آمریکا و ایده آل های آن نمی داند.
وی در ادامه مدعی شد: افشاگری های ادوارد اسنودن باعث شد که حفظ امنیت آمریکایی ها برای اطلاعات آمریکا دشوارتر شود و رصد ارتباطات سازمان های تروریستی سخت تر شده است؛ درحالی‌که این سازمان ها مصمم به خونریزی در خاک آمریکا هستند.
مایک پمپئو گفت: افشاگری های اسنودن به این گروه‌ها کمک کرد تا راهی را برای مخفی کردن خودشان در فضای شلوغ دیجیتال بیابند. تردیدی ندارم که افشاگری های سال‌های اخیر صدمات زیادی به امنیت ملی آمریکا زده است.
رئیس سازمان  جاسوسی آمریکا ضمن آنکه اقدام نظامی آمریکا در سوریه را پیامی برای ایران دانست، در ادامه گزافه‌گویی‌ها و تلاش مقامات آمریکایی برای تفرقه‌افکنی در منطقه خاورمیانه، افزود: هلال شیعی درشرف شکل گرفتن است و این به نفع آمریکا نیست که اجازه چنین کاری را بدهد.
مایک پمپئو در ادامه اظهارات خود در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل این پرسش را مطرح کرد که سی آی ای و جامعه اطلاعاتی آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا باید در مقابل چالش بی سابقه ناشی از آژانس های اطلاعاتی متخاصم و غیرکشوری (مانند ویکی لیکس) چه باید بکنند؟
وی در ادامه مدعی: هرچند درمان سریع وجود ندارد؛ اما گام هایی هست که ما می توانیم برداریم تا خطر را کاهش دهیم.
رئیس سی آی ای در ادامه گفت: ما می دانیم که جولیان آسانژ و همراهانش چه خطری برای دموکراسی های سراسر جهان دارند. جهالت و ایده آل هایی که در جای نادرست بکار گرفته  شوند، برای تبدیل کردن این اهریمنان به قهرمانان، بهانه ای قابل قبول  نیستند. ما باید در داخل کشور گام هایی برداریم. ما باید سیستم های خود را تقویت کنیم و امنیت کارکنان خود را بیشتر کنیم. دفاع ما ایستا نخواهد بود بلکه رویکرد ما در قبال امنیت باید همیشه تکامل داشته باشد. ما باید همانند دشمنانی که پیش روی ما هستند باهوش و خلاق باشیم؛ زیرا، آنها نخواهند آسود؛ ما نیز آرام نخواهیم نشست. ما نمی توانیم به طور کامل تهدید را از بین ببریم اما می توانیم تهدید را کاهش دهیم و بر آن مدیریت کنیم.
وی افزود: ما دیگر نمی توانیم اجازه دهیم که جولیان آسانژ و همکارانش از ارزش‌های مربوط به «آزادی بیان» برضد ما استفاده کنند؛ نباید به آنها اجازه داد که فضا داشته باشند و با افشای نادرست اسرار ما را له کنند. ما همچنین باید اعتماد را در بین جامعه اطلاعاتی و شهروندانی که قصد داریم از آنها محافظت کنیم، عمیق‌تر کنیم.
مایک پمپئو در ادامه به پرسش های مطرح شده در جلسه مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل پاسخ داد.
مجری جلسه پرسش و پاسخ خطاب به مایک پمپئو گفت: آیا شما نگران کار ضد اطلاعات و اطلاعات هستید و نگرانی دارید که روس ها همچنان از ویکی لیکس بهره برداری کنند؟ آیا شما نگران هستید که سایر دشمنان مانند ایرانی ها یا کره شمالی به این مدل به عنوان مدلی موثر نگاه کنند. چرا به این  مدل توجه می کنید؟
رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در پاسخ گفت: من اکنون این فرصت را دارم تا تهدید ناشی از این سازمان های اطلاعاتی متخاصم و غیرکشوری را مشاهده کنم. من می خواهم اطمینان یابم که مردم آمریکا تهدید ناشی از آن‌ها را درک کرده اند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آینده تروریست ها و نبرد با داعش گفت: تهدید ناشی از تروریسم یک تهدید واقعی است و همچنان ادامه دارد و قطعا تا زمانی که من در این سمت هستم، ادامه خواهد یافت. ما تلاش های زیادی در عراق کردیم تا بخش زیادی از خلافت (داعش) را بازپس بگیریم. ما تلاش های زیادی در سوریه می کنیم اما این تهدید همچنان تغییر می کند.
خبرنگاری از مایک پمپئو پرسید چرا نخستین سفر خارجی اش به ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) بود؟ مایک پمپئو در پاسخ گفت: ما شرکای اطلاعاتی مهم در آنجا داریم که هر روز به آمریکا کمک می کنند تا ایمن بماند. من می خواهم که از این بابت از این کشورها تشکر کنم. من از این افراد انتظارات بیشتری دارم. وی افزود: من نگران ترکیه هستم چون این کشور هم‌پیمان ناتو است.
مایک پمپئو افزود: ما در مدت زمان کوتاه توانستیم ارزیابی کنیم و به رئیس جمهورمان با اعتماد بالا بگوئیم که در واقع این [دولت] سوریه بود که در ادلب برضد مردم خودش حمله شیمیایی کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا روس ها از حمله شیمیایی در سوریه اطلاع داشتند یا خیر، گفت: من  چیز زیادی برای گفتن ندارم، کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرد .
مجری گفت: واضح است که ایران بازیگری در سوریه است و به صورت گسترده تر نگرانی برای آمریکا است. وقتی که شما عضو کنگره بودید، در جریان جلسات استماع، منتقدانه درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صحبت کردید و این پرسش را مطرح کردید که آیا ایران از شروط توافقنامه هسته ای پیروی می کند یا خیر؟ برداشت شما چیست؟ آیا ایران از شروط توافقنامه هسته ای پیروی می کند؟ نظر شما درباره تهدید ایران در منطقه و جهان چیست؟
رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در پاسخ گفت: من نمی خواهم صحبت های زیادی درباره پیروی شان از توافقنامه داشته باشم. ترجیح می دهم این موضوع را به رئیس جمهور اطلاع دهم. ما فعالانه مشغول کارهای زیادی هستیم تا به رئیس جمهور کمک کنیم و اطمینان حاصل کنیم که او درک می کند ایرانی ها چه زمان‌هایی از توافق‌نامه پیروی و یا آن را نقض می‌کنند. با توجه به آنچه در سوریه رخ داد، باید مراقب باشیم و برجام را بار دیگر مطالعه کنیم و ببینیم که کجا صحبت از «تاسیسات اعلام شده» می کند و کجا صحبت از تاسیسات اعلام نشده می کند؟ باید ببیینیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی  چه میزان دسترسی را به هر یک از این دو گروه متمایز (تاسیسات اعلام شده و نشده) خواهد داشت؟
مایک پمپئو همچنین، مدعی شد: در مورد ایرانی ها باید بگویم که آنها درحال پیشرفت هستند چه این پیشرفت در توانایی شان برای پرتاب سیستم های موشکی به اسرائیل از (طرف) حزب الله باشد، افزایش قدرت شان در موصل از طریق شبه نظامیان شیعه باشد و یا حمایت از شبه‌نظامیان حوثی (نیروهای انصارلله یمن) برای شلیک کردن موشک علیه سعودی ها باشد. فهرست تجاوزات ایران، از روز امضای برجام شاهد افزایش چشمگیر بوده است.
مجری گفت: آیا به نظر شما ایرانی ها تلاش می کنند از گروههای نیابتی غیرکشوری به عنوان نیرویی برای نفوذ استفاده کنند؟
مایک پمپئو پاسخ داد:حتما قطعا همین طور است. در تک تک این مکان ها همین است. هلال شیعی درشرف شکل گرفتن است و این به نفع آمریکا نیست که اجازه چنین کاری را بدهد.
مجری گفت آمریکا برای مقابله چه کاری می تواند بکند؟
مایک پمپئو گفت: من همیشه می خواهم اطمینان حاصل کنم که ما شرکایی داریم که در این مسیر به ما کمک کنند. حال چه این کار اماراتی ها باشد، چه کارهایی باشد که اسرائیل و یا کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) بتوانند انجام دهند. منظورم همیشه کمک ها از طریق تحرکات و مستقر کردن چند گردان در میدان نبرد نیست. این کشورها ثروت ها و توانایی های زیادی دارند تا به مکان هایی بروند که آمریکا نمی تواند برود. ما همچنین هم‌پیمانان دیگری را در اروپا داریم که تهدید ایران برای آنها زیاد است و من اطمینان دارم که آنها می توانند به ما کمک کنند.
وی گفت: استدلال من این است که ایرانی ها اقدامی مثل اقدام هفته گذشته ما در سوریه را  باید مشاهده کرده باشند!
بخش دیگری از این گفتگو به کره شمالی اختصاص یافت.
مایک پمپئو درباره اقدام نظامی دولت ترامپ در هدف قرار دادن پایگاه هوایی الشعیرات گفت: روند تصمیم گیری قاطعانه و واقعا مبتنی بر درک واقعی از اهمیت راهبردی چیزهایی بود که پیش روی کشور قرار دارند. ما فردی را داریم که ناقض پیمان تسلیحات شیمیایی شد. این چیزی نیست که کم اهمیت باشد. به نظر من ایرانی ها باید به این واقعیت توجه کنند که این دولت آماده است تا مشغول فعالیت هایی شود که متفاوت با آن چیزی است که آمریکا در چند سال گذشته انجام داده بود.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=187357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x