تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

بالغ کردن تخمک‌های یک دختر ۲ ساله برای اولین بار / کودکان سرطانی هم می‌توانند “مادر” شوند

  • کد خبر : 146063
  • 12 تیر 1395 - 14:24
بالغ کردن تخمک‌های یک دختر ۲ ساله برای اولین بار / کودکان سرطانی هم می‌توانند “مادر” شوند

دانشمندان به شیوه درمانی نوینی دست یافتند که می‌تواند نویدبخش درمان نازایی در بیماران سرطانی باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»؛ به نقل از تلگراف، دانشمندان انگلیسی برای نخستین بار موفق به رشد تخمک‌های یک دختر دو ساله شدند تا اگر این کودک در آینده در اثر یک بیماری قدرت باروری خود را از دست داد، بتواند حس “مادر شدن” را تجربه کند.
متخصصان باروری معتقدند این دستاورد بزرگ دانشمندان دانشگاه آکسفورد می‌تواند امید به مادر شدن را در بیمارانی که باروری آنها بر اثر حوادث، بیماری‌ها یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی در معرض تهدید قرار گرفته‌است، برای همیشه زنده نگه دارد.
دانشمندان در این پژوهش توانستند با جداسازی مقداری از بافت تخمدان یک کودک نوپا، تخمک‌های نابالغ آن را شناسایی و سپس آنها را در مدت ۲۴ ساعت به بلوغ رسانده و برای استفاده احتمالی در آینده فریز کنند.
با این دستاورد مهم تمام بیمارانی که در آستانه عقیم شدن دائم قرار دارند و حتی خردسالان می‌توانند ده‌ها سال بعد در صورت از دست دادن قدرت باروری با تخمک‌های خودشان بارور شوند.
به گفته این دانشمندان، این نوع درمان بویژه برای کودکان سرطانی امیدوارکننده و حائز اهمیت است. چراکه درمان سرطان کودکان در بسیاری از مواقع موفقیت‌آمیز است؛ اما داروهایی که آنها در طول دوره درمان مصرف می‌کنند به علاوه شیوه‌های درمانی دیگری مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، تخمدان‌های آنها را از میان برده و آنها را برای همیشه عقیم می‌کند.
قرار است یافته‌های این تحقیق به طور کامل در کنفرانس سالانه “انجمن اروپایی جنین‌شناسی و تولید مثل انسان” در هلسینکی فنلاند ارائه شود.
انتهای پیام /
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=146063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x