تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
2

تذکر امام جمعه کرج به مسئولین: برای شهر حاشیه درست نکنید

  • کد خبر : 229256
  • 12 آذر 1400 - 18:01
تذکر امام جمعه کرج به مسئولین: برای شهر حاشیه درست نکنید

امام جمعه کرج با اشاره به اینکه در امر اطلاع رسانی تقوا پیشه شود، گفت: مسؤولان اجرایی بایستی تمام سعی شان خدمت به مردم باشد و از ایجاد حواشی در عملکردشان بپرهیزند و دستگاه های قضایی و نظامی نیز در چارچوب قانون به وظایفشان عمل کنند و به ملامت شایعه سازان و ملامت کنندگان توجه نکنند.

به گزارش کمال مهر؛ آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج با اشاره به اینکه بعضی از کشورهای حاضر در این مذاکرات، حضور ایران را مبنی بر مذاکرات هسته ای می دانند، گفت: باید توجه داشته باشیم این دوره از مذاکرات ابتدا با هدف رفع تحریم ها انجام می‌شود و تعامل در خصوص مذاکرات به صورت دو طرفه انجام خواهد شد.

امام جمعه کرج در بخش دیگری ضمن گرامیداشت سالروز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: موضوع قانون و قانونمداری به منظور حفظ عدالت اجتماعی مطرح شده است و تا مادامی که شاهد تحقق این عدالت اجتماعی در جامعه نباشیم تا رسیدن به ایده آل ها فاصله داریم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: در مرحله اول حکومت‌ها قوانین عادلانه را وضع می‌کنند و پس از آن با رعایت قانونمداری در جامعه، عدالت اجتماعی محقق می‌شود که یکی از اهداف انبیای عظام  نیز همین بوده که در سیره تمام پیامبران به خصوص خاتم انبیاء (ص) دیده می‌شود.

امام جمعه کرج با تأکید بر اینکه نباید به بهانه‌های مختلف قانون را نادیده گرفت، تصریح کرد:  قانون حافظ امنیت جامعه است و زمانی به نتیجه می رسد که حاکمان قبل از اجبار شهروندان خود عامل به قانون باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانونمداری افراد جامعه متاثر از قانونمداری حکمرانان است، تاکید کرد: بعضی با این موضوعات خیلی عادی برخورد می کنند در حالیکه حساب و کتاب این مسایل خیلی مهم است. در این خصوص روایات و احادیث بسیاری از اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که با توجه به این روایات متوجه می شویم که قانون باید به طور کامل اجرا شود و شاید کسی در راس کاری قرار می گیرد و درستکار باشد ولی اطرافیانی باشند که به دنبال سوء استفاده از قدرت و مقام او برآیند و انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آن به منزله زیرپا گذاشتن منافع عمومی و احکام الهی است.

علت انقراض حکومت‌ها عدم اجرای قانون و عدالت است

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه در حدیثی خاتم انبیا(ص)  دلیل انقراض خکومت ها را عدم اجرای قانون و عدم اجرای عدالت دانسته اند، گفت: رسول خدا می فرمایند «در اجرای عدل درباره هیچکس فروگذاری و سستی نمی کنم حتی اگر مجرم از نزدیکان من باشد».

وی افزود: با این حال کسی که مسوول فلان اداره است و قانون را دور می زند یا فردی که صلاحیت مورد نظر را ندارد به جایگاهی می رسد  این افراد قانوندانان قانون شکن هستند.

آیت الله حسینی همدانی خاطرنشان کرد: وقتی کسی کار قانونی را دور زد و کار خلاف قانون انجام داد یعنی قانون را قبول ندارم و امام راحل نسبت به این فرد گفت «غلط می کنی که قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد» و همچنین ایشان گفته اند که «به همه آقایانی که می خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی دانند نامه سرگشاده بدهند برگردید به اسلام و قانون، قانون فصل الخطاب است».

امام جمعه کرج افزود: امام راحل (ره) در تذکر به نخست وزیر وقت رژیم پهلوی راجع به بعضی از مصوبات دولت تلگرافی زدند مبنی بر اینکه «تصویب نامه غیرقانونی شما بر خلاف شریعت اسلام و بر خلاف قانون اساسی است و قوانین مجلس خودتان است».

وی تصریح کرد: خیلی از مباحثی که در جامعه مطرح می شود موجب اختلاف می شود در حالیکه احتیاج به وحدت داریم و  امام (ره) گفته اند که اختلافات در جامعه از طریق قانون شکنی ها ایجاد می شود در حالیکه اسلام برای برقراری قانون آمده است.

وی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص قانون اساسی اشاره کرد و گفت: معظم له فرموده اند که «قانون اساسی ستون فقرات نظام است و معیار و ضابطه است و قانون اساسی مثل ستون ها و پی های یک بنا است و اسلام در قانون اساسی تجسم پیدا کرده است».

جنبش دانشجویی نقش اصلی در تحولات سیاسی کشور داشته است

نماینده ولی فقیه در استان البرز به روز ۱۶ آذر ماه سالگشت شهادت و زخمی شدن تعدادی ازدانشجویان معترض به حضور رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۳۳۲ اشاره کرد و افزود: در تاریخ معاصر ایران یکی از اصلی ترین جریانات اجتماعی که در تحولات سیاسی کشور هم نقش داشته جنبش دانشجویی بوده است.

وی اظهار کرد: این جنبش به خصوص پس از انقلاب پررنگ تر و فعال تر بوده و در مقاطع خاص هم وظایف خود را با بصیرت انجام داده و دشمن تلاش کرده با نفوذ در این مجموعه روح استکبار ستیزی و آرمان خواهی آن ها را خلل ایجاد کند.

وی گفت: دانشجویان و ملت ایران با روحیه استکبار ستیزی که دارند دست از مبارزه با آمریکا و اذناب او  نخواهند کشید و همیشه فریادش بر سر آمریکا بلند است.

امام جمعه کرج افزود: در طول این سال ها دانشجویان تلاش کردند که نشان دهند برای ارتقای سطح علمی کشور احساس ضعف و انفعال ندارند و موفق بوده اند و  در گام دوم انقلاب نیز عزم و اهتمام بیشتری برای تحقق آرمان های نظام اسلامی و مبارزه با دشمنان در این دانشجویان دیده می شود.

وی ادامه داد: دانشگاهیان با روحیه انقلابی و با برنامه برای پیشرفت کشور شب و روز ندارند و به تهدیدهای استکبار اهمیتی نمی دهند که خوار چشم استکبار است و برای این قشر برنامه ها دارند ولی دشمنان در تلاش هتند با جنگ روانی عناصر فعال و هوشمند و دانشمند را با اهداف خود همراه کنند و از مسیر انقلاب جدا کنند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «مسؤولیت شما سنگین است که هم باید درس بخوانید و هم محیط سیاسی را بشناسید و بر آن اثر بگذارید و برای فردایی که وزن این نظام متکی بر معنویت و در معادله های جهانی ده ها برابر خواهد شد».

آیت الله حسینی همدانی به تعدادی از شاخصه‌ها جنبش دانشجویی با استفاده از بیانات رهبری اشاره کرد و گفت: آرمان خواهی، ضدیت با استکبار، کمک به پیشرفت همه جانبه کشور به خصوص پیشرفت علمی و کمک به اتحاد ملی، حضور در عرصه های مبارزه با دشمنان ملت و عدالت خواهی و مبارزه با اشرافی گری را از جمله این شاخصه‌ها عنوان کرد.

وی فساد را عاملی دانست که موجب دلسردی ملت از حکومت می شود و افزود: امروز این مهمترین و مطرح ترین مساله کشور است و نسل جوان دانشجوی متعهد و مومن نباید نسبت به آن بی تفاوت باشد.

وی بیان داشت: زمانیکه حقوق های نجومی و یا حقوق هایی به افرادی می دهند که کار نکرده اند باید به صورت جد وارد شد و مطالبه گری کرد.

وی به موضوع جهاد تبیین و جلوگیری از انحراف و تحریف دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره که تمام قسمت های کشور در حال تحول هستند قشر مهمی که می توانند در تحول به تمام دستگاه ها کمک کند دانشجویان هستند که هم جوان بوده و هم علم و آگاهی دارند.

مسؤولان استانی از ایجاد حواشی در عملکردشان بپرهیزند

آیت الله حسینی همدانی در ادامه به بیان چند موضوع استانی پرداخت و افزود: مسؤولان اجرایی بایستی تمام سعی شان خدمت به مردم باشد و از ایجاد حواشی در عملکردشان بپرهیزند و دستگاه‌های قضایی و نظامی نیز در چارچوب قانون به وظایفشان عمل کنند و به ملامت شایعه سازان و ملامت کنندگان توجه نکنند.

وی با تاکید بر بخش قضایی و نظامی مبنی بر اینکه به تذکراتی که از روی خیرخواهی داده می شود توجه کنید و خود را خیرخواه مردم بدانید، نسبت به مسوولان اجرایی تذکر داد که با جو سازی و دروغ افکنی افکار عمومی را ناراحت نکنید. در جلسه رسمی کسی نباید به خود اجازه دهد دستگاه ها را متهم کند، باید پیگیری قضایی شود و هر کسی ناتوانی در کار دارد نباید فرار از قانون داشته باشد.

انتصابات غیرکارشناسانه یکی از مشکلات اصلی کرج است

آیت الله حسینی همدانی خطاب به مسوولان شهر کرج گفت :  استان البرز به خصوص کرج به اندازه کافی مشکل دیده است و با بی تدبیری مشکلات را بیشتر نکنید و یکی از مشکلات انتصابات غیرکارشناسانه است.

امام جمعه کرج افزود: مدتی صبر کردیم و تذکر دادیم ولی گوش شنوایی نیست و دائم برای منطقه هزینه درست می شود؛ شورای شهر برای شهردار نمی تواند مصداق تعیین کند که چه کسی را برای چه مسؤولیتی نصب کند ولی شورا باید از شهردار سوال کند که مبنای او برای انتخاب افراد چیست؟ افرادی که تحصیلات غیرمرتبط دارند و در جاهایی منصوب می شوند مبنایشان چیست؟، شهر باید چقدر هزینه کند؟

وی در ادامه تذکرات خود به مسؤولان اجرایی استان اظهار کرد: مسایل شهر را پیچیده تر از این نکنید؛ دوستانه تذکر می دهم بی اخلاقی زیاد است؛ دستگاه قضا بر اساس وظیفه اش کسی را می گیرد چرا فشار می آوریدو تهمت می زنید و ناسزا می دهید. مسیرش طی می شود که آیا درست عمل شده یا نه سکوت کنید چرا هوچی گری و جنجال می کنید.

آیت الله حسینی همدانی ضمن انتقاد از بی تقوایی برخی از رسانه‌های البرز، گفت: کسی حق بی احترامی و بدگفتن ندارد و اگر کسی برای یک عنوان متهم شد کسی حق ندارد عناوین را به رخ بکشد. اسلام بی ادبی را عرف و روابط انسانی نمی داند، نباید فضای مجاز با این عناوین آلوده شود. انتظار می‌رود دستگاه ها با قاطعیت به وظایف خود عمل کنند و به ملامت ملامت کنندگان توجهی نکنند.

امر به معروف با موعظه تفاوت دارد

نماینده ولی فقیه در استان البرز در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امر به معروف با موعظه تفاوت دارد و واعظ خودش باید عامل به چیزی که می گوید باشد ولی در امر به معروف  و نهی از منکر این شرط وجود ندارد که خود آمر و ناهی عامل باشد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را واجبی دانست که هر کسی باید آن را انجام دهد و افزود: غرض از امر به معروف و نهی از منکر این است که با امر به معروف و نهی از منکر معروفات در جامعه توسعه یابد و منهی و منکر کنار گذاشته شده و ترد شود و اگر یکی از شرایط واجب هم تاثیر قرار داده شد به آن معنا بود که هر طوری امر و نهی می کنید به اثرگذاری برسد.

امام جمعه کرج تصریح کرد: مقصود از امر به معروف ونهی از منکر فقط حرف زدن و رفع تکلیف نیست که عامل نبودن آمر مهم و شرط نباشد بلکه اگر امر و ناهی عامل باشند حرمت این واجب حفظ شده و اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/ج

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=229256

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x