تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

“حد یقف” خواسته های آمریکا کجاست؟

  • کد خبر : 24336
  • 01 اسفند 1392 - 12:22
“حد یقف” خواسته های آمریکا کجاست؟

قدر مسلم اگر تا دیروز عده ای فکر می کردند دولت نهم و دهم مانع نگرش صحیح آمریکایی به ایران است امروز ثابت شد که افراد و دولت ها فرع قضیه اند و به تعبیر حضرت امام(ره) «دشمنی با اسلام و انقلاب اسلامی در مسئولان آمریکایی موج می زند.»

گروه سیاسی«کمال مهر» ؛سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم تبریز و شهرهای مختلف آذربایجان ، افق روشنی نسبت به موضوعات پیش روی مسئولان اجرایی کشور باز کرد.
معظم له در این دیدار ضمن تشکر از آحاد ملت بزرگ ایران به خاطر نمایش شکوه و عظمت اقتدار ملی در راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن ۳۵ سالگی انقلاب اسلامی “استقامت و وحدت” را دو پیام اصلی راهپیمایی امسال دانسته و فرمودند : ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن در پاسخ به گستاخی ، زیاده خواهی ، بی ادبی و پررویی مقامات آمریکایی حضوری متراکم تر و پرشور تر داشتند و این حضور نشان داد که  به هیچ وجه تسلیم زورگویی و باج خواهی امریکا نخواهد شد.

به نظر می رسد وقایع اخیر در عرصه سیاست خارجی و اظهارات مقامات آمریکایی و در قیاس سکوت توام با لبخند مسئولان سیاست خارجه دولت باعث شد تا رهبر فرزانه انقلاب در آستانه دور جدید مذاکرات ۵+۱ با تیم هسته ای ، بار دیگر مواضع اصولی جمهوری اسلامی را به مسئولان گوشزد نمایند.
ایشان با یادآوری سخنان خود در فروردین امسال در مشهد مقدس تاکید کردند: تصور برخی دولت مردان دولت قبلی و همچنین برخی دولت مردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای ، با آمریکا مذاکره کنیم موضوع حل می شود من هم به همین دلیل اصرار آنها بر مذاکره در خصوص موضوع هسته ای گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به بهانه بودن موضوع هسته ای توسط آمریکا خاطر نشان کردند: اگر روزی بر فرض محال هم موضوع هسته ای مطابق خواسته آمریکا حل شود آنها مساله دیگری را پیش خواهند کشید و اکنون نیز همه شاهد هستند که مقامات دولت آمریکا از موضوعات حقوق بشر و توانایی موشکی و دفاعی ایران سخن به میان می آورند .
این فرمایشات مقام معظم رهبری در حالی است که در ۲۵ بهمن ، وزرات امور خارجه امریکا با صدور بیانه ای با ابراز نگرانی از ادامه حصر سران فتنه می نویسد این ساز و کار دولتی همراه با جامعه جهانی اعتراض خود را به ادامه زندانی کردن آنها (سران فتنه) و آزار خانواده هایشان نشان داده و خواستار آزادی هر چه سریع تر آنهاست.
همزمان با وزارت خارجه آمریکا سازمان عفو بین الملل نیز در بیانه ای در همان روز ضمن هشدار به کافی نبودن «کاهش محدودیت های» رهنورد ، کروبی و موسوی خواستار آزادی فوری آنها شده است.
البته اگر رفتارهای دولت مردان امریکایی را به درستی مورد واکاوری قرار دهیم متوجه این موضوع خواهیم شد که علت مداخله آمریکایی ها بی تاثیر از چراغ سبز داخل نیست .
اقداماتی از قبیل :
* ممانعت وزرات امور خارجه از سفر هیات کارشناسی کره شمالی به کشور ، بنا به درخواست سفیر آمریکا در سازمان ملل
* کم گذاشتن دولت در بحث مقاومت در منطقه
* توجه کافی نداشتن به اقتصاد مقاومتی
* عدم پیشرفت در صنعت هسته ای
* انتصابات جناحی در وزارت خانه ها
* کوبیدن بر طبل خالی بودن خزانه و…. را می توان در این راستا ارزیابی کرد.
این نوع اقدامات باعث گردیده که آمریکایی ها دچار اشتباهات محاسباتی شده و به یک توافق نامه بسنده نکرده و بکوشند در بسیاری ازشئونات داخلی بهره برداری و دخالت کنند.
آنچنان که وزارت امور خارجه آمریکا گستاخانه در بیانیه ای خوستار رفع حصر مجرمان فتنه ۸۸ در ایران شد و این نشان از آن دارد که خواسته های غربی به سردمداری آمریکا ، از ملت ایران «حد یقف» نداشته و مذاکرات هسته ای بهانه ای بیش نیست.
شاهد این ماجرا بیانیه اخیر کاخ سفید در حمایت از سران فتنه ،دیدار هیت پارلمانی اتحادیه اروپا با عناصر دست چندم فتنه در سفر به ایران و تلاش برای گنجاندن موضوعاتی مانند: توان موشکی و حقوق بشر در مذاکرات هسته ای است.

که این نکته به وضوح در روزنامه «نیویورک تایمز» بیان شد که «تنها راه مقابله با ایران ، مهار برنامه هسته ای و تغییر ماهیت نظام این کشور بطور همزمان است، مقامات کاخ سفید معتقدند چانچه معامله مناسب در موضوع هسته ای با تهران انجام گیرد می توان زمینه های تقویت گروه هایی را درایران فراهم کرد که حامی واشگنتن و ساسیت های آن هستند .
تقویت حامیان آمریکایی در داخل ایران می تواند در نهایت منجر به تغییر ماهیت نظام ایران شود، از نظر کاخ سفید تنها راه مقابله و کنترل ایران همین راهکار است.»
قدر مسلم اگر تا دیروز عده ای فکر می کردند دولت نهم و دهم مانع نگرش صحیح آمریکایی به ایران است امروز ثابت شد که افراد و دولت ها فرع قضیه اند.
به تعبیر حضرت امام(ره) «دشمنی با اسلام و انقلاب اسلامی در مسئولان آمریکایی موج می زند.»
توافق نامه و کوتاه آمدن و نیامدن ما هم تاثیری در این مساله ندارد چراکه استخوانی به نام جمهوری اسلامی ۳۵ سال است که در گلوی امریکا گیر کرده و این عربده کشی ها برای خارج کردن آن استخوان است.
همان طوری که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند «مسئولان باید به نیروی داخلی تکیه و به مردم اعتماد کنند، چراکه اگر این کار انجام شود قطعا همه درهای بسته باز خواهد شد و باید در همین مسیر حرکت و عمل کرد.»
در پایان به دولتمردان توصیه می شود  این ملت همه مشکلات را برای اثبات حقانیت راه امام (ره) و انقلاب و پیروی از رهبر خود تحمل می کنند،لذا ضمن حرکت درمسیر آرمانهای انقلاب و رهبری، تلاش نموده تا در مذاکرات پیش رو ذره ای از حقوق ملت بزرگ ایران پایمال نگردد.

حسین زندیه کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل

 

 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x