تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

مجردها؛ سربازی و مهریه هست؛ پول هم نداریم!

  • کد خبر : 173862
  • 08 دی 1395 - 2:23
مجردها؛ سربازی و مهریه هست؛ پول هم نداریم!

دو گزارشی که درباره ازدواج و تجرد منتشر شد، واکنش‌های زیادی از سوی کاربران به همراه داشت و در نظراتشان از مشکلات اقتصادی تا فرهنگی مورد اشاره قرار گرفت.

 به گزارش  گروه وبگردی «کمال مهر»؛ در یکی از گزارش‌های منتشرشده، به وضعیت دخترانی پرداخته شده بود که در مرحه گذر از سن متعارف ازدواج هستند اما هنوز مجردند و شرایط دشواری را طی می‌کنند، در گزارش دیگری هم به دلایل تجرد آنها اشاره شده و مطرح شده بود که دلیل این مساله، این است که پسران به جای دخترانی که در سن ازدواج با آنها هستند، دخترانی کم‌سن‌وسال‌‌تر را انتخاب می‌کنند. خوانندگان خبرآنلاین، کامنت‌های متعددی برای این گزارش‌ها گذاشتند و نظرهای مختلفی ارائه کردند که بعضی از آنها را می‌توان اینطور دسته‌بندی کرد:

مشکلات اقتصادی: عدم ازدواج ناشی از بیکاری جوانان و وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است. من خودم سی سالمه برای چی ازدواج نکردم؟ چون بیکارم و دستم جلوی مادرم که حقوق پدرم رو می‌گیره درازه، خوب برای چی برم یه آدم دیگه رو هم بیارم بدبخت کنم؟ …. من توی یه دبیرستان حق‌التدریسی دارم درس می‌دم و برای یه پروژه دانشگاهی کل هفته مشغولم، آخر ماه پولی که درمیارم به یه تومنم نمی‌رسه، تازه تهشم چون تنها پارتیم خدای بالا سرمه به هیچ جایی واسه یه شغل ثابت امیدی ندارم، با این وضع چطور ازدواج کنم؟ …. تادغدغه شغل پابرجا باشه ومسئولین به فکرجوانان نباشند آش و کاسه همین است … کاملا واضح است که با این شرایط اقتصادی، جوان بترسد و از در افتادن در این مهلکه خودداری کند و من هم به عنوان یک فرد با تجربه توصیه می‌کنم اگر وضعیت مالی مناسب با تضمین شغلی ندارید سمت چنین اشتباهی نروید که خیری از زندگیتان نخواهید … من سی و نه سالمه و چهل هزار تومن توی حسابم پول هست و شغلم هم نگهبانیه با هشتصد تومن حقوق که نصفشو کمک خانوادم می‌کنم و مجردم. یکی از مسئولین بیاد یه راهی بذاره پیش پام تا ازدواج کنم … من پسرم. مدرک کارشناسی ارشد دارم. تا یک سال دیگه سربازم، سرمایه زیادی هم ندارم وضعیت کاریم هم نامشخصه. همه اینها باعث می شه علی رغم میل باطنیم به ازدواج فکر نکنم.

مشکلات فرهنگی: مشکل ازدواج مربوط به دختران ۶۰ تا ۶۵ است و اکثرا هم بیبی‌فیس هستند در مقایسه با هفتادی‌های پرمدعا با هفتاد قلم آرایش. خیلی‌ها دکتری هستند صاحب شغل هستند ساده پوش و به نظرم عالی که میتونن بهترین فرزندان را تربیت کنن ولی مادر پسرهای این رنج سنی وقتی دنبال دختر می‌گردند بدون اینکه برن دختر را ببینن میگن پیره و سنش بالاست. برای اینطور فرهنگی بایست تاسف خورد … مشکل اقتصادی مهمترین دلیله اما متاسفانه خانواده‌ها هم کمتر به خواستگاری دختر بالای ۲۵ سال میرن …

نبودن انگیزه ازدواج: بحث تعداد پسران و دختران مجرد نیست، باید ببینید چه تعداد از همین مجردها انگیزه و شرایط ازدواج رو دارند … به عنوان پسر مجرد دارای کار و خانه و ماشین در تهران هر چی زور می‌زنم هیچ دلیلی و نیازی برای ازدواج کردن به جز برای داشتن بچه نمی‌بینم که اونم عجله‌ای براش نیست … در جوامعی که شادی و نشاط اجتماعی و فردی بالاست و امید به آینده فرد و خانواده تا حد زیادی وجود دارد، تمایل به ازدواج بیشتر و نرخ باروری هم بالاست و بالعکس در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و… وجود دارد، این شاخص‌ها هم افت می‌کند. با دقت بخونید حال و روز جامعه ما رو میگه. انگار یک گردی از غم همه جا پاشیدن.

سربازی: تعادل سیستم بهم خورده. برای برقراری تعادل پیشنهاد میکنم سربازی رو حذف کنید. حذف سربازی باعث میشه پسرها ۳ سال جلو بیافتند و سیستم به تعادل برگرده … قانون زن را با قوانینی مانند سربازی اجباری، مهریه و نفقه حمایت می‌کند تا هر وقت که مرد در انجام وظایف خود کوتاهی کند روانه زندان شود و اگر سربازی نرود حق زندگی عادی هم از او سلب می‌شود … سربازی مشکل اساسی برای ازدواج جوان‌هاست … وجود خدمت سربازی باعث می‌شه بسیاری پسران از تحصیل بازبمانند یا بعد از تحصیل از محیط کار و درآمد فاصله بگیرند و در این بین دخترانی که به تحصیل و کار مشغول بوده‌اند باعث نوعی فاصله طبقاتی از نظر فرهنگی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و … شده که ریشه مشکلات کنونی و حتی افزایش طلاق ها نیز می‌تواند باشد …

مهریه: من یک پسر ۲۸ ساله‌ام با تلاش خودم هم خونه خریدم هم ماشین آنچنانی هم درآمد خوبی دارم ولی هرگز ازدواج نمی‌کنم تو کشوری که من بعد این همه تلاش و دود چراغ خوردن برای رسیدن به این موقعیت مجبورم به خانم پولی هم بدم به عنوان مهریه که بیاد با من زندگی کنه … ازدواج بدترین کاریه که یک پسر در جامعه ایران می‌تونه بکنه بخصوص اگر مهریه بالا باشه که درواقع خودش رو درگیر یک قرارداد مالی می‌کنه که هیچی هم دستش نیست و دختره می‌تونه سریعا وارد عمل بشه طرف رو بندازه زندون و همه چی رو بالا بکشه … من به عنوان یک پسر که هم خانه دارم،هم ماشین و هم کار خوب قصد ازدواج ندارم چون حوصله زندان رفتن به خاطر مهریه را ندارم … آقا بهت بگم ازدواج نکن تا این مسئله مهریه رو بزرگان قوم حلش کنن. با ازدواج تا آخر عمر مهریشو مثل تفنگ می‌ذاره رو سرت، نفس می‌کشی میگه مهریه‌مو می‌گیرم …

و البته در ادامه کاربران دیگری نسبت به موضوع مهریه پاسخ داده‌اند: باشه ما هم به شما مهریه می‌دیم  ولى شمام اشپزى، ظرف شستن، خونه تمیز کردن، زایمان، بچه‌دارى …… رو انجام میدى؟ … آقایان توجه داشته باشین مشکلات زندگی و شروع اون فقط برای شما پسرا نیست یه دقتی تو قیمت وسایل خانگی کنید می بینید هزینه تهیه جهیزیه برای دختر خانم ها هم واقعا کمرشکنه … من که زندگی زن‌های بالای چهل سال فامیل رو می‌بینم، نمی‌بینم شاد باشن…چرا؟ چون همراه آقا زحمت کشیدن اما حتی اقا حاضر نشده یک دونگ خونه به نامش کنه…چرا؟ می‌گه من کار کردم و حق خودمه؛ خانه داری و بزرگ کردن بچه هم وظیفه زنه، چون آقا بهش نان میده. پس زن باید استقلال مالی داشته باشه و تمام وظایف خانه داری با اقا نصف نصف بشه، مهریه و نفقه سراسر منت هم برای خودتون.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x