تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

آشنا حاضر به بیان اشتباهات خبرگزاری نشد!

  • کد خبر : 23630
  • 28 بهمن 1392 - 17:18
آشنا حاضر به بیان اشتباهات خبرگزاری نشد!

آشنا به عنوان مشاور فرهنگی حسن روحانی در گفت و گو با یکی از روزنامه های کشور حاضر به بیان اشتباهات خبرگزاری دولت در خصوص برشمردن عنوان مشاور برای “سریع القلم” نشد و جواب های مبهم و غیرشفاف ارائه کرد.

 

به گزارش کمال مهر، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما اعتراض خود را نسبت به اینکه از سریع‌القلم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد شده است، اعلام و در حقیقت وی را انکار کرد.

این اظهارنظر آقای آشنا در حالی مطرح شد که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، بیشتر رسانه‌های کشور از جمله خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) و رسانه‌های همسو با این جریان، از سریع‌القلم به عنوان “مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل” یاد کرده و هیچ‌گاه تکذیبیه و اعتراضی از جانب مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به این مسئله مطرح نشد.

روزنامه وطن امروز پیرامون همین موضوع با مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور حسام الدین آشنا به گفت و گو پرداخت که در ادامه ملاحظه می کنید؛

***

چند روز پیش شما نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشتید و در آن با لحنی اعتراضی بیان کردید صدا و سیما نباید درباره محمود سریع‌القلم عنوان مشاور رئیس‌جمهور را به‌کار ببرد. خب این انتقاد شما در حالی است که ارگان رسانه‌ای رسمی دولت یعنی خبرگزاری ایرنا و همچنین بسیاری از رسانه‌های حامی دولت که تعدادشان هم کم نیست بارها از سریع‌القلم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد کرده‌اند و هیچگاه این مطلب از سوی خود وی یا پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و دیگر نهادهای مرتبط با آن تکذیب نشده بود. علت این نامه‌نگاری شما که منجر به انکار آقای سریع‌القلم شد چه بود؟

ببینید! در خبرگزاری ایرنا بارها اسم بنده را به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور درج کرده‌اند. در سایت‌های متعدد و متنوع هم اشتباه زیاد صورت می‌گیرد. اینکه من نامه نوشتم به آقای ضرغامی به عنوان عضو ناظر قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما است. موضوعی که بنده از آقای ضرغامی تقاضا کردم این است که انتصابات ریاست‌جمهوری را صرفا به استناد پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نقل کنند و نه از هیچ پایگاه دیگری. کل موضوع همین است و نه چیز دیگر.

مشاور روحانی حاضر به بیان اشتباهات

قطعا جنابعالی متوجه منظور من هستید چرا که به خاطر رسالت کاریتان قطعا با رسانه‌ها زیاد در ارتباط هستید، ما هم که هویت‌مان اصول رسانه‌ای است پس در فهم طرفین مشکلی نباید داشته باشیم. شما در نامه خود به آقای ضرغامی چه از نگاه تلویحی و چه از نگاه مستقیم آقای سریع‌القلم را خلع کرده و عنوان کرده‌اید «اصرار بر خلق مشاور و سپس همراه‌کردن وی با هیات همراه رئیس‌جمهور در داووس و در نهایت نقد پوشش ایشان را نمی‌توان اشتباهی عادی تلقی کرد» خب این اظهارنظر شما از چه جهتی است در حالی که خبرگزاری رسمی دولت از سریع‌القلم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد کرده است.

حرف بنده این است کسانی که در صدا و سیما مسؤولیت دارند غیر از کسانی هستند که در سایت‌ها کار می‌کنند. صدا و سیما درباره منصوبین در دولت صرفا باید به سایت دفتر رئیس‌جمهور استناد کند. به عنوان مثال شما در «وطن امروز» هر کاری که بخواهید می‌توانید انجام دهید.

هرکاری؟ ما در روند عادی روزنامه‌نگاری با مشکل مواجه شدیم و تاکنون دولت محترم ۱۰ شکایت از «وطن امروز» داشته است.

اما صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی نمی‌تواند رفتار یک سایت یا روزنامه را داشته باشد.

خب ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت، سریع‌القلم را مشاور رئیس‌جمهور معرفی کرده است.

اگر بنده و شما با هم کار کنیم، در سایت‌های خبری بسیاری از اشتباهات را می‌توان گرفت اما بحث صدا و سیما کاملا متفاوت است.

پس با این حساب شما معتقد هستید خبرگزاری رسمی دولت اشتباه کرد که سریع‌القلم را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور معرفی کرد؟

بسیاری از اشتباهات در سایت‌های خبری رخ می‌دهد از جمله ایرنا.

پس ایرنا هم در این زمینه اشتباه کرد؟

من حرفم را دقیق می‌زنم شما هم دقیق نقل کنید. در سایت‌های خبری اشتباهات بسیار زیادی به‌صورت روزمره واقع می‌شود.

این پاسخ به سوال بنده نیست. بگذارید حرفم را بیشتر تبیین کنم. به عنوان مثال روزنامه «وطن‌امروز» یک ارگان مستقل است و بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت هم می‌گویند مستقل هستند و اظهارنظرشان نه الزامی برای دولت می‌آورد و نه دولت باید در قبال آن پاسخگو باشد اما خبرگزاری ایرنا ارگان رسمی رسانه‌ای دولت است و وقتی از آقای سریع‌القلم به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور یاد می‌کند قاعدتا باید حق داد که چه صدا و سیما و چه دیگر رسانه‌ها بتوانند به یک ارگان رسمی دولت درباره اخبار منتشره آن استناد کنند جز اینکه دولت به صراحت اعلام کند آن رسانه اشتباه کرده است.

نکته همین است که محل رجوع صدا و سیما برای انتشار اخبار دولت تنها باید سایت دفتر رئیس‌جمهور باشد.

پس اعلام کنید خبرگزاری رسمی دولت که از سریع‌القلم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد کرده، اشتباه کرده است.

باز تکرار می‌کنم. سایت‌های خبری به‌صورت روزمره اشتباهات زیادی ممکن است داشته باشند.

خب این را که جواب ندادید اما سوال بعدی این است که چرا اینقدر با تاخیر نامه نوشتید و آقای سریع‌القلم را انکار کردید. در حالی که وی درباره لبوفروش‌ها و تاکسیران‌ها اظهارنظرهای خاصی داشت و از وی هم با عنوان مشاور رئیس‌جمهور این اظهارنظرها نقل می‌شد و هیچ ارگان و دفتری هم در ریاست‌جمهوری سمت وی را تکذیب نکرد.

بنده به عنوان عضو ناظر قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما این نامه را به این دلیل نوشتم که اولین بار بود تلویزیون جمهوری اسلامی ایران این استناد بدون منبع تعریف شده و رسمی را مطرح کرد.

به نظر شما آیا لازم نبود همان موقعی که ارگان رسمی رسانه‌ای دولت که خبرگزاری ایرنا است از سریع‌القلم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد کرد، همان سایت دفتر رئیس‌جمهور که بر آن تاکید دارید یا شورای اطلاع‌رسانی دولت این عنوان را تکذیب می‌کرد؟

من تشکر می‌کنم از اینکه شما وظایف دستگاه‌های دولتی را مشخص می‌کنید.

چرا ناراحت می‌شوید؟ بنده یک سوال پرسیدم و وظایف رسانه‌ها هم پرسشگری است.

بنده هم جواب دادم.

پس طبق جواب شما لازم نبود نهادهای مذکور نسبت به عنوان مشاور برای سریع‌القلم تکذیبیه صادر می‌کردند؟

این برداشت‌های شما است. حرف‌های بنده مشخص است هم از طرف بنده حرف‌ها ضبط می‌شود و هم از طرف شما.

بله، نکته جالبی است که ارگان رسمی دولت سریع‌القلم را مشاور می‌داند و شما نه می‌گویید ایرنا اشتباه کرده و نه قبول می‌کنید که لازم بود از طرف دولت نسبت به این عنوان در خبرگزاری رسمی دولت تکذیبیه صادر شود. در این میان هم رسانه‌ها سردرگم هستند و تکلیف خود را نمی‌دانند.

می‌بینید چقدر موضوع پیچیده است.

بله می‌بینیم. آقای نوباوه این نامه‌نگاری شما را که با امضای هیات نظارت بر صدا و سیما انجام شده بود غیرقانونی عنوان کرده بود. در این باره نظری ندارید؟

ان‌شاءالله با ایشان صحبت می‌کنم.

اصلا اظهارات آقای نوباوه را خوانده‌اید؟

مایل نیستم به شما درباره آن پاسخ دهم.

سوال آخر.

البته من اینها را به عنوان سوال حساب نمی‌کنم ما داشتیم با هم گپ می‌زدیم.

گپ؟ البته بیشتر به تقابل با «وطن‌امروز» می‌ماند. بگذریم، آقای شجاعی کیاسری از بررسی موضوع حضور منتقدان و موافقین توافق ژنو در صدا و سیما برای مناظره خبر داده بودند، آیا شما با این حضور و مناظره در این زمینه موافق هستید؟

بنده موافق هستم که درباره همه مسائل موافقین و مخالفین در تلویزیون حضور پیدا کنند.

سوال بنده الان درباره توافق ژنو است. با مناظره در این زمینه موافقید؟

من جواب شما را دادم.

بله خیلی لطف کردید. از تعامل دولت پاسخگو با رسانه‌ها تشکر می‌کنم!

بنده هم از شما به عنوان یک روزنامه پرسشگر تشکر می‌کنم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x