تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

شگرد جدید سودجویی در روزهای پایانی سال/ لزوم هوشیاری شهروندان کرجی در فرصت طلبی پاکبانان تقلبی

  • کد خبر : 209130
  • 15 اسفند 1396 - 2:34
شگرد جدید سودجویی در روزهای پایانی سال/ لزوم هوشیاری شهروندان کرجی در فرصت طلبی پاکبانان تقلبی

هرروزه با شگردی جدید از کلاهبرداری، دزدی و سودجویی فرصت طلبان از اعتماد مردم مواجه می شویم. این بار این سودجویی با استفاده از نام پاکبانان شهرداری انجام می شود و افرادی به درب خانه ها مراجعه و درخواست عیدی می کنند.

 

به گزارش «کمال مهر» ؛  سوءاستفاده از نام پاکبان ها و پرسنل خدمات شهر شهرداری یکی دیگر از شگردهای متخلفانی است که هربار به نوعی برای کسب درآمد بدون زحمت دست به کار می شوند.

با نزدیک شدن به عید نوروز و و طبق سنت قدیم ایرانیان بازار عیدی دادن و گرفتن رونق می گیرد. این عادت و سنت به روش های مختلف از پرداخت مبلغی که توسط متولیان مصوب می شود به کارمندان و کارگران گرفته تا گذاشتن جعبه ای کادوپیچ شده در قالب« قلک» یا نوشته ای روی دیوار صنف های مختلف با مضمون«عیدی ما یادت نره» انجام می شود.

در این بین مردم برای قدردانی و کمک به افرادی که در طول سال در زمینه ای خاص زحمت می کشند در ماه آخر سال مبلغی را به عنوان عیدی پرداخت می کنند.

یکی از این موارد پاکبان ها و کارگران زحمت کش شهرداری هستند که هر روز در سرما یا گرما پیش از طلوع آفتاب تا عصر به رفت و روب و نظافت کوچه و خیابان مشغولند و برخی از آنها هم شب ها برای جمع آوری زباله ها از درب خانه ها در تک تک کوچه های شهر می گردند.

اما در این بین افرادی سودجو و بی اخلاق وجود دارند که حتی به این افراد زحمت کش هم رحم نکرده و با مراجعه به درب خانه ها و تحت عنوان جعلی «پاکبان یا کارگران خدمات شهر شهرداری» تقاضا عیدی می کنند.

مشاهدات یک شهروند از دزدی افراد سودجو

یکی از شهروندان باغستان کرج می گوید: روزهای پایانی سال گذشته چند جوان در محله ما با عنوان کارگر شهرداری به درب خانه ها مراجعه می کردند و درخواست عیدی می کردند.

«فریبا صارمی» در تشریح این موضوع می گوید: غروب یکی از روزهای آخر اسفند من و همسرم حین خروج از خانه جوانی را جلوی در مشاهده کردیم که زنگ ها را می زد و با بیان اینکه کارگر شهرداری است درخواست عیدی می کرد و حتی با زدن زنگ مدیر ساختمان ما منتظر ماند تا عیدی اش را دریافت کند.

صارمی در ادامه می افزاید: با توجه به این که این شخص لباس معمولی و ظاهر آراسته ای داشت و علاوه بر آن پیاده بود و در خیابان هم ماشین حمل زباله نبود، کمی مشکوک به نظر می رسید برای همین وی را از فاصله دور تحت نظر گرفتیم.

این شهروند کرجی می گوید: بعد از دقایقی با ملحق شدن دو جوان دیگر به وی متوجه شدیم که آنها به صورت گروهی اقدام به این نوع دزدی می کنند.

صارمی بیان می کند: بعد از ۳ شب که کارگران شهرداری با ماشین حمل زباله مراجعه کردند مطمئن شدیم که افرادی که پیش از این مراجعه کرده بودند کارگران شهرداری نبودند . البته با شهرداری کرج تماس گرفته و این موضوع را اطلاع دادیم اما در هر صورت این سواستفاده از نام کارگران و حق خوری آنها انجام شده بود.

دست درازی به حقوق و سهم پاکبان ها

دیگر شهروند کرجی نیز می گوید: همه ما هر روز صبح که در خانه را باز می کنیم پاکبان زحمت کش محله را می بینیم که در حال جارو و نظافت کوچه و خیابان است. پرداخت عیدی به این زحمت کشان یکی از عادت های ما ایرانیان است که می توان گفت از سر رضایت و شادمانی انجام می شود چرا که مردم با دیدن زحمات و سختی کار آنها در شرایط سرما وگرما، عیدی را بهانه ای برای کمک و تشکر از آنها می دانند.

افشین نوروزی در ادامه با بیان اینکه طی چند روز گذشته جوانی را در حین دریافت مبلغی با عنوان عیدی از یکی از ساکنان محله دیده می افزاید: سال گذشته افرادی با جعل عنوان پاکبانان به سهم و حق آنها دست درازی کردند اما امسال زودتر دست به کار شده اند.

نوروزی می گوید: این افراد راحت طلب و دزد حتی از کارگران شهرداری نیز نمی گذرند و حق آنها را می خورند.

مدیرروستا شهرداری کرج

شناخت شهروندان از پاکبانان محله

معاون خدمات شهری شهرداری کرج در مورد اقدام برخی افراد به سودجویی تحت عنوان پرسنل خدمات شهری شهرداری کرج اظهار می کند: این اتفاق در گذشته افتاده و شاید امسال هم افرادی اقدام به این کار بکنند و توان پیشگیری از آن خارج از مجموعه شهرداری است اما موضوع را به متولیان گزارش کردیم.

حسن مدیرروستا با تاکید براینکه به پرسنل پیمانکار شهرداری تاکید شده که به هیچ وجه برای مردم مزاحمت ایجاد نکنند می افزاید: اما برخی از شهروندان در روزهای پایانی سال بر حسب سنت عیدی دادن، به پاکبانان محله خود مبلغی را به عنوان عیدی پرداخت می کنند.

مدیرروستا می گوید: ما برای پرداخت عیدی از جانب شهروندان توصیه نمی کنیم و نمی توانیم بگویید باید پرداخت شود یا نه چرا که کارگران به وظیفه خود عمل می کنند و این به اختیار خود شهروندان است اما چنانچه برخی مایل به پرداخت عیدی به پاکبانان محله خود نیز هستند باید از فرد یا افرادی که در مدت سال در محله، کار نظافت انجام داده اند شناخت داشته باشند تا بتوانند در زمان مراجعه افراد ناشناس به درب خانه ها جلوی تخلف را بگیرند.

وی در ادامه می افزاید: به هر شخصی که با لباس شخصی یا لباس نارنجی به درب خانه مراجعه و درخواست عیدی کند نباید اطمینان کرد و در این مورد بهترین گزینه خود شهروندان هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه پاکبانانی که هر روزه به رفت و روب و نظافت کوچه وخیابان مشغول هستند شناخته شده تر هستند می گوید: کارگران حمل زباله که شبانه کار می کنند برای مردم شناخته شده نیستند.

مدیرروستا در ادامه با اشاره به این که بر اساس گزارشات مردم، سودجویان با لباس شخصی، پیاده و بدون ماشین حمل زباله بوده و در ساعات پایانی روز به درب خانه ها مراجعه می کنند، توصیه می کند: چنانچه قصد عیدی دادن داشته باشند به افرادی که در حال انجام کار و به طور مشخص از پاکبانان و رفتگران واقعی هستند پرداخت کنند.

 معاونت خدمات شهری شهرداری کرج با بیان این که افراد فرصت طلب و متخلف امکان دارد تحت هر عنوانی اقدام به اخاذی و سودجویی کنند، تاکید می کند شهروندان با آگاهی و هوشیاری خود می توانند مهمترین عامل برای ممانعت از این اقدام آنها باشند.

تفته شهرداری کرج

اعلام موارد تخلف به سامانه ۱۳۷ یا ۱۱۰

مدیرمنطقه ۶شهرداری کرج اظهار می کند : گزارش های مردمی و اخباری مبنی بر مراجعه افرادی سودجو تحت عنوان کارگران شهرداری به درب خانه ها به دست ما رسیده است.

محمد کاظم تفته در توضیح این مسئله می گوید: بر اساس توضیحات شهروندان این افراد با هدف گرفتن پول به عنوان عیدی درب خانه ها مراجعه و خود را پرسنل خدمات شهر معرفی کرده تا از ساکنان ساختمان وجهی را دریافت کنند.

تفته در ادامه با بیان اینکه سال گذشته نیز این نوع فرصت طلبی از جانب برخی افراد متخلف انجام شده بود می افزاید: به گفته شهروندان این افراد به صورت گروه های ۳ یا ۴ نفره در خیابان های نزدیک به هم پراکنده و تحت عنوان جعلی اقدام به سودجویی می کنند.

 وی می گوید: شهرداری امکان و توانایی این که برای شناسایی این افراد اقدام کند ندارد و متاسفانه این نوع سودجویی ها در شهر اتفاق می افتد.

تفته با توصیه به مردم مبنی بر آگاهی بیشتر در این گونه موارد ، تاکید می کند در صورت مواجهه با چنین مواردی ضمن خودداری از پرداخت وجه به این افراد سودجو، مراتب را به سامانه ۱۳۷ یا ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209130

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x