تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

طاعون۶ جانور را به کام مرگ کشاند

  • کد خبر : 226548
  • 18 مهر 1400 - 11:33
طاعون۶ جانور را به کام مرگ کشاند

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به وجود طاعون نشخوار کنندگان البرز، گفت: تا کنون ۶ جانور بر اثر طاعون در استان تلف شده است.

به گزارش کمال مهر ،فردین حکیمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز، در خصوص خبر شیوع طاعون در منطقه شکار ممنوع طالقان، گفت: طی گشت‌زنی روزهای اخیر محیط بانان از زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز شد.

این مقام مسؤول افزود: طبق آزمایش‌های صورت گرفته و بررسی شرایط شاهد تلفات حیات وحش در اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بودیم؛ در همین راستا برنامه‌های پایش و بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی تشدید شده است و آزمایش‌های تخصصی نیز از سوی دامپزشکی انجام شد.

وی یادآور شد: با توجه به سابقه شیوع این بیماری در طالقان، ضمن آماده باش کامل نیروهای یگان حفاظت، به جهت ضرورت ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی لازم برای همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آن ها، اولین جلسه هماهنگی به ریاست فرماندار طالقان، مدیران دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، هلال احمر، ورزش و جوانان و اعضای شورای جوانان شهرستان تشکیل و بر همکاری همه جانبه با حفاظت محیط زیست در کنترل بیماری تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه واکسینه کردن حیات وحش ممکن نیست، اظهار کرد: هم‌اکنون با همکاری مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی در حال خروج دام‌‌ها از منطقه هستیم و اداره دامپزشکی نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه را در الویت قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده انجام شده برای مقابله با طاعون، بیان کرد: متاسفانه اخبار واصله خبر از تلفات حیات وحش استان‌های دیگر می‌دهد که در این راستا محیط بانان در حال انجام پایش‌های منطقه هستند؛ محیط بانان در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آن ها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.

وی با اشاره به این که طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و خاصیت واگیری بالایی دارد، اظهار کرد: اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود به دلیل تردد دام‌های اهلی در منطقه و زمان خروج دام‌های عبوری، شاهد تلفات گسترده‌ای خواهیم بود که به جهت پیشگیری از آن، هماهنگی‌های لازم به منظور خروج فوری دام‌ها از مناطق آلوده و جلوگیری از ورود دام‌های عبوری در دستور کار منابع طبیعی و محیط زیست قرار دارد.

این مقام مسؤول با اشاره به این که کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است، افزود: به علت جابه جایی دام‌ها در زیستگاه‌ها و تردد آن‌ها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

انتهای پیام/ج

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=226548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x