تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

از زنان کم‌تجربه و جوان مجلس چه انتظاری می‌رود؟!

  • کد خبر : 169555
  • 23 آبان 1395 - 10:14
از زنان کم‌تجربه و جوان مجلس چه انتظاری می‌رود؟!

با توجه به انفعال نمایندگان زن در مجلس دهم، بسیاری از کارشناسان عملکرد آنها را مورد نقد جدی قرار داده‌اند و معتقدند فراکسیون ناموفقی در این رابطه در مجلس شکل گرفته که در نهایت هم راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش«کمال مهر»؛ حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از جمله موضوعاتی بود که در رویکرد نظام انقلابی اسلامی اهمیت یافت و شرکت آنان برای انتخاب شدن و تصمیم‌سازی نه‌تنها با مخالفت نظام مواجه نشد، بلکه حمایت و تشویق مراجع و روحانیت معظم را هم به دنبال داشت، اما به‌رغم این مهم سهم زنان از کرسی‌های مجلس و قانونگذاری همواره قابل‌توجه نبود، چنانکه در مجالس اول، دوم و سوم به ترتیب از میان ۹۰، ۲۵ و ۳۷ نامزد زن تنها چهار نماینده به مجلس راه یافتند؛ اما مجلس چهارم فرصتی شد تا با افزایش صد درصدی، به میزبانی ۹ نفر از نمایندگان برود و همین افزایش سهمیه به آنها اعتماد به نفس مطرح کردن ضرورت تشکیل کمیسیون زنان را بخشید و با حضور ۱۴ نفره زنان در مجلس پنجم، ایده تشکیل این کمیسیون تحقق یافت، هرچند که عمری چهار ساله داشت و در مجلس ششم با تلفیق در کمیسیون اجتماعی جای خود را به تشکیل فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی داد.

تلاش برای افزایش کمی حضور نمایندگان زن در کرسی‌های قانونگذاری از جمله مباحث دنباله‌داری بود که هرگز تمامی نداشته است و حتی تا به امروز جای خود را به مطالبه و نامه‌نگاری‌ها برای کمیت‌گرایی در پست‌های مدیریتی بالا و اداره وزارتخانه داده است، اما در این میان هرگز کسی توجه چندانی به حضور کیفی زنان در این عرصه نداشت و عملکرد ضعیف این افراد موجب شد که طی سال‌های اخیر انتقادات زیادی به آنها مطرح شود.

بررسی میزان طرح‌های امضاشده و همچنین نطق‌ها و تذکرات نمایندگان زن در مجلس به‌خوبی نشان داد که خانم‌های بهارستان‌نشین نسبتاً سال‌های آرامی را در مجلس گذرانده‌اند تا جایی که حتی یکی از زنان فعال سیاسی خود در تشریح عملکرد زنان در ادوار اخیر مجلس گفت: «حضور زنان در مجلس به حضوری تزئینی و دکوری تبدیل شده است و متأسفانه زنان مجلس هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت زنان جامعه انجام نداده‌اند.»

به رغم این مهم بود که آخرین دوره انتخابات مجلس باز هم فرصت دیگری را برای طناب‌کشی کمی فراهم کرد و بعد از تشکیل فراخوان‌های «تغییر چهره مردانه مجلس» رکورد کمیت‌گرایی به مجلس دهم با انتخاب ۱۷ نماینده زن تعلق گرفت؛ رکوردی که حامیان فراخوان‌های «تغییر چهره مردانه مجلس» را فارغ از وجود نیروهایی جوان و کم تجربه در عرصه سیاسی به تشکیل فراکسیونی قوی امیدوار کرد. نیروهایی که میان واژه‌های تازه نفس و جوان و برعکس بی‌تجربه و کم‌سن و سال فعالیت خود را کلید زدند و اکنون بعد از سپری شدن چند ماه از آغاز فعالیت پارلمان دهم، جلسات هفتگی این فراکسیون نیز تشکیل می‌شود و تنها چیزی که این میان مغفول مانده بر این اساس است که خروجی این جلسات منجر به کار عملیاتی می‌شود؟!

طول می‌کشد تا این نمایندگان متوجه بشوند قضیه چیست

«سه تا چهار سال طول می‌کشد تا این نمایندگان متوجه شوند قضیه چیست و با اصول آشنا شوند» این را لاله افتخاری نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در مورد فعالیت زنان مجلس دهم به «جوان» گفت.
بعد از آن به سراغ زهره طبیب‌زاده، نماینده دیگر زنان در مجلس نهم رفتیم و درباره حضور حداکثری زنان در پارلمان دهم پرسیدیم که گویا وی نیز در راستای تصدیق گفته سایر فعالانی که معتقد هستند حضور زنان در مجلس دکوری بوده، پیوسته است.

طبیب‌زاده در گفت‌وگو با «جوان» یک پرسش مطرح کرد: «فراکسیون قبلی زنان چه اقدامی انجام داد که جوانان کم سن و سال مجلس دهم انجام دهند؟!» طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه سال اول برای نمایندگانی که سابقه حضور در مجلس را ندارند، تنها به آشنایی منتهی می‌شود، ادامه داد: دو نفر از نمایندگان خانم در مجلس دهم، سایر آنها غیر‌سیاسی هستند که حتی سابقه اجرایی نیز در کارنامه خود ندارند، بنابراین چه انتظاری می‌توان از آنها داشت؟!»

این نماینده سابق مجلس در رابطه با عملکرد زنان در فراکسیونی تحت این عنوان گفت: «بضاعت این افراد صفر و ناچیز است و اینها چهار سال دیگر هم که در مجلس باشند نمی‌توانند کاری انجام دهند.»

از این مجلس نباید هیچ انتظاری داشته باشیم

وی همچنین ضمن انتقاد به سخنان نمایندگان زن در مجلس تصریح کرد: «فردی که معتقد است از سفره انقلاب سهم خود را برداشته است، چگونه می‌خواهد برای زنان اقدامی انجام دهد؟ چگونه می‌توان از این افراد انتظار دلسوزی برای زنان جامعه داشت؟ از این مجلس نباید هیچ انتظاری داشته باشیم.»
در مقابل این، سهیلا جلودار‌زاده به عنوان نماینده باسابقه و تجربه‌دار در پارلمان است، در گفت‌وگو با «جوان» از اقدامات ۱۷ نماینده زن در مجلس دهم گفت‌ و تصریح کرد: بسیاری از طرح‌ها را با مطالعات و تجربیات معاون رئیس‌جمهور انجام می‌دهیم و موضوعاتی چون طرح توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار، صندوق کار آفرینی زنان، برداشته شدن تبعیض‌های نا‌روا علیه زنان پیگیری شده است.

دفاع زنان مجلس دهم از حضور فعال در تمامی زمینه‌ها

زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس که عضو شورای عالی راهبردی کنگره زنان موفق ایران نیز است، انتخاب زهرا احمدی‌پور به ‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ارزنده دانسته است و می‌گوید که این انتخاب زمینه‌ساز افزایش اعتماد زنان و ارتقای اعتماد عمومی آنان به دولت خواهد بود. وی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری «نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران» در دی‌ماه، نسبت به دستاوردهای این کنگره خوشبین است.

گفت‌وگوی «جوان» با زهرا ساعی درباره عملکرد زنان در فراکسیون مجلس دهم نیز جالب‌توجه بود، چراکه زهرا ساعی از حضور فعال زنان مجلس دهم در صحن علنی، نطق‌ها و تذکرات به عنوان موضوعات مورد بحث در فراکسیون خبر داد و گفت: چهار کمیته در فراکسیون زنان تشکیل شده که همواره بحث زنان و خانواده را با برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار می‌دهند تا هر آنچه به نفع زنان و خانواده است، اعمال شود.

هرچند که زهرا ساعی معتقد است برنامه ششم، بسیار زمانبر برای فراکسیون بوده است، اما نسبت به مطالعه و بحث درباره بند بند آن وعده می‌دهد و بررسی آن را جدی‌ترین دستاورد فراکسیون طی ماه‌های سپری شده می‌داند.

حال باید منتظر باشیم تا ببینیم اظهارات آن دسته از افرادی که با تشکیل کمپین‌های مختلف، فارغ از کیفیت‌گرایی، کمیت را سرلوحه کشاکش‌های میدانی قرار دادند و حضور نیروهای تازه نفس سیاسی و فعالان زن جوان در مجلس دهم را ارزش تلقی می‌کردند، تا چه میزان تحقق خواهد یافت؟
منبع:روزنامه جوان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=169555

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x