تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

ریشه‌های اختلال ناباروری در کشور

  • کد خبر : 186384
  • 15 فروردین 1396 - 9:18
ریشه‌های اختلال ناباروری در کشور

توانمندی متخصصان حوزه ناباروری در کشور می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نازایی کشور و تقویت اقتصاد سلامت کشور باشد.

   گروه علمی پزشکی«کمال مهر» فرزانه جهانشاد مشاور ژنتیک  اظهار داشت: هزینه‌های سنگین درمان ناباروری و نبود پوشش بیمه‌ای باعث استرس و حتی اختلال‌های روحی و روانی شدید در زوج‌های نابارور می‌شود.
وی در ادامه اظهار داشت: بهترین سن باروری در خانم‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، زیرا تا سن ۳۵ سالگی به علت ذخیره تخمک‌ها در تخمدان و آزاد شدن آن‌ها به مرور، نگرانی چندانی در مورد قدرت باروری زنان وجود ندارد، اما پس از این سن، کم‌کم و به طور مداوم، از قدرت باروری زنان کاسته می­ شود. به طور مثال، اگر امکان باروری با لقاح خارج رحمی برای یک زن ۳۲ ساله حدود ۳۵ درصد باشد، این امکان در سن ۴۲ سالگی، اگر اساساً آن زن دارای تخمک باشد، حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود.
وی با اشاره به بیماری ­هایی که ممکن است باروری را به خطر بیاندازند، گفت: یائسگی‌های زودرس و بیماری هایی مانند اوریون، لوپوس، ام اس و اندومتریوز که به دستگاه­‌های تولید مثل مربوط می­ شود و می­ تواند دارای علل ویروسی باشد یا از سن کودکی فرد را درگیر کند، باروری را دچار مشکلات اساسی می‌کند.
جهانشاد بیان کرد: یکی از مشکلتی که زوج‌های نابارور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم حمایت بیمه‌ها و استرس ناشی از مسائل مالی و روند درمانی است و از آنجایی که استرس به تنهایی تاثیر منفی و جدی بزرگی بر چرخه باروری می‌گذارد به برخی از زوجین توصیه می‌شود که در ایام تعطیل و مسافرت که استرس کم است، اقدام به بارداری کنند.
وی افزود: عوامل استرس زا با اختلال جریان خون تخمدان روی نازایی تاثیر می گذارند و با توجه به آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد نابارور نسبت به این موضوع آگاهی دارند.
جهانشاد در ادامه عنوان کرد: بیماری‌های زمینه‌ای که منجر به کاهش آمار نازایی می‌شود، دست خود افراد نیست و باید بدانیم برخی گروه‌های جوان در جامعه با ناآگاهی، استفاده از قلیان، سیگار و داروهای بدنسازی و موارد از این دست، خود را در معرض نازایی قرار می‌دهند. امیدواریم با آگاهسازی این قشر توسط سیاستگذاران وزارت بهداشت، رسانه‌ها و سایر گروه‌های تاثیرگذار بتوانیم از سهم نازایی این قشر جوان کم کنیم.
مشاور ژنتیک کشورمان در پایان گفت: هم اکنون در مراکز پزشکی درمان ناباروری کشور نظیر کلینیک نازایی نوید شاهد حضور مریضان از اقصی نقاط خاورمیانه هستیم که این موضوع بیانگر توانمندی متخصصان در حوزه درمان ناباروی است و امیدواریم با سرمایه گذاری در این بخش شاهد اقتصاد سلامت و خروج ارز از کشور باشیم.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x