تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پایگاه‌های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های “شهاب۳” + تصاویر

  • کد خبر : 166409
  • 30 مهر 1395 - 18:58
پایگاه‌های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های “شهاب۳” + تصاویر

“تل نوف” ، “حتزار”، “حاتزوریم”، “بن گوریون” از پایگاه های هوایی راهبردی ارتش اسرائیل در سرزمین های اشغالی است.

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی دانست که در ۳ رده شهاب۱، ۲ و ۳ تولید شده است.

جمهوری اسلامی ایران در اولین گام های خود برای تولید موشک در داخل، شهاب ۱ را با بُرد ۳۰۰ کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود ۲ سال بعد، موشک شهاب ۲ با بُرد ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد.

پس از آن بود که با الگوبرداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک جمهوری اسلامی ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام «شهاب ۳» تولید شد.

**مشخصات موشک بالستیک شهاب ۳
شهاب ۳یک موشک‌ بالستیک میان‌برد سوخت مایع تولید ایران است برد این موشک با کلاهک ۱۲۰۰ کیلویی تا ۱۳۰۰ کیلومتر، با کلاهک ۱ تنی تا۱۵۰۰ کیلومتر و با کلاهک ۸۰۰ کیلویی تا ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام شده‌است. 

پایگاه‌های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های


پس از آزمایش موشک شهاب ۳ در سال ۱۳۷۷ و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر، دوربُردتر و دقیق‌تر از خانواده موشکهای شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مخوف‌تری را در آینده می‌داد.

نمونه‌های مختلفی از شهاب۳ تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمد که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند؛ اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسی برخوردارند.

از جمله می‌توان به نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب ۳ با نام «قدر» با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد ۲هزار کیلومتر را دارند.

پایگاه‌های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های

یکی از همرزمان شهید طهرانی مقدم درباره موشک های کلاس شهاب می گوید: پس از ایام دفاع مقدس ما فقط سامانه موشکی اسکاد B را داشتیم که وارداتی بود و موشک نازعات که آن هم برای عملیاتی شدن کاملش نیاز به یک مقداری کار داشت تا به آن مرحله برسد. در این شرایط، شهید طهرانی مقدم دست به طرح‌ریزی برنامه‌ای زد که برای خود ما و حتی تعدادی از بچه‌ها بیشتر شبیه یک رویا بود.چند ماه که گذشت، ایشان (شهید مقدم) گفت که آرزوی من این است و روزی خیالم راحت می‌شود که به سامانه‌ موشکی دست پیدا کنیم که رژیم غاصب اسرائیل را مورد هدف قرار دهیم.این، زمانی بود که ما موشک اسکاد ۳۰۰ کیلومتری آن هم وارداتی غیر بومی داشتیم و حتی داشتن موشک اسکاد C که دارای ۵۰۰ -۶۰۰ کیلومتر برای ما یک هدف بسیار بزرگی بود که اگر ما به این سامانه دست پیدا می‌کردیم، چه کار بزرگی انجام دادیم.
وی می افزاید: اینجاست که سردار مقدم آرزویی می‌کند که قاعدتا باید موشک با ۱۲۰۰-۱۳۰۰ کیلومتر بُرد داشته باشد که بتواند به طور جدی مقابل رژیم صهیونیستی بایستد.در آن دوران به موازات موشکهای سوخت جامد زلزال، به موشک‌های شهاب۱ و شهاب ۲ نیز دست یافتیم. دیگر کاملا آن موشکهای اسکاد با تولید و طراحی و ساخت موشکهای شهاب ۱و۲ کاملا بومی شدند یعنی این قدم ها با آن تلاشهای بی وقفه‌ای که انجام می‌شد، یکی یکی به ثمر می‌نشست.
همرزم شهید طهرانی مقدم تاکید کرد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ وقتی پروژه شهاب ۳ توسط متخصصین داخلی به صورت کاملاً بومی به ثمر می‌نشیند، یکی از آرزوهای دیرینه‌اش تحقق پیدا می‌کند. من خودم شاید تصورم این بود که خب ما به موشک شهاب۳ دست پیدا کردیم. برد مناسبی که بتواند اسرائیل را تحت پوشش قرار بدهد و در حقیقت یک هدف بزرگ تامین شده، پس دیگر کار تمام است اما کار برای حاج حسن تمام نشده بود. به خاطر داریم آن زمانی که اعلام شد جمهوری اسلامی ایران صاحب سامانه موشکی شهاب۳ شد، در اردوگاه دشمن چه اوضاعی پیش آمد.در هر مقطعی که فناوری سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر می‌شد، این رعب و وحشت در دل دشمن بیشتر گسترش پیدا می‌کرد.
***موشک های نقطه زن ؛ راهبرد مهم جمهوری اسلامی در تولید موشک های بالستیک

جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری موشکی به سمتی پیش می رود که دقت موشک هایش را افزایش دهد.

سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران  به موضوع دقت افزایی موشک‌های ایرانی در اصابت به اهداف نیز اشاره کرد و گفت: بعد از مقطعی، تدبیر حضرت آقا این بود که موشک ها را نقطه زن کنیم و ایشان از مدت‌ها قبل این تاکید را داشتند.

وی ادامه داد: چون اهداف ما بزرگ بود، خیلی به «دقت» فکر دقت نکرده بودیم. خطای موشک ها بین ۲۰۰-۳۰۰-۴۰۰ متر تا۱۰۰۰متر بود ولی چون کلاهک‌های سنگین داشتند، ما فکر می‌کردیم خوب است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: حضرت آقا چندین مرحله از فرماندهان و مسئولین و در مقطعی که خود ما هم مسئولیت داشتیم، خواستند که بروید روی موضوع دقت. همه بچه‌ها بسیج شدند تا اینکه دقت اولین موشک‌های ما به ۱۰۰تا۱۲۰ متر رسید ولی حضرت آقا فرمودند که نمی شود شما یک هدفی را که می خواهید بزنید، بگویید ۱۰۰ متر آن طرف تر خورد. این را مقام معظم رهبری مطرح کردند.
پایگاه‌های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های
حاجی زاده گفت: تلاش ها ادامه پیدا کرد تا ما رسیدیم به دقت۳۵ متر و فکر هم می‌کردیم که خیلی کار خوبی کردیم. اولین گزارشی که در نمایشگاه خدمت حضرت آقا داشتیم، ایشان فرمودند این راهتان خیلی عالی و خوب است ولی شما که توانستید به ۳۵ متر دقت برسید، پس می توانید آن را به ۱۰ تا ۱۵ متر برسانید (خنده). این یک شوکی بود. با این تدبیر آقا، مجددا بچه ها دست به کار شدند تا اینکه ظرف ۵-۶ ماه، این دقت به خطای کمتر از ۱۰ متر رسید. این دیگر تکثیر شد و موشک ها رفت به سمت اینکه ضد شناور باشد یعنی موشک بالستیک ضد شناور.
وی تصریح کرد: در این حوزه معمولا از موشک های کروز استفاده می‌شود و استفاده از موشک بالستیک مرسوم نیست اما کروز هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد بالاخره با سرعت پایین ممکن است مورد اصابت قرار بگیرد. استفاده از موشک بالستیک، یک ایده ایرانی بود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: بعدا همین موشک خلیج فارس ادامه پیدا کرد تا به امروز که موشک‌های هرمز۱ و هرمز۲ را هم داریم. اینها  هر کدام مشخصات و مختصات خاص خودش را دارند که می‌توانند شناورها، ناوها و رزم ناوها را در فواصل دور مورد اصابت قرار بدهند.

**پایگاه های هوایی اسرائیل در تیررس موشک های بالستیک “شهاب ۳”

ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی بالغ بر ۱۰ پایگاه هوایی مهم دارد. “تل نوف” ، “حتزار”، “حاتزوریم”، “بن گوریون” و … از جمله پایگاه های هوایی راهبردی ارتش اسرائیل در سرزمین های اشغالی است که در صورت هرگونه اشتباهی این پایگاه ها با موشک های بالستیک شهاب نابود خواهد شد.

رژیم صهیونیستی مدت هاست که به خوبی می داند در صورت هرگونه تهاجم نظامی عواقب وخیمی در انتظارش خواهد بود.

گزارش از مهدی شهرودی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=166409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x