تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

رییس جمهور موقت برزیل «آنتن» سیا از کار درآمد + عکس

  • کد خبر : 137925
  • 30 اردیبهشت 1395 - 9:08
رییس جمهور موقت برزیل «آنتن» سیا از کار درآمد + عکس

ویکی لیکس در روزهای اخیر اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، «میشل تِمر»، رییس جمهور موقت برزیل، و شخصیت محوری در کمپین برکناری روسف، با سفارت آمریکا در برزیل همکاری می‌کرده است.

 

 

  گروه بین‌الملل «کمال مهر»؛ – رییس جمهور موقت جدید برزیل که بعد از تعلیق «دیلما روسف»، زمام امور این کشور را در دست گرفته است، یک «مخبر» دستگاه های اطلاعاتی آمریکا بوده است.
میشل تمر

ویکی لیکس در روزهای اخیر اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، «میشل تِمر»، رییس جمهور موقت برزیل، و شخصیت محوری در کمپین برکناری روسف، با سفارت آمریکا در برزیل همکاری می‌کرده است. محتوای ارتباطات او با آمریکایی ها از سوی سفارت آمریکا با عنوان «حساس» و «صرفا برای استفاده مقامات» دسته بندی شده بود.

دو سند منتشر شده توسط ویکی لیکس، تاریخ ۱۱ ژانویه و ۲۱ ژوئن ۲۰۰۶ را بر خود دارند. تمر در این مکاتبات وضعیت سیاسی برزیل را در دوره ریاست جمهوری «ایناسیو لولا داسیلوا» از حزب چپ گرای «کارگران» توضیح می دهد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۶ برزیل، داسیلوا برای بار دوم انتخاب شد. تمر سناریوهای محتمل را در صورت پیروزی حزبش، با آمریکایی ها مطرح کرد. او در این مکاتبات نتیجه انتخابات را پیش بینی نمی کند، ولی می گوید که کار به «مرحله دوم» خواه کشید و ” هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد.”

او به امریکایی ها خبر می دهد که حزبش در هر صورت سهمیه ۱۰ تا ۱۵ فرماندار را در دولت بعدی دارد، و بیشترین کرسی ها را در سنا و مجلس نمایندگان به خود اختصاص داده است. ” هر کسی در انتخابات(۲۰۰۶) برنده شود، باید با ما کنار بیاید تا کاری از پیش ببرد.” او چند بار این مطلب را به آمریکایی ها گوشزد می کند.

میشل تمر جایگزین دیلما روسفی شده است که در اوایل هفته جاری، بعد از هفته ها جنجال و اعتراضات خیابانی از سوی مخالفانش، با تصویب استیضاحش از سوی سنا(۵۵ رای در برابر ۲۲) از پست ریاست جمهوری تعلیق شد. جلسه استیضاح روسف باید ظرف ۱۸۰ روز از زمان تعلیق برگزار شود.
دیلما روسف

گرچه آن چه در ظاهر منجر به تعلیق روسف شد، اعتراضات خیابانی مردمی به فساد مالی دولتی و وخامت اوضاع اقتصادی برزیل بود، لیکن سوابق چهره هایی که در کانون این اعتراضات قرار داشتند، سرنخ هایی آشکار را از احتمال دخالت خارجی نشان می دهد.

تاریخ معاصر آمریکای لاتین پر از سوابق دخالت سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی امریکا در توطئه چینی و برنامه ریزی برای کودتا علیه حکومت های چپ گرای مردمی ناهمسو با واشینگتن است. شیلی، نیکاراگوئه، هندوراس، ونزوئلا، آرژانتین و…همه به نوعی زخم خورده توطئه های آمریکا بوده اند. حال گویا نوبت به برزیل و دیلما روسف رسیده است. او که اولین رییس جمهور زن برزیل هم محسوب می شود، خود در واکنش به سیر وقایع منجر به تعلیق خود گفته که ” هرگز به ذهنم خطور نمی کرد که مجبور شوم ضد یک کودتا در این کشور مبارزه کنم.”
روسف لحظاتی بعد از صدور حکم تعلیق

کسی که بزرگ ترین ضربه را به خانم روسف زد و اصطلاحا زیر پای او را خالی کرد، کسی نبود جز متحد قدیمی و معاون خود او: میشل تمر.
دیوید تمر، معاون سابق روسف

جالب این که، مک مولن، کنسول وقت آمریکا در سائوپائولو که یکی از طرف های مرتبط با تمر در مکاتبات افشاء شده بود، در گزارش به واشینگتن، حزب آقای تمر، «حزب جنبش دموکراتیک مرکز برزیل»(پی ام دی بی) را ” یک گروه فرصت طلب” و ” بدون هیچ ایدئولوژی و چارچوب سیاسی” توصیف کرده بود. در نهایت هم این حزب وارد ائتلاف با حزب چپ «کارگران» لولا داسیلوا شد.

«گلن گرینوالد»، روزنامه نگار و وکیل آمریکایی مستقر در برزیل، در گفتگو با «راشا تودی» گفت که تمر به شدت با فقدان محبوبیت در برزیل رو به روست و سطح محبوبیت او حدود ۲ درصد است. مضاف بر این که به گفته گرینوالد او قبلا به خاطر نقض مقررات هزینه های انتخاباتی مورد تحقیق مقامات قضایی قرار گرفته و با حکم ۸ سال ممنوعیت از ورود به مشاغل دولتی مواجه شده بود. اما به اعتقاد گرینوالد، هر چه قدر تمر نامزد نامناسبی برای اشغال بالاترین جایگاه سیاسی در برزیل است، انتصاب او شاید به شدت به منافع طرف های دیگری جز مردم برزیل یاری برساند:

” او قصد دارد مقاماتی از «گلدمن ساخ» و صندوق بین المللی پول را مسوول اداره اقتصاد کشور کند و در غیر این صورت هم (به هر حال) یک تیم کاملا غیرمنتخب و نئولیبرال را منصوب می کند.”

از سوی دیگر، به گزارش راشاتودی، سناتور «آلویسیو نونِز»، از حزب تمر، که جریان استیضاح روسف را در سنای برزیل هدایت می کرد، یک روز بعد از تعلیق رییس جمهور برزیل، برای سفری سه روزه به امریکا رفت و با شخصیت هایی چون اعضای کمیته روابط خارجی سنا، موسسه لابی گری آلبرایت بریج استون با مدیریت وزیرخارجه اسبق آمریکا مادلین آلبرایت، و یکی از سفرای سابق امریکا در برزیل، «توماس شانن» دیدار کرد.
آلویسیو نونز

گویا شانن قبلا هم در انجام کودتا در امریکای لاتین، از جمله کودتای هندوراس ۲۰۰۹ و پاراگوئه ۲۰۱۲ مشارکت داشت.

سناتور نونز یکی از مدافعان آشکار و تابلودار گرم شدن روابط برزیل و آمریکاست و بارها در عرصه عمومی از روابط نزدیک با آمریکا دفاع کرده است.

راشا تودی به سوابق سفیر فعلی امریکا در برزیل هم گریزی می زند. «لیلیانا آیالده»، نیز سوابقی در نقش افرینی در کودتا علیه دولت های خارجی داشته است. او پیش از کودتای ۲۰۱۲ پاراگوئه، به عنوان سفیر به این کشور فرستاده شده بود. کودتایی که باعث برکناری «فرناندو آرمیندو لوگو مندس» از طریق استیضاح، در روندی مشابه با دیلما روسف در برزیل امروز شده بود.
لیلیانا آیالده(چپ) در کنار دیلما روسف

«نیکلاس مادورو»، رییس جمهور ونزوئلا درباره جریانات مرتبط با برکناری روسف به صراحت معتقد است:

” من تردیدی ندارم که پشت این کودتا، برچسب «ساخت امریکا» خورده است.” او هدف امریکا را از توطئه های این چنینی، این گونه توضیح می دهد: ” هدف رسانه های قدرتمند وابسته به الیگارشی و نیروهای امپریالیستی در بحران سیاسی برزیل، خلاص شدن از شر نیروهای پیشرو، یعنی رهبری انقلابی و مردمی در کل قاره است.”

مادورو رویدادهای برزیل را تهدیدی برای صلح و ثبات آینده آمریکای لاتین خواند و هشدار داد که ونزوئلا می تواند هدف بعدی باشد.

روابط روسف با امریکا وقتی تیره شد که مامور سابق سیا، ادوارد اسنودن، در ۲۰۱۳ فاش کرد که سیا از طریق شنود و رصد ارتباطات روسف از او جاسوسی می کرده است. این موجب سردی روابط و لغو سفر برنامه ریزی شده خانم روسف به امریکا شد. در ۲۰۱۵ هم، ویکی لیکس فاش کرد که «آژانس امنیت ملی» آمریکا، تلفن همراه روسف و ۲۹ نفر دیگر از مقامات برزیل را هک کرده است.

منابع:

Brazil’s Acting President Michel Temer Used to Be US Intelligence Informant: WikiLeaks

https://www.rt.com/news/343390-brazil-rousseff-impeachment-us/

http://www.presstv.ir/Detail/2016/05/16/465817/Latin-America-Brazil-interim-government-Michel-Temer-President-Rousseff-protest-Sao-Paulo

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=137925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x