تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

وزرای اروپایی پس از گزارش آژانس درباره رفع تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرند

  • کد خبر : 15478
  • 30 دی 1392 - 12:54
وزرای اروپایی پس از گزارش آژانس درباره رفع تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرند

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزرای خارجه این اتحادیه روز دوشنبه پس از دریافت گزارش آژانس و پیشنهاد خانم اشتون، برای رفع برخی تحریم‌های ایران اقدام می‌کنند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهربه نقل از رویترز؛ “مایکل مان” سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما منتظر گزارش صبح دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم که نشان خواهد داد ایران به تعهدات خود بر مبنای توافق ژنو پایبند است و اقدامات لازم را انجام داده است یا خیر و بر اساس آن، کاترین اشتون نظر خود را به اطلاع وزرای خارجه می‌رساند.
 
وی افزود در صورتی که اقدامات لازم انجام شده باشد نظر این خواهد بود که برای رفع تحریم‌هایی که بر مبنای توافق ژنو باید متوقف می‌شد اقدام شود و اگر هم اقدامات از سوی ایران انجام نشده باشد ، اشتون به وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌دهد که تحریم‌ها را رفع نکنند. 
 
مان در پاسخ به سوالی  مبنی بر این که این اقدام تنها شامل تحریم‌هایی می‌شود که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده بود، تکلیف سایر تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟ گفت ما اتحادیه اروپا هستیم. به گونه یقین تحریم‌های دیگری مثلا از سوی آمریکا وجود دارد که آن‌ها اقداماتی در طول روز دوشنبه در این باره انجام خواهند داد اما من در آن موضوع نمی‌توانم صحبت کنم. 
 
سخنگوی کاترین اشتون همچنین درباره جزئیات گزارش آژانس گفت در توافق ژنو اقداماتی پیش‌بینی شده که ایران تعهد کرده است انجام دهد. من در این لحظه متن توافق را ندارم که به گونه مشخص هر کدام را نام ببرم اما از آن جمله می‌توان به توقف غنی‌سازی بیست درصدی اشاره کرد. همه این اقدامات را آژانس به عنوان ناظر باید تایید کند بعد از مرور همه آن موارد ، می‌توانند به ما گزارش کنند. 
 
مجری پرسید شما پیشتر گفته بودید که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای رفع تحریم‌ها است که به محض تایید اقدامات ایران این تحریم‌ها رفع بشوند. در صورتی که آژانس در گزارش خود اقدامات ایران را تایید کند آیا اتحادیه اروپا آماده اقدام فوری است یا باز هم احتیاج به زمان دارد؟ و مایکل مان پاسخ داد‌ من ترجیح می‌دهم وارد جزئیاتی نشوم که اتفاق نیفتاده است اما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم به سرعت عمل کنیم. 
 
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سئوال که هم ایران و هم پنج به علاوه یک، پیشتر اعلام کردند که این اقدام نخستین است و مذاکرات باید برای دستیابی به یک توافق پایانی و جامع ادامه پیدا کند. برنامه این مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت؟ گفت از نیمه شب و آغاز روز دوشنبه، ثانیه شمار شش ماه توافق آغاز به کار می‌کند. این مدت به ما این فرصت را می‌دهد تا درباره توافق جامع و سایر موضوعاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد مذاکره کنیم. در نتیجه باید دور تازه‌ای از مذاکرات برای توافق جامع آغاز شود. هنوز هیچ روزی برای این مذاکرات تعیین نشده است، اما به هر حال تصور همه این است که در حالت مطلوب، گفتگو برای توافق پایانی در این شش ماه انجام شود.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x