تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
2

“قرص‌ ژلوفن” کبدتان را نشانه می‌گیرد

  • کد خبر : 23569
  • 28 بهمن 1392 - 8:09
“قرص‌ ژلوفن” کبدتان را نشانه می‌گیرد

در چند سال اخیر داروی ایبوپروفن به صورت ژله‌ای و با نام ژلوفن تهیه می‌شود چرا که تولید دارو‌ها به صورت ژله‌ای عوارض قرص را به حداقل می‌رساند اما همین قرص‌ها کبدتان را نشانه می‌گیرد.

 

کمال مهر:علیرضا شهریاری رئیس انجمن داروسازان گفت: ژلوفن از جمله داروهای ضد التهابی غیر کورتونی بوده که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج یافته است. 
 
وی ادامه داد: در چند سال اخیر داروی ایبوپروفن به صورت ژله‌ای و با نام ژلوفن تهیه می‌شود چرا که تولید دارو‌ها به صورت ژله‌ای عوارض قرص را به حداقل رسانده و جذب دارو را سریع‌تر می‌کند از عوارض قرص ژلوفن عوارض گوارشی بوده که اثر آن بر روی کبد است زیرا این دارو در کبد متابولیزه می‌شود تا قابیلت جذب داشته باشد بنابراین به کبد فشار می‌آورد.
وی تصریح کرد: داروی ژلوفن در بالغین استفاده می‌شود و به صورت کپسول‌های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی در داروخانه‌ها موجود است.
از این دارو در بیماری‌هایی چون آرتریت، نقرس، دردهای شدید استفاده می‌شود این دارو خاصیت ضد درد ضد التهاب و ضد تب دارد که کودکان از این دارو به صورت شربت و با نام ایبوپروفن استفاده می‌کنند.
وی اظهار داشت: اگر آگاهی‌های لازم در خصوص مصرف داروی ژلوفن وجود نداشته باشد باعث بروز مشکلاتی می‌شود از جمله این موارد افراد مبتلا به آسم و ناراحتی‌های خونی مثل هموفیلی افرادی که مشکلات انعقادی دارند باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند همچنین مبتلایان به فشار خون نیز نمی‌توانند از ژلوفن استفاده کنند چرا که حجم خون این افراد بالا می‌رود این دارو بر روی معده اثر می‌گذارد بنابراین افراد مبتلا به زخم معده نیز ژلوفن برایشان مضر است.
وی در پایان توصیه کرد: ‌بهتر است مصرف قرص ژلوفن به حداقل رسانده شود حتما زیر نظر پزشک تهیه شود و به صورت خود سرانه مصرف نشود تا مشکلات ناشی از مصرف خودسرانه این دارو از بین برود. 
انتهای پیام/

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x