تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعش: از حالا آماده‌ فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم

  • کد خبر : 150038
  • 31 تیر 1395 - 19:31
موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعش: از حالا آماده‌ فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم

بعد از پیروزی‌هایی که در منطقه‌ فلوجه (در استان همجوار، الانبار) به دست آمده، امیدهای مردم موصل بیشتر هم شده است، خصوصا که فلوجه یکی از مهم‌ترین دژ‌ها و پایگاه‌های سازمان داعش محسوب می‌شد و تحلیل‌ها از محال بودن آزادسازی آن از دست داعش، حکایت داشت.

«کمال مهر»؛- شهر موصل (مرکز استان نینوی عراق) و مناطق نزدیک به آن، این روزها شرایطی استثنایی را تجربه می‌کنند، گویی منتظر و آماده‌ی چیزی هستند. در حقیقت، همینطور هم هست: بسیاری از مردم استان نینوی که دو سال است زیر چکمه‌ی داعشی‌ها زندگی می‌کنند، بی‌تابانه منتظر کسی هستند که آنها را از این جهنم نجات دهد.
بعد از سلسله پیروزی‌های بزرگی که در منطقه‌ی فلوجه (در استان همجوارشان، الانبار) به دست آمده، امیدهایشان بیشتر هم شده است، خصوصا که فلوجه یکی از مهم‌ترین دژ‌ها و پایگاه‌های سازمان داعش محسوب می شد و اکثر نشانه‌ها و تحلیل‌ها به این سمت بود که آزادسازی آن از دست داعش، محال است.
به نوشته‌ی عادل الجبوری (کارشناس عراقی) در سایت پایگاه خبری-تحلیلی العهد، در طرف مقابل داعشی‌ها با اوضاع بسیار آشفته‌ای روبه‌رو هستند و در وضعیت نگرانی و ترس شدیدی به سر می‌برند و اغلبشان (چه رهبران چه نیروها) به فرار و خلاص شدن خودشان فکر می‌کنند تا مواجهه و کسب پیروزی. این چیزی است که تعداد زیادی از اهالی استان نینوی می‌گویند، کسانی که برخی‌هایشان در مناطق تحت تصرف داعش زندگی‌ می‌کنند و برخی دیگراشان از شهرشان به دیگر مناطق عراق فرار کرده‌اند اما ظاهرا اخبار آنچه در موصل در جریان است را به دقت دنبال می‌کنند و چشم‌انتظار رسیدن ساعت خلاصی از این سازمان تروریستی‌اند.
موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/

منابع آگاه و شاهدان عینی از داخل موصل گزارش می‌دهند که به راحتی می‌توان شعارهای ضد داعش را در اماکن عمومی و بر روی دیوارهای ساختمان‌ها و خانه‌ها دید. کماینکه درگیری و بحث بین نیروهای داعش و اهالی استان نینوی هم دیگر جزو مسائل عجیب و توجه برانگیز نیست، بلکه تبدیل شده به یکی از رفتارهای عادی و روزمره‌ی اهالی. چون مردم از یک طرف صبر و تحملشان در برابر روش‌های سرکوبگرانه و جنایتکارانه‌ی داعش سر آمده و از طرف دیگر حس می‌کنند این سازمان در بدترین و ضعیف‌ترین وضعیتش قرار دارد، خصوصا بعد از شکست‌های بزرگ و قابل توجهش در فلوجه.
این منابع اشاره می‌کنند درحالیکه پیش از این داعشی‌ها به سادگی از کارمندان و صاحبان مغازه‌ها و بازرگانان اقدام به اخذ «حق و حساب» می‌کردند، اما الان دیگر قادر نیستند بسیاری از اهالی نینوی را مجبور به پذیرش قوانین ظالمانه‌شان و اجرای اراده‌شان کنند و همین باعث شده درآمدهای مالی‌شان کمتر شود، خصوصا بعد از قطع شدن بخش قابل توجهی از منابع مالی‌شان که عبارت بود از قاچاق نفت مناطقی که بر آن سیطره داشتند [و حالا توسط مقاومت و ارتش عراق از آنها باز پس گرفته شده است.]
موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/

 موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/
معروف است که داعش هر کس را با او مخالفت کند، اعدام می‌نماید، ولی این روش هم دیگر در موصل جوابگو نیست چون این کار باعث شده نارضایتی عمومی افزایش پیدا کند و شهروندان به میزان بیشتری جرئت نقد و مخالفت پیدا کنند، گذشته از اینکه ماهیت این سازمان تروریستی را هم بیشتر نشان داده است. به گفته‌ی منابع ویژه از داخل موصل، اعدام سه تن از ائمه‌ی مساجد موصل در همین مدت اخیر (به دلیل اینکه شهروندان را به آزادسازی شهرشان از ظلم و تروریسم تشویق می‌کرده‌اند) باعث آشفتگی بیشتر داعشی‌ها شده است، چون این کارشان باعث شده سد ترس از آنها، بیش از پیش شکسته شود.
منابع امنیتی حکومت عراق هم می‌گویند نوشته‌هایی که هواپیماهای عراقی چند روز پیش بر روی استان نینوی ریختند به شکل گسترده‌ و به میزان غیرمنتظره‌ای بین مردم دست به دست می‌شود و نیروهای داعش نتوانسته‌اند جلوی چرخش این نوشته‌جات در دست مردم را بگیرند.این نوشته‌ها به اهالی استان نینوی مژده داده که آزادی‌شان از دست داعش نزدیک است و از آن‌ها خواسته با نیروها و دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌‌ای که از چند هفته پیش کارشان را برای آزادسازی نینوی آغاز کرده‌اند، همکاری نمایند.

موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/

از چند هفته پیش، دسته‌هایی از ارتش عراق و دستگاه مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال این کشور شروع کرده‌اند به وارد آوردن ضربات حساب‌شده و دقیق به تجمعات داعشی‌ها در مناطقی در استان نینوی از قبیل منطقه‌ی شرقاط. در همین زمان نیروی هوایی ارتش هم حملاتی به داعشی‌ها صورت می‌دهد که باعث تلفات سنگین در صفوف آنها شده است.
شکی نیست که چنین عملیات‌های پیش‌دستانه‌ای اثر بزرگی در آماده شدن زمینه‌های آزادسازی قطعی نینوی ایفا می‌نماید چون باعث قطع شدن خطوط لوجستیک تروریست‌ها شده و از امکانات انسانی و مادی آنها می‌کاهد، کما اینکه به شکل گسترده‌ای در تضعیف روحیه‌ی آنها هم موثر است.
تماس‌هایی که بین فرماندهان داعشی در موصل برقرار شده (و توسط دستگاه‌های اطلاعاتی عراقی رصد و شنود شده‌اند) نشانگر میزان نگرانی و وحشت در صفوف داعش است و نشان می‌دهد که تمرکز فکر آنها بر روی این موضوع قرار دارد که در صوتی که رزمنده‌های سازمان نتوانستند در مقابل نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی و نیروهای عشایری مقاومت کنند، فرار نمایند (یا به سوریه یا به ترکیه).
موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/

شهروندان در موصل خبر می‌دهند که داعشی‌ها از نظر روحیه دچار فروپاشی شده‌اند چون مردم حالا مستقیما و بدون ترس در روی آنها می‌ایستند و اگر در خیابان‌ها بچرخند خیلی راحت به شعارهای [دیوار نوشته‌ای] برمی‌خورند که شعار معروف ضد آنها را بیان می‌کند که «عاقبتتان در موصل مثل عاقبتتان در فلوجه خواهد بود.» داعشی‌ها حالا می‌توانند در خیابان‌ها صدها برگه از نوشته‌هایی که هواپیماها در خیابان‌‌ها و بازارهای نینوی فروریختند و در دست مردم قرار گرفته را ببینند، برگه‌هایی که مژده می‌دهد که پایان کارشان نزدیک شده و می‌رود که صفحه‌ی آنها برای همیشه در عراق بسته شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=150038

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x