تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

جزئیات خرید خدمت سربازان غایب در سال ۹۶/ سهم بودجه از درآمدهای نفتی مشخص شد/قیمت حامل‌های انرژی ثابت می‌ماند

  • کد خبر : 176819
  • 04 بهمن 1395 - 14:28
جزئیات خرید خدمت سربازان غایب در سال ۹۶/ سهم بودجه از درآمدهای نفتی مشخص شد/قیمت حامل‌های انرژی ثابت می‌ماند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶َ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، بودجه عمومی کل کشور از درآمدهای نفتی در سال ۹۶ صد هزار و یک میلیارد تومان خواهد بود.

 

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر» محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ آخرین مصوبات کمیسیون متبوع خود را در یک نشست خبری تشریح کرد که اهم آنها به شرح زیر است:

*درآمدهای نفتی

– مقرر شد تا۳۰ درصد از صادرات غیرنفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود که این مسئله در لایحه دولت ۲۰ درصد بود اما در کمیسیون تلفیق این رقم  برابر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ۳۰ درصد رسید.

-مقرر شد ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی به حساب شرکت نفت و شرکت‌های وابسته واریز می‌شود.
– مقرر شد تا ۳ درصد از درآمدهای نفتی به توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اختصاص یابد.
– مقرر شد تا ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی به بودجه عمومی کشور اختصاص یابد. چنانچه  مازاد این رقم کسب شد به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.
مفتح تاکید کرد : تصور می‌کنیم با تقسیم‌بندی این موارد در رابطه با درآمدهای نفتی گام مؤثری در استقلال بودجه از ناحیه قیمت ارز و بازار نفت برداشته باشیم.
*انتشار اوراق مشارکت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۶ در ادامه سایر مصوبات کمیسیون متبوع خود را تشریح کرد.
– براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ دولت مجاز است از محل افزایش ۵ درصد فرآورده‌های نفتی که شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما را تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت‌های حوزه نفت کند که این به معنای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نخواهد بود لذا دولت براساس قیمتی که در ازای فروش بنزین از مردم دریافت می‌کند باید ۵ درصد آن را برای موارد مورد ذکر صرف کند.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق شرکت نفت موظف شد تا معادل ریالی ۴ میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال  برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی راه‌های روستایی و سایر موارد اختصاص دهد.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد تا دولت بتواند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار از طریق فاینانس خارجی برای پروژه‌های خود تأمین مالی کند همچنین علاوه بر این موارد دولت درباره پروژه‌هایی که در سالهای گذشته اقدام به احداث آن کرده می‌تواند منابع آنها را از محل منابع سالهای قبل به اتمام برساند.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق به دانشگاه‌ها، مؤسسات عالی و وزارت بهداشت، نیرو، راه و شهرسازی، دفاع، ورزش و جوانان، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی و همچنین شرکت‌های دولتی وابسته به آنها اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک اسلامی را البته با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و یا قانون بازار اوراق بهادار منتشر کند. البته تضمین این اوراق مشارکت به عهده دستگاه‌های نامبرده خواهد بود.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی منتشر کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶اضافه کرد : براساس مصوبه کمیسیون اوراق ارزی هم به این اوراق اضافه شد.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ به شهرداری‌ها اجازه داده شد تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود توسط شهرداری‌ها منتشر کند.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ به دولت اجازه داده شد اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید و با سررسید تا ۳ سال به صورت بی‌نام و بانام تا سقف ۷۵ هزار میلیارد ریال به طلبکاران واگذار کند.
مفتح تأکید کرد: پیمانکاران و کسانی که از دولت طلبکار هستند می‌توانند اسناد خزانه اسلامی را بانام و یا بی‌نام با سررسید تا ۳ سال دریافت کنند البته این اسناد هم از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ به دولت اجازه داده شد تا در سال ۹۶ بدهی‌های قطعی خود را تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال به دستگاه‌ها تسویه کند.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ به دولت اجازه داده شد تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.
-براساس مصوبه کمیسیون تلفیق؛ به دولت اجازه داده شد تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با سررسید تا ۵ سال اوراق مشارکت منتشر کند.
*معافیت های سربازی
مفتح در ادامه جزییات مصوبات مربوطه به خرید سربازی مشمولانی که ۸ سال غایب دارند را تشریح کرد که مصوبات ان به شرح زیر است؛
– مشمولان غایب زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان،
– مشمولان غایب مدرک تحصیلی دیپلم ۱۵ میلیون تومان،
– مشمولان غایب با مدرک تحصیلی کاردانی ۲۰ میلیون تومان،
 – مشمولان غایب با مدرک تحصیلی کارشناسی ۲۵ میلیون تومان،
 – مشمولان غایب با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ۳۰ میلیون تومان،
 – مشمولان غایب با مدرک تحصیلی دکتری پزشکی ۳۵ میلیون تومان،
 – مشمولان غایب با مدرک تحصیلی دکتری غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص ۵۰ میلیون تومان.
مفتح همچنین خاطرنشان کرد: برای مشمولانی که بیش از هشت سال غیبت دارند، به ازای هر سال غیبت ۱۰ درصد به این مبالغ افزوده می شود؛ همچنین برای مشمولان متاهل ۵ درصد تخفیف و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد تخفیف در نظر گرفته می شود.
**هدفمندی یارانه ها
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ همچنین در ادامه به بررسی بخش درآمدی هدفمندی یارانه ها در بودجه سال آینده پرداخت و براساس ان مصوبات کمیسیون متبوع خود را تشریح کرد:
– طبق مصوبه کمیسیون مقرر شد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه در سال ۹۶ مانند سال جاری، ۴۸ هزار میلیارد تومان باشد؛ یعنی قیمت حامل های انرژی و آب مشمول قانون هدفمندی یارانه ها افزایش نمی یابد.
**ارزش افزوده
 مفتح  در ادامه به مصوبات کمیسیون متبوع خود در رابطه با ارزش افزوده پرداخت .
-طبق مصوبه کمیسیون اعتبار قانون مالیات بر ارزش افزوده که تا پایان امسال است، برای یک سال دیگر و تا پایان ۹۶ تمدید می شود؛ همچنین این مالیات در فرآیند تولید کالا و خدمات تنها یک بار و از قیمت تمام شده کالا دریافت می شود و بر این اساس تولیدکنندگان فرآیند تولید موظفند این مالیات را بین خودشان تسویه کنند.
**تعیین مالیات هر پاکت سیگار از ۱۰ تا ۴۰ درصد
مفتح در ادامه با اشاره به جزئیات مالیات تعیین شده برای انواع سیگار و محصولات دخانی گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق، تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات های موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد، به این ترتیب مشمول دریافت عوارض به قیمت درب کارخانه خواهد بود؛
 -هر پاکت سیگار داخلی ۱۰ درصد،
 -هر پاکت سیگار تولید مشترک ۲۰ درصد،
– هر پاکت سیگار تولید داخل با برند بین المللی ۲۵ درصد
– هر پاکت سیگار وارداتی ۴۰ درصد
وی تصریح کرد: مالیات انواع توتون نیز ۱۰ درصد قیمت درب کارخانه برای محصولات داخلی و ۴۰ درصد قیمت درب کارخانه برای محصولات وارداتی تعیین شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۶ همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و موسسات علمی و پارک های علم و فناوری می توانند تا سقف درآمد اختصاصی خود از بانک ها تسهیلات دریافت کنند.
**تکالیف معلمان حق التدریس
مفتح اظهار داشت: در سال آینده برای پرداخت مطالبات فرهنگیان به ویژه بازنشستگان و نیز معلمان حق التدریس، دولت موظف شد هر ماه یک درصد از «یک دوازدهم» هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را برداشت کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم که هفته آینده و پس از بازگشایی مجلس، پیشنهادات نمایندگان را دریافت کنیم تا پس از تعطیلات دهه فجر، بررسی لایحه بودجه ۹۶ در صحن مجلس آغاز شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=176819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x