تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

انتظارات جدید از حیدریان و نقاط مثبت و منفی کارنامه ایوبی

  • کد خبر : 184456
  • 18 اسفند 1395 - 17:23

ابوالحسن داودی درباره انتصاب محمدمهدی حیدریان به خبرآنلاین گفت: «سال ها قبل زمانی که علیرضا رضاداد از مدیریت فارابی کنار گذاشته شد، سرمقاله ای برای روزنامه اعتماد نوشتم و در آن به اهمیت استمرار حضور این مدیران در سینما اشاره کردم و اینکه کارآمد شدن این مدیران چقدر براى سینما هزینه برداشته است. مدیرانی مثل رضاداد و حیدریان افرادی اند که اهالی سینما بیش از سه دهه است با آنان در ارتباط بوده‌اند و آنان «طرح کاد» خود را همراه این دست اندرکاران قدیمى طی کرده‌اند. تمام این مدیران تجربیات خودشان را در دوره های مختلف با منافع و زیان هایی که برای اهالی سینما پدید آورده، به دست آورده اند و به موقعیت فعلی رسیدند.»

به گزارش کمال مهربه نقل از مهر؛ در حالی که تنها سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، حجت‌اله ایوبی از سمت ریاست سازمان سینمایی کنار رفت تا یکی از باتجربه‌ترین مدیران سینمایی جای او بنشیند. روز گذشته حکم ریاست حیدریان بر سازمان سینمایی از سوی وزیر ارشاد صادر شد تا ازین پس این مدیر سینمایی که پیش از این نیز در هدایت سکان سینما سهم داشت دوباره بر این منصب تکیه زند. چند سینماگر درباره این جا‌بجایی با خبرآنلاین گفتگو کردند که صحبت‌های آنها را در گزارشی که در ادامه آمده می‌خوانید.

داودی: امید به همراهی مدیریت با بدنه سینما

ابوالحسن داودی درباره انتصاب محمدمهدی حیدریان به خبرآنلاین گفت: «سال ها قبل زمانی که  علیرضا رضاداد از مدیریت فارابی کنار گذاشته شد، سرمقاله ای برای روزنامه اعتماد نوشتم و در آن به اهمیت استمرار حضور این مدیران در سینما اشاره کردم و اینکه کارآمد شدن این مدیران چقدر براى سینما هزینه برداشته است. مدیرانی مثل رضاداد و حیدریان افرادی اند که اهالی سینما بیش از سه دهه است با آنان در ارتباط بوده‌اند و آنان «طرح کاد» خود را همراه این دست اندرکاران قدیمى طی کرده‌اند. تمام این مدیران تجربیات خودشان را در دوره های مختلف با منافع و زیان هایی که برای اهالی سینما پدید آورده، به دست آورده اند و به موقعیت فعلی رسیدند.»

او ادامه داد: «شخصا بسیار امیدوارم براساس اینکه خودم هیچ انتظار شخصی برای کارم ندارم و مطالباتم برای سینماست ، اتفاقات خوب بیافتد. همچنین کسانی که حیدریان را همراهی می کنند کسانی باشند که اهل سینما بتوانند تداوم بخش مثبت تجربیات مدیریت گذشته را هم شاهد باشند، هم احترام متقابل باشد و هم کسانی که شناخت کافی نسبت به اهالی سینما دارند و توان ارتباط با آنان را دارا هستند بر مسئولیت ها گمارده شوند. این ویژگی‌ها در آدم‌های خاصی می تواند باشد که اگر درست انتخاب شوند، بدنه سینماهم می تواند همراه تر با مدیریت دولتی باشد.»

داودی همچنین درباره دوره مدیریت حجت الله ایوبی گفت: «از دوره‌ای که آقای ایوبی گذراند به نسبت وضعیت قبل إز خودش از او ممنون هستم و بر این باورم که او توانست امتیازاتی را برای سینما به وجود آورد. البته این معنایش آن نیست که این دوره بدون اشکال بود. مهمترین وجهی که آقای ایوبی بعد از همه این افت و خیزهای سه دهه در سینما به سینمای ایران آورد، احترامی بود که سعی می کرد به اهل سینما بگذارد. ممکن است آن احترام به تنهایى خیلی مشکل سینما را حل نمی کرد، اما این رابطه مغتنم بود. به علاوه اینکه برنامه و پروژه‌های مثبتى در این سه چهار سال آغاز کرد که می توانند کامل شوند، اشکالات آن برطرف شود وفکر مى کنم آقای حیدریان با تجربه‌اش این کار را خواهد کرد.»

اکبر نبوی: نقش حیدریان در سینمای پس از انقلاب قابل درک است

اکبر نبوی کارشناس سینما نیز درباره این انتصاب نظرش را اینگونه مطرح کرد: «ما از آقای حیدریان پیشینه‌ای در ذهنمان داریم، همه ما که از دهه شصت پیگیر جدی سینما هستیم نقش آقای حیدریان را به خاطر می‌آوریم. ایشان در مجموع جزو مدیران سینمایی کشور هستند که در نوع شکل‌گیری سینما پس از انقلاب نقش‌شان کمرنگ نبوده. ایشان به همراه آقای محمد بهشتی و آقای فخر‌الدین انوار در واقع در یک مثلث، ۱۱ سال سکان هدایت سینمای کشور را در اختیار داشتند و این ۱۱ سال مشحون از سیاست‌های درست و بعضا نادرست، فیلم‌های بسیار خوب، فیلم‌های خوب، فیلم‌های متوسط و فیلم‌های ضعیف بوده است»

اکبر نبوی نیز با مثبت ارزیابی کردن دوران مدیریت ایوبی گفت: «من عملکرد ایشان را با وجود نقاط ضعف و قوتش مثبت ارزیابی می‌کنم، وقتی بخواهیم از دوره آقای ایوبی معدل بگیریم، نظر من در مجموع مثبت است.»

محسن علی‌اکبری: حیدریان شرایط سینما را به خوبی می شناسد

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما نیز درباره انتصاب حیدریان گفت: «حیدریان چه آن زمان که در سیمافیلم و شبکه جام‌جم بود و چه بعد که در امور سمعی و بصری معاونت سینمایی مشغول به کار شد نشان داد با مدیری طرف هستیم که شرایط سینمای ایران را به خوبی می‌شناسد.»

علی‌اکبری نیز در این‌باره توضیح داد: «متاسفانه جناب ایوبی اطلاعی از شرایط داخلی سینما نداشتند و ما از روز اولی که ایشان در این سِمَت قرار گرفتند بارها و بارها نگرانی خود را اعلام کردیم و گفتیم این انتخاب هم به ضرر ایوبی و هم به ضرر سینمای کشور خواهد بود.»

تهیه‌کننده «تلفن همراه رئیس جمهور» در خصوص مسائلی که گمان می‌کند حیدریان باید در اولویت کاری خود قرار دهد گفت: «امیدواریم حضور محمدمهدی حیدریان مرهمی باشد بر زخم‌های سینمای ایران. قطعا او خود بیش از همه ما بر اوضاع آگاه است و ما هر چه بگوییم مصداق زیره به کرمان بردن است اما قطعا یکی از خواسته‌های ما توجه به سینمای ملی و ارزشی و بها دادن به فیلم‌هایی است که به مباحث مورد نیاز جامعه ایرانی بپردازند. علاوه بر حمایت از چنین آثاری چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران، حفظ حرمت پیشکسوتان نیز مسئله دیگری است که در طول دوران مدیریت حجت‌اله ایوبی مغفول مانده است.»

الوند: سابقه خوبی از حیدریان در ذهن داریم

سیروس الوند کارگردان سینما نیز درباره جا به جایی صورت گرفته در سازمان سینمایی و انتصاب محمدمهدی حیدریان توضیح داد: «ما از محمدمهدی حیدریان سابقه خوبی در ذهن داریم. در دورانی که او مشغول به کار بود، سینمای ما مشکلات فعلی را نداشت. سینمای ایران این روزها اگرچه در خارج از کشور سربلند است اما در داخل گرفتاری‌‌های بسیاری دارد. »

الوند نیز درباره دوره مدیریت ایوبی توضیح داد: « ما از حجت‌اله ایوبی بدی ندیدیم اما متاسفانه در دوره‌ای مسئول بود که وزارت ارشاد هیچ قدرتی نداشت. اکنون مشخص شده است که تلویزیون با سینما عناد دارد و من برای حل این مشکلات راهی جز مشارکت صنوف در تصمیمات وزارت ارشاد نمی‌بینم. وزارت ارشاد هر تصمیمی که می‌خواهد برای سینما بگیرد حتما نظر نمایندگان صنوف را لحاظ کند.»

کارگردان فیلم «این سیب هم برای تو» نیز در اینباره عنوان کرد: «مسئله بعدی این است که تسهیلاتی که به عنوان وام داده می شود باید به فیلمنامه ها و موضوعات‌شان تعلق بگیرد نه به آدم‌‌ها. بعد از ۳۵ سال آدم‌ها همچنان با اسم‌هایشان کمک هزینه می‌گیرند نه با آثارشان و این بساط باید برچیده شود.»

الوند همچنین افزود:«ما اکنون شاهد فعالیت نهادی‌هایی هستیم که عملکردشان موازی‌کاری با وزارت ارشاد است. به عنوان مثال چرا فیلم‌هایی مانند «عصبانی نیستم»، «رستاخیز» و «خانه پدری» با وجود داشتن پروانه نمایش از وزارت ارشاد نتوانستند نوبت اکران عمومی بگیرند؟ این اتفاق نتیجه فعالیت نهادهایی است که می‌خواهند ایجاد ناامنی کنند؟»

سیروس تسلیمی: حیدریان بهترین گزینه بود

سیروس تسلیمی تهیه‌کننده باسابقه سینما نیز نظر خود را درباره ریاست حیدریان بر سازمان سینمایی اینگونه مطرح کرد: «انتخاب حیدریان از همه جهات بهترین گزینه بود و این انتخاب به شکل هوشمندانه‌ای صورت گرفت. آقای حیدریان در سال‌های ۵۸-۵۹ که ما در ارشاد دست‌اندکار بودیم در تمام مراحل حضور داشتند و به نوعی می‌توانم بگویم او سیف‌الله داد دوم است.»

تسلیمی با ابراز امیدواری از اینکه بعد از انتخابات سال آینده نیز مدیران کارآمد تغییر نکنند گفت: «مشکل اصلی سینمای این روزهای ما مسئله اکران فیلم‌هاست. خیلی‌ از فیلم‌ها رنگ پرده بر خود نمی‌بینند و خیلی از آنها هم با رانت اکران می شوند. بخش مهم دیگری که به نظرم باید به آن رسیدگی شود هم در زمینه تولید است که باید سر و سامان بگیرد. فیلمنامه‌های زیادی می‌آیند و می‌روند، اگر ساخته شوند ممکن است اکران نشوند و برخی هم آنقدر ضعیف هستند که سینما را نابود می‌کنند. به نظرم این موضوع باید سر و سامان بگیرد و اقدامات کارشناسی‌تری روی آن صورت بگیرد.»

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=184456

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x