تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

بغض ترافیکی پل فردیس می‌شکند

  • کد خبر : 225411
  • 03 مهر 1400 - 19:29
بغض ترافیکی پل فردیس می‌شکند

جاده ملارد تنها مسیر اتصال شهرهای پرجمعیت پایین دست فردیس از جمله ملارد، سرآسیاب، مارلیک و غیره است؛ طی نشستی در فرمانداری فردیس مقرر شد این مسیر به یکی از آزادراه‌های تهران متصل شود.

به گزارش کمال مهر، فردیس شهری با جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر تنها یک گلوگاه برای ورود و خروج دارد که آنهم به پل فردیس(شهید سلطانی)منتهی می‌شود که همواره به عنوان اصلی ترین گره ترافیکی در سطح کشور مطرح است و بار ترافیکی از بلوار شهید سلیمانی(جاده ملارد) و جاده شهریار و اتوبان تهران کرج را متحمل می‌شود. رفع این گره و باز شدن بغض ترافیکی فردیس سال‌هاست بررسی می‌شود اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

جاده ملارد تنها مسیر اتصال شهرهای پرجمعیت پایین دست فردیس از جمله ملارد، سرآسیاب، مارلیک و غیره است. محل کار بیشتر فردیسی‌ها تهران یا کرج است که حداقل روزی دوبار برای رسیدن به محل کار و بازگشت به خانه، با ترافیک پل فردیس دست و پنجه نرم می‌کنند. خصوصا این روزها که با افزایش سفر به شمال پل فردیس قفل می‌شود و  مردم برای رفتن تا کرج و حتی رسیدن به دکتر و بیمارستان باید ساعت‌ها در ترافیک منتظر بمانند. از سوی دیگر در صورت وقوع  هر گونه بحران احتمالی، با قفل شدن پل فردیس امکان دسترسی و امداد رسانی به فردیس قطع می شود که این امر ضرورت افزایش مسیرهای دسترسی و مبادی ورودی فردیس و اهمیت آن را روشن تر می‌کند.

اخیرا جلسه ای در فرمانداری تشکیل شده تا مسیری برای دسترسی  به یکی از آزادراه های تهران از شرق شهر فردیس ایجاد شود. در این راستا با معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فردیس گفتگو کردیم؛

بهزاد پرویزی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فردیس، در این خصوص اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان فردیس  و این امر که تنها مسیر دسترسی این شهر پل فردیس است که هم گره ترافیکی در این نقطه ایجاد کرده و هم  وضعیت آن به لحاظ پدافند غیر عامل مورد قبول نیست، از سال های گذشته  و به ویژه همزمان با رشد جمعیت، باید نهادهای متولی نسبت به افزایش مسیرهای دسترستی شهرستان اقدام  می‌کردند اما متاسفانه اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه و وقت مردم در ترافیک فردیس هدر می‌شود، افزود: مردم دیگر از ترافیک همیشگی در داخل فردیس و راه‌های خارجی آن خسته شده اند بنابراین افزایش مسیرهای ارتباطی شهری و بین شهری، ضروتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. در این راستا ترافیک جاده ملارد باید بین چند محور سرشکن شود که یکی از مسیرها کنارگذر شرقی خواهد بود و  بخشی از ترافیک جاده ملارد را در خود جای خواهد داد.

این مقام مسؤول همچنین بیان کرد:  طرح ایجاد مسیر کنارگذرشرقی برای دسترسی شهر فردیس از ضلع شرقی به یکی از  آزادراه‌های تهران با حضور نمایندگان دستگاه های متولی در فرمانداری مورد بررسی قرار گرفته است.‌ کنار گذر شرقی هیچ ربطی به جاده کشتارگاه ندارد و در صورت اجرا از  حوالی هفت جوی به یکی از  آزادراه‌های تهران متصل خواهد شد که اجرای بخش اعظم آن مربوط به حوزه شهر قدس و استان تهران است و باید با هماهنگی شهرداری این شهر انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح کنار گذر شرقی فردیس، طرحی اساسی با هزینه میلیاردی است که به اعتبارات ملی نیاز دارد، اضافه کرد: طبق گفته کارشناسان راه و شهرسازی برای احداث، زیرسازی و آسفالت  هر یک کیلومتر راه، ۶ میلیارد تومان هزینه نیاز است و در صورتی که نیاز به  تملکات داشته باشد هزینه ای بالاتر و  تا ۳۰ میلیارد تومان برای هر کیلومتر قابل تصور است.

پرویزی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک و دارایی شهرستان به مطالعات طرح کنارگذر شرقی فردیس اختصاص داده شده است، گفت: قرار است کارشناسان شهرداری فردیس و راه و شهرسازی بر اساس صرفه اقتصادی و فنی، اولویت‌ها و چگونگی  اجرای طرح  را بررسی و مشخص کنند. سپس راه و شهرسازی با به کارگیری مشاور مطالعات طرح را آغاز کند که در خوشبینانه ترین حالت طرح مطالعاتی آن حدود  یک تا دوسال طول می کشد و از بین‌گزینه های پیشنهادی بهترین گزینه برای اجرا انتخاب می‌شود.

گفتنی است موضوع احداث جاده کشتارگاه به عنوان رینگ شرقی شهر و امتداد آن از انتهای بلوار شهیدان بخشی در شهرک وحدت و اتصال به اتوبان کرج- تهران با گذر از روی رودخانه فردیس،  در دوره اول شورای فردیس مطرح شده که بخشی از آن در داخل شهر به اجرا رسیده است.طرح کنار گذرشرقی فردیس  که قرار است  عرض محدوده شرقی فردیس را طی و به جاده ملارد منتهی شود با طرح جاده کشتارگاه و کمربندی شرقی شهر فردیس که موازی با جاده ملارد در حال احداث است، تفاوت دارد. اما آنچه بدیهی است؛ در صورت اجرای هر یک از این طرح‌ها،  بار ترافیکی جاده ملارد بسیار کاهش یافته و شهروندان از دست ترافیک نفس راحتی خواهند کشید.

انتهای پیام/ج

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=225411

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x