تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

شبه جزیره کریمه کجاست؟+عکس

  • کد خبر : 26192
  • 12 اسفند 1392 - 8:04
شبه جزیره کریمه کجاست؟+عکس

شبه جزیره کریمه با نام رسمی “جمهوری خودمختار کریمه” در دریای سیاه قرار دارد.

به گزارش کمال مهر به نقل از العالم، شبه جزیره کریمه (Crimea) در دریای سیاه واقع است و تنها از طریق یک نوار باریک در شمال به خشکی راه دارد و از ناحیه شرق تا نزدیکی اراضی روسیه امتداد می یابد.

شبه جزیره کریمه در سال ۱۹۵۴ با تصمیم نیکیتا خروچوف رئیس اوکراینی تبار شوروی سابق بخشی از اوکراین شد.

این تصمیم در دوره شوروی سابق تاثیری عملی نداشت اما بعد از فروپاشی شوروی و تکه تکه شدن این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی، این شبه جزیره بخشی از اوکراین مستقل شد.

اما با این وجود، همچنان بیش از ۶۰ درصد ساکنان کریمه خود را روس می دانند.

روسیه اساسا در اواخر قرن هشتم شبه جزیره کریمه را تصرف کرد. ارتش کاترین دوم امپراطور روسیه در قرن هشتم تاتارهای این شبه جزیره را که با عثمانی ها هم پیمان بودند، بعد از چندین دهه جنگ شکست داد.

ژوزف استالین رئیس شوروی سابق هم در سال ۱۹۴۴ میلادی تاتارها را به خاطر همپیمانی با نازی ها در زمان جنگ جهانی دوم از این منطقه بیرون راند اما آنها بعد از فروپاشی شوری برگشتند، و اکنون حدود ۱۲ درصد ساکنان آن را تشکیل می دهند.
تاتارها همچنان می خواهند شبه جزیره کریمه بخشی از اوکراین باشد و آنها با معترضان مخالف یانوکویچ رئیس جمهور در کیف هم پیمان هستند.

ناوگان دریای سیاه

بندر اسپاستوبول در ساحل غربی شبه حزیره کریمه مقر ناوگان دریای سیاه روسیه است که هزاران نیروی دریایی این کشور را در خود جای داده است.

ویکتور یوچنکو رئیس جمهوری طرفدار غرب اوکراین در سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام کرده بود که روسیه باید پایگاه دریایی خود در این بندر را در سال ۲۰۱۷ میلادی تخلیه کند که این امر نگرانی روسیه را به همراه داشت اما ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور مخلوع اوکراین (طرفدار روسیه) بعد از انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی مدت حضور ناوگان دریایی روسیه در این بندر را تا سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید کرد.

زبان و فرهنگ

با اینکه زبان اوکراینی زبان رسمی این منطقه است ولی ۷۷٪ درصد مردم به روسی صحبت می‌کنند. پس از روسی، زبان تاتاری کریمه با ۱۰٫۱٪ درصد در رتبه دوم قرار دارد. با اینکه اوکراینی زبان رسمی دولت شناخته می‌شود باز هم بیشتر مکاتبات اداری به زبان روسی انجام و دولت و به ویژه سیستم آموزشی اوکراین در رواج زبان اوکراینی ناموفق بوده است. نفوذ و گسترش فرهنگ و زبان روسی در میان گروهای قومی بجز تاتارهای کریمه در میان بلاروس‌ها، ارمنی‌ها، مجاری‌ها، لهستانی‌ها و رومانیایی‌ها در حال افزایش می‌باشد.

حکومت و نظام

نظام کریمه جمهوری پارلمانی مستقل از اواکراین است. قوه مقننه یا پارلمان کریمه دارای ۱۰۰ نفر نماینده بوده و مصوبات و قوانین تصویب شده توسط پارلمان بایستی توسط رئیس جمهوری اجرا شود. رئیس دولت و هئیت وزیران بر عهده نخست وزیر بوده که بوسیله رئیس جمهور معرفی و توسط پارلمان منصوب می‌گردد. پارلمان کریمه می‌تواند با موافقت و تایید رئیس جمهور، نخست وزیر را عزل نماید. طبق قانون اساسی رئیس تشریفاتی و اسمی دولت کریمه، رئیس جمهور اوکراین است و این جمهوری حق داشتن پرچم ملی، نماد ملی و قانون اساسی خاص خود را دارا می‌باشد، ولی قانون اساسی بایستی با قانون اساسی اوکراین منطبق و نامغایر نباشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x