تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

منع تشویق میرحسین موسوی در یک مراسم

  • کد خبر : 24183
  • 01 اسفند 1392 - 8:54

شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام محملی برای تقدیر از مدیریت سی ساله جاسبی بر این دانشگاه بود، حواشی جالبی به همراه داشت.

کمال مهر: شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام محملی برای تقدیر از مدیریت سی ساله جاسبی بر این دانشگاه بود، حواشی جالبی به همراه داشت.

عصر دیروز شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

* در بدو ورود به دانشگاه علوم تحقیقات مسئولین حفاظت مراسم می گویند خبرنگاران هم باید موبایل‌هایشان را تحویل دهند. وقتی با اعتراض خبرنگاران در مورد این روند غیرمتعارف روبرو می‌شوند که حتی در برنامه های رئیس جمهور هم پس از فرآیند چک و خنثی وسائل ارتباطی را همراه دارند، جواب‌شان یک جمله است: حفاظت برنامه های آقای هاشمی با دیگر مسئولین فرق دارد!

* در صف ورودی سالن بودیم که گویا کارت ورود نفر جلویی ما مُهر ورود ندارد. مامور حفاظت بی توجه به همراه آن فرد که می گوید: «ایشان آقای … معاون وزیر صنایع هستند»؛ می‌گوید باید کارت عوض شود. اما آقای معاون با ترش رویی ترجیح داد که عطای حضور در مراسم را به لقایش ببخشد و با قهر رفت!

* اینجا با همه ادارات و سازمان های دیگر فرق دارد. همه جا در کنار عکس امام و رهبری، تصویر آیت الله هاشمی هم به چشم می‌خورد. بنرها هم همه یک جمله دارند: «امروز انقلاب و نظام اسلامی به دانشگاه آزاد اسلامی می بالد. آیت الله هاشمی رفسنجانی»

* اسم مراسم شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد است اما به قول مجری مراسم در اصل بنای مراسم بر آن است که: «اینجا جمع شدیم تا از ۳۰ سال مدیریت جاسبی بر دانشگاه آزاد تشکر کنیم»

* حضور آیت الله هاشمی در این مراسم با شعارهایی نظیر «صل علی محمد یاور رهبر آمد»، «صل علی محمد یار امام خوش آمد» همراه بود اما در طول مراسم القاب دیگری نظیر «معمار چیره دست دانشگاه آزاد اسلامی»، «صاحب‌خانه دانشگاه آزاد» و «بنیانگذار دانشگاه آزاد» از سوی مجری و دیگر سخنرانان به ایشان نسبت داده شد.

* مهدی هاشمی فرزند مشهور و البته جنجالی آیت الله و عفت مرعشی مادر وی نیز همراه همیشگی آیت الله در چنین مراسم هایی هستند.

*پخش کلیپ «سرود دانشگاه آزاد» از دیگر برنامه های این مراسم بود. کلیپی که در آن تاریخ دانشگاه به زبان شعر تنظیم شده بود. اما در همه این مدت هاشمی ترجیح می داد که با همان تسبیح همیشگی ذکر بگوید و شاهد کلیپ باشد.

* با وجود رابطه حسنه میان دولت و تیم جدید دانشگاه آزاد حضور گسترده وزرا از جمله وزیر بهداشت، ورزش و علوم به همراه معاون رسانه ای دولت و… چیز عجیبی نیست، اما نکته جالب حضور سفیر فلسطین در مراسم تجلیل از جاسبی بود.

* وزیر علوم گویا برای رفع شایعات به این مراسم آمده بود. فرجی دانا در پایان صحبت های خود گفت: «آمده ام تا با جضورم سوتفاهم عدم همراهی وزارت علوم و دانشگاه آزاد را برطرف کنم» جمله ای که مذاق حاضران خوش آمد و تشویق های مکرری را به همراه داشت.

* زمانی که ۳۰ سال سابقه مدیریت دانشگاه آزاد را داشته باشی، پس طبیعی است که پیش از سخنرانی ات کلیپی با عنوان «نماهنگ جاسبی» پخش شود و مستندی کوتاه از زندگی‌ات را به نمایش بگذارد.

* نکته جالب سانسور نام میرحسین موسوی در «نماهنگ جاسبی» بود. زمانی که گوینده مستند از سوابق جاسبی در همکاری با نخست وزیران بعد از انقلاب یاد می‌کرد، پس از آوردن نام شهید باهنر و آیت الله مهدوی کنی به عنوان نخست وزیران بعد از انقلاب، ترجیح داد که به جای نام میرحسین موسوی به عبارت «دولت سوم» بسنده کرده و اسم و تصویری از موسوی در کار نباشد.

* مجری مراسم در کنار القابی نظیر استاد و دانشمند و… عبدالله جاسبی را شاعر خطاب کرده و یکی از دوبیتی های وی را نیز قرائت کرد:

روئیت تو آفتاب روشن است/ مرگ خفاش و شب و اهریمن است

روشنایی جرعه ای از جان توست/ انفجار نور رنگ ماه توست

* جاسبی اما ترجیح داد به جای سخنرانی متنی از پیش آماده شده را بخواند. متنی مملو از ابیات و اشعار زیبا و با ادبیاتی فاخر که حاضران را به وجد آورد و خبرنگارانی که قرار بود سخنرانی وی را روی کاغذ پیاده کنند را دچار مشکل کرد! شاید اگر مجری پیش از سخنرانی جاسبی وی را شاعر خطاب نکرده بود باورمان نمی شد که این ادبیات فاخر برآمده از قلم جاسبی باشد.

* بازگشت امید، پایان خزان، پایان افراطی گری و سیاسی بازی و بازگشت اعتدال از جملاتی بود که در ویژه نامه های متعدد توزیع شده در همایش نشان از کنایه های میرزاده به دوره مدیریتی دانشجو است. اما وقتی جاسبی از دوران بعد از خود به عنوان «دوره غصب کوتاه مدت» یاد کرد کار از کنایه هم گذشت. سخنانی که گویا به مذاق اهالی حاضر در سالن خوش آمده بود و شدیدا جاسبی را تشویق کردند.

* تشویق سخنرانان هرکدام سبک خاصی داشت. حضار آیت الله هاشمی را با شعار و صلوات تشویق می‌کردند، برای دیگر سخنرانان کف می زدند اما وقتی به جاسبی رسیدند سالن تا دقایقی شاهد جماعتی بود که ایستاده برای جاسبی دست می‌زدند.

*سخنرانان یک به یک پشت میکروفن قرار گرفته و سخنرانی می‌کردند و در همه این مدت یک تک صندلی جلوی سن خودنمایی میکرد و همه منتظر بودند تا آیت الله هاشمی بر روی صندلی به سخنرانی بپردازد. اما در زمان حضور آیت الله هاشمی بر روی سن صندلی را برداشتند و آیت الله ایستاده به سخنرانی پرداخت تا یادی از دوران جوانی خود کرده باشد.

* از ابتدای مراسم پرده نمایش سالن بی توجه به حضور مهمانان به صورت خودکار حضور مهمانان از جمله سیدحسن خمینی را اعلام می کرد اما سیدحسن حتی در زمان تجلیل از جاسبی و اهدای لوح تقدیر نیز در سالن حضور نداشت و در نیمه های سخنرانی آیت الله هاشمی وارد سالن شد.

*آیت الله هاشمی در میانه تشریح نحوه چگونگی تاسیس دانشگاه، نام اعضای هیئت موسس این دانشگاه در زمان تاسیس را ذکر کرد. وقتی به نام میرحسین موسوی رسید چند نفر در سالن صلوات فرستاده و کف زدند که البته آیت الله هاشمی با ادامه سریع سخنان خود اجازه نداد تا تشویق آن چند نفر ادامه داشته باشد و حتی صلواتشان هم نیمه کاره ماند.

* تصویر خوش و بش های مرتضی اشراقی نوه امام خمینی و مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی از صحنه هایی بود که گویا برای فیلمبردار مراسم جذابیت خاصی داشت و برای چند دقیقه نمایشگرهای سالن این صحنه ها را نشان می داد.

* سخنرانی آیت الله تمام شده و با توجه به جایگاه ایشان در دانشگاه آزاد و حضور تصاویر ایشان در جای جای مراسم؛ طبیعی است که در هنگام خروج برخی برای دست بوسی جلو بیاید و یکی از حضار انگشتر ایشان را مطالبه کرده و انگشتر را به چشمان خود بمالد.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x