تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

جولان سرما از شرق تا غرب

  • کد خبر : 24200
  • 01 اسفند 1392 - 9:10
جولان سرما از شرق تا غرب

زمستان امسال برای بسیاری از مناطق در جهان با سرما و یخبندان بی سابقه،بارش سنگین برف و در پی آن اختلال در زندگی روزمره بخش وسیعی از ساکنان کره زمین همراه بود؛ از شمال و غرب ایران گرفته تا توکیو و بخش وسیعی از ژاپن در شرق دور و مناطق وسیعی ازایالات شمالی آمریکا در غرب دور.

 

کمال مهر: زمستان امسال برای بسیاری از مناطق در جهان با سرما و یخبندان بی سابقه،بارش سنگین برف و در پی آن اختلال در زندگی روزمره بخش وسیعی از ساکنان کره زمین همراه بود؛ از شمال و غرب ایران گرفته تا توکیو و بخش وسیعی از ژاپن در شرق دور و مناطق وسیعی ازایالات شمالی آمریکا در غرب دور.

این معضل در برخی کشورها همچنان باقی است و قربانیان زیادی نیز بر جای گذاشته است. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نبود و طبیعت، برف و سرما را بیش از هر نقطه ی دیگری در مناطق شمالی و شمال غرب کشورمان به رخ کشید.

موج سرما، برف و یخبندان در مناطق مختلف کشور همچنان ادامه دارد و درحالی که شمال کشور به تازگی از بحران برف و یخبندان رهایی پیدا کرده بارش دوباره برف و یخبندان موجب تعطیلی مدارس در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اصفهان شد. به دنبال بارش شدید برف در کهگیلویه و بویر احمد مدارس نوبت صبح چند منطقه آموزشی این استان تعطیل شد.مدارس چند شهرستان کرمان نیز به دلیل سرمای شدید و بارش برف تعطیل شد.

علاوه بر این بارش برف زندگی در جنوب استان اصفهان را مختل کرد و موجب تعطیلی مدارس در روز گذشته شد. با وجود پایان ماه بهمن کاهش شدید دمای هوا و بارش مکرر برف در مناطق مختلف کشور درحالی ادامه دارد که نه تنها ایران که بسیاری از مناطق جهان امسال برف و باران و سرمای بی سابقه ای را تجربه کرده اند. سرما و یخبندان شدید جان بسیاری را در شرق و غرب جهان گرفته است.هفته گذشته بارش چند روزه ی برف سنگین در نوار شمالی کشور که به دلیل نزدیکی به دریا و بالا بودن میزان رطوبت در هوا کمتر شاهد بارش برف است، بسیاری از مردم را شگفت زده و شوکه کرد و روند عادی زندگی در این مناطق با اختلال همراه بود.

اختلال در روند عادی زندگی در مناطقی که دچار بحران‌هایی از قبیل بارش برف و باران سنگین یا زلزله می‌شود، مساله ای منحصر به ایران نیست و در بسیاری از مناطق دنیا نیز مردم با تفاوت‌های بیش و کم، با این مسایل روبرو هستند؛ آمریکا یکی از این کشورها است.امسال مناطق زیادی از آمریکا زیر بارش برف سنگین و یخبندان بسیار شدید فلج شدند و سرما حتی در برخی موارد ساکنان این مناطق را مجبور به فرار کرد و برنامه‌های خانواده‌های بسیاری را برای سفر در تعطیلات سال نو مختل کرد.

موج این هوای سرد هنوز هم در آمریکای شمالی با قدرت ادامه دارد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بوران و برف بیش از همه، ایالت‌هایی نظیر داکوتا، نیویورک، لوییزیانا، جورجیا، فلوریدا، بالتیمور، دلوور، شیکاگو، میسیسیپی، پنسیلوانیا، پیتسبورگ، آتلانتا، میشیگان و… را زیر تاثیر قرار داد. به گزارش آسوشیتدپرس، تلفات ناشی از بارش برف در یک دهه ی گذشته در آمریکا نزدیک به هزار نفر بوده است.

در این میان برخی دیگر از رسانه‌ها گزارش دادند که ۱۰۰ نفر از این قربانیان، کودک بودند. شدت سرما در ایالت میشیگان به حدی بود که در پی رسیدن دمای هوا به ۲۰ درجه ی سانتیگراد زیر صفر، دریاچه ی این ایالت بطور کامل یخ بست. میلیون‌ها آمریکایی با پیامدهایی نظیر قطع برق، آب، کمبود سوخت، جاده‌های لغزنده، اختلال در آمد و شد، یخبندان شدید در ایستگاه‌های مترو و کندی در روند امدادرسانی به ساکنان حاشیه ی رودخانه‌ها و… مواجه شده اند.

بحران در ایالت‌هایی نظیر آتلانتا و کارولینای شمالی باعث هجوم مردم وحشت زده به فروشگاه‌های زنجیره ای و خرید و حتی غارت مواد خوراکی شد. آمریکا تنها کشوری نبود که سرما شهرهای آن را فلج و شیوه ی مدیریت بحران توسط مقام‌های آن را زیر سوال برد. این موج سرما همچنین کشورهایی نظیر مکزیک، کانادا تمام اروپا و کشورهای شرق دور به خصوص ژاپن را نیز به هم ریخت.

ژاپن یکی دیگر از کشورهایی است که امسال یکی از سخت ترین زمستان‌های چند دهه ی گذشته اش را سپری کرد. برف گسترده ای که اواخر هفته ی گذشته، توکیو پایتخت این کشور و دیگر شهرهای اطراف را سفیدپوش کرد، در ۹۱ سال گذشته بی سابقه بود. برف و بوران در این کشور تاکنون ۱۱ کشته و نزدیک به ۱۰۰۰ مجروح باقی گذاشت. ده‌ها هزار نفر از برق و آب و انرژی محروم شدند و هزاران مسافر به دلیل لغو پروازهایشان ساعت‌ها را سرگردان در فرودگاه‌ها انتظار کشیدند.

بارش سنگین برف در برخی شهرهای ایران در روزهای گذشته و بروز برخی نارسایی‌ها و مشکل ها، از نظر برخی رسانه‌ها به عنوان امری منحصر به ایران نشان داده شد. این در حالی است که نگاهی گذرا به وضعیت شهرهای باران و برف زده در آمریکا و انگلیس و ژاپن نشان می‌دهد که اختلال در روند عادی زندگی بر اثر رخدادهای طبیعی اختصاص به یک کشور خاص ندارد.

روزنامه ابتکار
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x