تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تأکید رییس قوه قضاییه بر کارشناسی مشکلات است

  • کد خبر : 227141
  • 04 آبان 1400 - 11:00
تأکید رییس قوه قضاییه بر کارشناسی مشکلات است

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به ورود رییس قوه قضایی به یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی، گفت: بحث کارشناسی، مشکلات و اهمیت آن همواره مورد تأکید رییس قوه است.

به گزارش کمال مهر ، حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز، در آیین تحلیف ۱۶ نفر از کارشناسان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز که در مراسمی با حضور دبیر شورای تحول قضایی دادگستری استان و رئیس و اعضاء هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان در سالن شهدای قوه قضائیه دادگستری برگزار شد، گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، شاهد هستیم که رئیس دستگاه قضا در بسیاری از موارد و مشکلات به صورت مصداقی ورود پیدا کرده و با استفاده از تجربیات گرانسنگ خود در امر قضا خواستار حل این مشکلات شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به استان البرز و تشکیل جلسه بررسی یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی، بیان کرد: این حضور در استانی که به دلایل مختلف پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی دارد از منظر آسیب شناسی تشکیل و رسیدگی به این پرونده‌ها حائز اهمیت است.

عالی ترین نماینده قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که حجت الاسلام و المسلمین اژه ای بارها طرح کرده بحث کارشناسی، مشکلات و اهمیت آن است، متذکر شد: رئیس دستگاه قضا خواستار توجه به مقوله کارشناسی و رفع برخی نواقص و اشکالات موجود و به حداقل رسیدن آن‌ها است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی‌های موضوعات حقوقی و کیفری و وجود تخصص‌های مختلف، اصل ارجاع به کارشناس و متخصص فن، اصلی عقلایی است و این انتظار از قضات نمی‌رود که در دورانی که روز به روز بر گستره علوم و فنون و پیچیدگی موضوعات افزود می‌شود بر همه رشته‌ها و تخصص‌ها احاطه داشته باشند.

وی در ادامه با برشمردن برخی از الزاماتی کارشناسی، گفت: بخشی از این الزامات، مربوط به قضات است؛ یعنی قاضی باید در جایی که واقعا نیاز است به کارشناسی ارجاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی مواقع به اشتباه گمان می‌رود که کارشناس، ضابط قضایی است، تصریح کرد: این تصور صحیح نیست باید دقت شود در مواردی که نیاز نیست و یا موضوع صرفا ماهیت قضایی دارد به کارشناسی ارجاع داد نشود.

رئیس کل دادگستری استان البرز، افزود: قضات باید موعد اعلام نظر کارشناسی و موضوع مورد کارشناسی را به تفصیل و دقیق بیان کنند برای اینکه عدم رعایت این موارد منجر به اطاله دادرسی و نارضایتی ارباب رجوع خواهد شد.

فاضلی هریکندی با توصیه به رعایت برخی نکات مهم توسط کارشناسان اظهار کرد: کارشناسان باید در حدود ارجاع، دقت و بررسی لازم را داشته باشند و در زمان معین شده توسط قاضی، کارشناسی انجام و با نظری که جامع و مانع بوده و نیاز به رفع ابهام نداشته باشد به مرجع قضایی گزارش نمایند.

وی ادامه داد: کارشناس برای اینکه بتواند نظریه ای  متقن در موضوع کارشناسی ارائه دهد حتما باید تخصص لازم را داشته باشد که لازمه آن علاوه بر گذراندن آموزش های اولیه، تداوم آموزش و به روزبودن در حوزه تخصصی است.

عالی ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز با اعلام آمادگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان برای کمک در ارائه آموزش‌های لازم تاکید کرد: با ایجاد سازوکارهای لازم می توان در نشست‌ها و کارگروه‌ها مشترک، ابهامات نظرات کارشناسی و ایرادات موردنظر قضات یا کارشناسان مطرح و بررسی شده و راهکار مناسب اتخاذ گردد.

وی در پایان بر نقش و اهمیت «سلامت» و رعایت امانت در بررسی و اعلام نظر کارشناسی اشاره کرد و گفت: نظرات کارشناسی مورد استناد قضات در آرا و تصمیمات قضایی قرار می گیرد و از آنجایی که در اکثر موارد، قاضی اصل را بر این می گذارد که نظر کارشناسی درست است، لذا این موضوع، توجه به حقوق مردم و طرفین پرونده و مسئولیت دنیوی و اخروی کارشناس در بررسی و ارائه نظریه به مراجع قضایی را بیشتر می کند.

انتهای پیام/ج

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=227141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x