تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

حقایقی درباره ویدئوی جنجالی بازی استقلال و صبا

  • کد خبر : 170767
  • 30 آبان 1395 - 13:49
حقایقی درباره ویدئوی جنجالی بازی استقلال و صبا

پخش ویدئویی از صحنه پنالتی کیوان امرایی به مهدی رحمتی در بازی استقلال و صبا به چالشی جدید برای فوتبال ایران تبدیل شده که چه خوب است به طور کامل بررسی شود.

گروه وبگردی«کمال مهر»؛پخش ویدئویی از صحنه پنالتی کیوان امرایی به مهدی رحمتی در بازی استقلال و صبا به چالشی جدید برای فوتبال ایران تبدیل شده که چه خوب است به طور کامل بررسی شود.

داور به سمت رحمتی می رود. ویدئوی پشت دروازه نشان می دهد که او چند کلمه ای به رحمتی می گوید. او روی خط دروازه می ایستد و دعایش را می خواند ، برمی گردد ، شیرجه می زند و توپ امرایی را می گیرد. همین سیر معنایش می شود صعود استقلال به یک مرحله بالاتر در جام حذفی.

با انتشار این ویدئو اما فوتبال ایران به شوک بزرگی فرو رفته. اولین روایت از ویدئو ، این بوده است:«داور به رحمتی می گوید محکم به چپ!» یعنی دقیقا همان سمتی که لحظه ای بعد پنالتی زده می شود. این یعنی داور جهت پنالتی امرایی را به رحمتی گفته است. این یعنی او می خواسته استقلال ببرد .

اما این داور اصفهانی از کجا می دانسته که امرایی پنالتی را به کدام سمت قرار بوده بزند؟ خب کافی است سری به گروه های طرفداری بزنید. پر است از کلی کل کل و تئوری توطئه! البته خیلی افرادی که این ها را می گویند ، گمنام هم نیستند . خیلی از خبرنگاران سرشناس و حتی از چهره های فوتبالی. فضا بقدری مسموم شده که علی خسروی در مقام سخنگوی کانون داوران ایران بیانیه داده و تهدید به شکایت کرده است.

اما این تئوری توطئه چه می گوید؟ این رایج ترین شایعه است:صالحی قبل از آمدن به سمت رحمتی ، با امرایی حرف زده ، او مسیر پنالتی را گفته ، داور هم گفته او را به رحمتی منتقل کرده است. پس امرایی گفته سمت چپ می زند. این قدر هم همخوانی بین داور ، رحمتی و امرایی بوده که وقتی صالحی از قول امرایی به رحمتی بگوید ، محکم به چپ ، او اتوماتیک وار می داند باید سمت پایین و به چپ شیرجه بزند!

روایت دوم را اما از این صحنه ، منتسب به نوید مظفری می کنند. داور بین المللی بازنشسته فوتبال ایران. او درباره این ویدئو کاملا سمت داور را می گیرد. مظفری اعتقاد دارد ، داور در این صحنه گفته است:«محکم بچرخ» معنایش هم این است:«دعایت را که خواندی سریع برگرد. رحمتی عادت دارد با خواندن دعایی طولانی ، تمرکز پنالتی زن حریف را به هم بزند. برای همین صالحی داشته به او تذکر می داده که بازی را از وقفه نیندازد. این روایت را خود امرایی هم تائید می کند و می گوید:«آخر داور از کجا می دانسته من توپ را قرار است کجا بزنم که جایش را به رحمتی بگوید؟!»

این گفته اما شکاک ها را بیشتر مشکوک می کند. چون آنها می گویند این حرف را داور از امرایی شنیده است! البته درباره این محکم بچرخ هم انتقادهای زیادی است. بسیاری مثل علی خسروی می گویند حتی اگر نظر داور بچرخ به معنی بگرد بوده ، چرا گفته محکم بچرخ؟

این ابهام تمام روز گذشته ، فضای مجازی جریان غالب فوتبال ایران را در دست گرفته بود.این ماجرا می تواند معمای جدیدی برای فوتبال ایران شود مثل انگشت عماد رضا یا آن آب های عجیب و غریب بازی پرسپولیس و سپاهان. اصلا مثل ماجرای کارت به کارت و هزار چرای بی پاسخ دیگر در فوتبال ایران. به هزار دلیل می توان تئوری توطئه درباره این اتفاق را رد کرد. دلایلی مثل اینکه رحمتی اساسا بیشتر پنالتی هایی که گرفته است را همان جا پریده ، پایین سمت چپ. جای تخصصی اش است. اصلا همه گلرهای راست پا ساده ترین دایو برای شان همان جاست چون پای چپ شان را ستون می کنند و شیرجه می زنند.

دلیل ساده تر اینکه اگر استقلالی ها برای صعود به مرحله بعد هم دم داور را دیده بودند و هم بازیکن حریف که اصلا نباید بازی به ضربات پنالتی می کشید. تازه آن هم برای ضربات پنالتی ،از کجا مشخص بود اصلا ضربه زدن به امرایی می رسد یا نه؟ و هزار نکته دیگر که می توانست ساده ترینش یک سوت ساده در طول ۹۰ دقیقه و گرفتن یک ضربه پنالتی باشد! ولی چه خوب است که این بار که این ماجرا ابهام زا شده ، کمیته ای حقیقت یاب تشکیل شود و سلامت احمد صالحی که در تمام داوری ،بی حاشیه بوده و سرش به کارش گرم بوده را تائید کند تا چرایی به همه چراهای قبلی فوتبال مان افزوده نشود.

هنرپیشه های سینما روایتی بامزه دارند از اکبر عبدی در دیدار با مسئولان ارشد دولت قبلی. جمع بزرگان سینما به دیدار دولتی های سرشناس رفته بودند تا در نشستی مثل شورای عالی سینما درباره مشکلات حرف بزنند که صدایی بلند می شود و همه سعی می کنند خودشان را به نشنیدن بزنند. تقریبا همه حرف های شان را زده بودند که عبدی بلند می شود و آقایان ، آقایان گویان ، می پرسد:بابا این همه بحث کردید ، یکی هم تکلیف این«صدای بی صاحب مانده» را روشن کند.

حالا فوتبال ما پر است از این چراهای ول شده. این ویدئو اتفاقا مبنای ساده ای دارد برای بررسی. نوید مظفری ، در این باره نظر جالبی داده بود که کار بررسی را ساده تر می کند. برای اولین بار در فصل جدید ، داوران فوتبال ایران از سیستم امواج رادیویی در بازی ها استفاده می کنند و اتفاقا در این بازی ، ۳ نفر دیگر گروه داوری هم این فرستنده را داشتند. یعنی دو داور و داور چهارم هم کل ماجرا را شنیدند. این تازه در شرایطی است که این فرستنده ها مکالمات بین داوران را ضبط نکند یا در اتاق کنترلی این مکالمات ذخیره نشوند.

این شاید ساده ترین راه برای روشن شدن ویدئویی ناقص از یک اتفاق حاشیه ساز باشد ه بررسی و اثباتش به سادگی جلوی خیلی از شایعات را تا ابد می گیرد. اینگونه دیگر یک سری بی کار  نه فدراسیون را زیر سئوال می برند. نه استقلال ، نه داوران زحمت کش و نه فوتبال ضربه می بیند.

منبع: خبرانلاین

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=170767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x