تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

“میراث” شاهزاده بندر بن‌سلطان بین چه کسانی تقسیم شد؟/ “مرد آینده” عربستان کیست؟

  • کد خبر : 24076
  • 30 بهمن 1392 - 12:48
“میراث” شاهزاده بندر بن‌سلطان بین چه کسانی تقسیم شد؟/ “مرد آینده” عربستان کیست؟

روزنامه “رای الیوم” در گزارشی نوشت عربستان در بحران سوریه گرفتار شده است و هم‌اکنون سعی دارد با کمترین خسارت و هزینه از این مخمصه خارج شود.

 

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر؛ روزنامه “رای الیوم” چاپ لندن در مطلبی نوشت: خارج شدن شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان سعودی از پرونده سوریه چه به علل جسمانی یا علل بیماری سیاسی، نقطه عطف اصلی در این کشور و سیاست‌های خارجی و منطقه‌ای آن به شمار می‌رود و این سخنان ما و دیگران را تایید می‌کند که رهبری عربستان هم‌اکنون بازنگری فراگیر در این سیاست و مساله سوریه انجام می‌دهد. 
 
روزنامه العرب چاپ لندن که منابع قوی در عربستان دارد چند روز پیش فاش کرد که شاهزاده بندر هنوز در ریاض است و به علت دردها و عوارض بیماریهای سابق تحت درمان قرار دارد و این، خبرهایی را که قبلا منتشر شده بود مبنی بر اینکه وی به واشنگتن سفر کرده است و هنوز هم در آنجا به سر می برد، تکذیب می‌کند. 
 
در ادامه این مطلب آمده است واضح و روشن است “میراث” شاهزاده بندر بن سلطان تقسیم و در میان دیگر شاهزادگان به ویژه شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه و محمد بن نایف وزیر کشور عربستان توزیع شده است. “محمد بن نایف” هم اکنون در سفر رسمی در واشنگتن به سر می‌برد تا جایی که در گزارش ها اشاره شده است که دولت آمریکا او را به علت نقشی که در مبارزه با تروریسم به ویژه القاعده ایفا کرده است و ایفا می‌کند مرد آینده در عربستان می‌داند.  
 
پرونده سوریه در دست شاهزاده “سعود الفیصل” خواهد بود و شاهزاده “سلمان بن سلطان” به او کمک می‌کند. این در حالی است که شاهزاده محمد بن نایف پرونده یمن را در اختیار خواهد گرفت تا جایی که یمن رکن اساسی در راهبرد عربستان و مشکل امنیتی همیشگی برای این کشور به شمار می‌رود به ویژه بعد از اینکه نفوذ القاعده در شبه جزیره عربستان افزایش یافته و یمن را به عنوان مقری برای خود برگزیده است. توزیع “میراث” به این معنا است که نقش صاحب آن در پرونده‌هایی که در اختیار داشت و مهم‌ترین آن‌ها پرونده سوریه است به پایان رسیده است تا جایی که شاهزاده بندر سیاست‌های تندی در پیش می‌گرفت و از جبهه‌های اسلامی جنگجو با میلیاردها دلار به ویژه جبهه اسلامی، “احرار الشام”، “جیش الاسلام” و گردانهای التوحید حمایت می‌کرد. 
 
کنار گذاشتن شاهزاده بندر بن سلطان از پرونده‌های سوریه و لبنان تایید می‌کند عربستان بیشتر به راه حل سیاسی متمایل می‌شود البته بعد از اینکه دو ضربه دردناک دریافت کرده است: ضربه نخست توافق هسته‌ای ایران و آمریکا و ضربه دیگر توافق روسیه و آمریکا درباره خلع سلاح شیمیایی نظام سوریه و لغو حمله نظامی آمریکا است که قرار بود در آن موقع صورت گیرد. 
 
این روزنامه در ادامه افزود: ائتلاف سه جانبه قوی وجود دارد که هم‌اکنون حکومت در عربستان را اداره می‌کند. ضلع نخست آن شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور و ضلع دوم آن متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی و ضلع سوم آن “خالد التویجری” رئیس دفتر ملک عبدالله بن عبدالعزیز است. در این حال خبرهای نیمه قطعی منتشر شده است مبنی بر اینکه این سه شخصیت از دخالت نظامی عربستان در سوریه راضی نبودند و به نظر می رسد دیدگاه آن ها سرانجام با کنار گذاشتن شاهزاده بندر بن سلطان از پرونده سوریه موفق شده است. 
 
آنچه این مساله را تایید می کند اقدام عربستان به تصویب قوانین ضد تروریسم است که هر کسی را که برای اصلاحات سیاسی ترویج کند یا از نظام حکومت انتقاد کند مجرم می داند و او را به زندان محکوم می کند که تا ۱۵ سال هم می‌رسد. همچنین حکمی در عربستان صادر شده است که جهاد سعودی‌ها در خارج از عربستان را منع می‌کند و هر کسی را که این اقدام را انجام دهد با پنج تا بیست سال زندان، مجازات می‌کند.

این تغییر غیرمنتظره در موضع عربستان بعد از انتشار گزارش‌های خبری صورت گرفته است که به وجود ده هزار تروریست سعودی اشاره دارد که در خاک سوریه می جنگند و شمار زیادی از آن‌ها به جبهه النصره و گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) پیوسته اند. این دو گروه از نظر ایدئولوژی به القاعده نزدیک هستند.  
 
در پایان این مطلب آمده است: عربستان در بحران سوریه گرفتار شده است و هم اکنون سعی دارد با کمترین خسارت و هزینه از این مخمصه خارج شود و طبق ضرب المثل انگلیسی عمل کند که می‌گوید: “اگر در گودالی افتادی اولین کاری که باید انجام دهی این است که از کندن دست برداری”. 
 
به نظر می‌رسد اولین گامی که تایید می‌کند عربستان از کندن دست برداشته، خارج کردن پرونده سوریه از دست شاهزاده بندر بن سلطان، جلوگیری از رفتن سعودی‌ها برای جنگ در کنار تروریست‌ها در سوریه است.
انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x