تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

بی کفایتی رژیم سعودی در برگزاری مناسک حج و جان باختن ۲۳۹ حاجی تا این لحظه

  • کد خبر : 160122
  • 22 شهریور 1395 - 0:23
بی کفایتی رژیم سعودی در برگزاری مناسک حج و جان باختن ۲۳۹ حاجی تا این لحظه

عربستان سعودی در ادامه بی‌کفایتی در برگزاری مناسک حج، از جان باختن ۲۳۹ حاجی در سال جدید خبر داده‌ است.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»؛ به نقل از پایگاه خبری پرس تی وی، عربستان سعودی در ادامه بی‌کفایتی در برگزاری مناسک حج، از جان باختن ۲۳۹ حاجی در سال جدید خبر داده‌ است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ادارۀ آمار وابسته به ادارۀ کل گذرنامۀ این کشور روز شنبه اعلام کرد که تعداد حجاجی که از ابتدای موسم حج امسال تا پایان روز جمعه به عربستان آمده‌اند، به یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۱۳۷ حاجی می‌رسد که ۲۳۹ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس این گزارش تعداد حجاج امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۲ هزار و ۱۸۲ نفر کاهش یافته است.
این در حالی است که عربستان سعودی برای چهارمین سال متوالی به بهانۀ توسعه ساخت و ساز در اطراف مکۀ مکرمه، تعداد حجاج داخل را به میزان ۵۰ درصد و تعداد حجاج خارج را به میزان ۲۰ درصد کاهش داده‌است.
 بی‌کفایتی سعودی‌ها در مدیریت مناسک حج تا حدی است که تا کنون چندین حادثه ناگوار برای حجاج بیت‌الله‌ الحرام پیش آمده‌است.
در سال ۱۹۹۴ هم ۲۷۰ نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند. در سال ۱۹۹۷نیز ۳۴۰ حاجی در منا به دلیل آتش‌سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه ۱۵۰۰ زخمی نیز بر جای گذاشت.
در سال ۱۹۹۸نیز ۱۸۰ حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند. حج سال ۲۰۰۴ هم با کشته‌شدن ۲۵۱ نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.
در سال ۲۰۰۶ هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته‌شدن ۷۶ نفر از حجاج آسیایی منجر شد. در همین سال ۳۶۳ نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.
سال گذشته (اوایل مهر ۱۳۹۴) به علت سوء مدیریت مسئولان سعودی، در مناسک رمی جمرات در منا، تعداد زیادی از زائران خانۀ خدا جان باختند.
مقامات ریاض مدعی هستند در فاجعۀ منا حدود ۷۷۰ نفر جان باختند، در حالی که خبرگزاری اسوشیتدپرس از جان باختن ۲ هزار و ۴۲۶ زائر در این حادثه خبر داده بود. بیش از ۴۶۰ ایرانی در میان قربانیانِ این فاجعۀ دردناک بودند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x