تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

خودروی برقی کاملا ایرانی+ تصاویر

  • کد خبر : 23432
  • 27 بهمن 1392 - 23:05
خودروی برقی کاملا ایرانی+ تصاویر

محققان کشور با بومی سازی یک خودروی برقی ۲ سرنشین درصدد هستند تا این خودرو را با ۴ سرنشین طراحی کنند ضمن آنکه طراحی و ساخت این خودرو به صورت هیبریدی (دونیرو) و بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی را در دستور کار خود قرار دادند.

 

 

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،مهندس مسعود ارشادی- مجری طرح با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت خودروی برقی،گفت: مهمترین تفاوت خودروی برقی طراحی شده با سایر خودروهای برقی طراحی شده در کشور آن است که این خودرو صددرصد بومی و ایرانی است.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت بخش‌های اصلی این خودرو چون الکتروموتور، بدنه، شاسی، درایور، شارژر و کلیه اجزای آن ایرانی است، اظهار داشت: از آنجایی که در ایران عناصر الکترونیکی تولید نمی‌شود برخی از اجزای قطعات مدارات الکترونیکی از محصولات موجود در بازار کشور استفاده شد ولی سایر موارد ایرانی است.

ارشادی ایجاد تغییراتی در الکتروموتور این خودرو برای کاهش تضعیف انرژی را از دیگر تفاوت‌های این خودرو نسبت به سایر محصولات مشابه آن در کشور نام برد و در این باره توضیح داد: الکتروموتوری که در خودروهای برقی ساخته شده در کشور به صورت متمرکز در خودرو قرار می‌گیرد به این ترتیب که نیرو به وسیله گریبکس، چرخ دنده، زنجیر و تسمه طی فرآیندی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

خودرو برقی دو سرنشین تمام ایرانی ابداع محققان کشور

مجری طرح با بیان اینکه در موتور متمرکز به دلیل آنکه نیرو به صورت مستقیم به چرخ‌ها اعمال نمی‌شود موجب تضعیف انرژی خواهد شد، ادامه داد: این در حالی است که در پروژه اجرا شده الکتروموتور بدون زغال و چرخ دنده طراحی کردیم که با نصب آن بر روی کاسه چرخ خودرو، بدون تضعیف انرژی و با گشتاور و دور بالا اقدام به انتقال نیرو به چرخ‌ها می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح موفق به ساخت نمونه مهندسی این خودرو شدیم، اضافه کرد: انرژی موتور این خودروی ۲ سرنشین از طریق شارژ ۴ الکتروموتوری است که در درون کاسه چرخ قرار دارد که شارژ آن از طریق ۶ باتری ۱۲ ولت تامین می‌شود و توان موتور آن نیز  ۴.۸ کیلو وات است.

ارشادی کلاس این خودرو را شهری ذکر کرد و یادآور شد: حداکثر پیمایش این خودرو  با یک بار شارژ شدن ۷۰ کیلومتر است ولی قابلیت ارتقای سرعت آن تا ۱۱۰ کیلومتر پیمایش وجود دارد.

این محقق زمان شارژ باتری خودرو طراحی شده را در صورت تخلیه کامل باتری ۶ ساعت دانست ولی در عین حال خاطر نشان کرد: در کلیه سیستم های الکترونیکی مانند موبایل و لپ تاپ پیش فرضی وجود دارد که هیچ گاه باتری تخلیه کامل نشود در غیر این صورت کلیه اطلاعات حافظه پاک خواهد شد. این پیش فرض نیز در این خودرو پیش بینی شده است از این رو شارژ این خودرو هیچگاه به طور کامل تخلیه نمی‌شود و زمانی که شارژ باتری از حدی کمتر شود به راننده هشدار می‌دهد.

این خودرو در کلاس شهری و کروکی ساخته شده است

به گفته وی با در نظر گرفتن این پیش فرض، تمهیدات منهدسی در نرم افزار و سخت افزار این خودرو اعمال شد تا در صورت کاهش ولتاژ باتری، ۳ ساعت زمان برای شارژ مجدد باتری از طریق برق شهری مورد نیاز است.

ارشادی طول این خودرو را ۲.۱۸ متر، عرض آن را ۱۱۵ سانتیمتر و ارتفاع آن را  ۱۳۵ سانتیمتر عنوان کرد و افزود: وزن این خودرو بدون باتری ۱۸۰ کیلوگرم و با باتری ۲۸۰ کیلوگرم  است و قابلیت حمل مسافر تا سقف ۲۰۰ کیلوگرم را دارد.

وی با بیان اینکه باتری این خودرو برقی با برق شهری ۲۲۰ ولت شارژ می‌شود و هزینه هر بار شارژ ۳ هزار ریال است، خاطر نشان کرد: هزینه برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت معادل ۵ هزار ریال است.

این محقق سیستم ترمز این خودرو برقی را مشتمل بر ۴ ترمز هیدرولیکی بدون استفاده از آزبست به عنوان یکی از منابع آلوده کننده هوا دانست و اضافه کرد: این خودرو مجهز به کمربند ایمنی است.

مجری طرح از طراحی و ساخت این خودرو به صورت هیبریدی (دو نیرو) خبر داد و گفت: در حال حاضر پروژه هیبریدی کردن این خودرو در دستور کار قرار دارد و درصدد هستیم تا خودروی ۲ نیرو نه مبتنی بر سوخت‌های فسیلی و احتراق داخلی طراحی کنیم.

ارشادی همچنین به اجرای پروژه دیگری دراین راستا اشاره کرد و اظهار داشت: با تجربیاتی که در ساخت نمونه مهندسی این خودرو به دست آوردیم طراحی این خودرو با ۴ سرنشین و مینی بوس برقی را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر با توجه به کسب دانش فنی درتولید الکتروموتور، قادر به طراحی و ساخت الکتروموتورهای قطارهای زیر زمینی (مترو) و اتوبوس‌های برقی هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x