تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

عکس: بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان

  • کد خبر : 23334
  • 27 بهمن 1392 - 13:32
عکس: بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان

انرژی‌های پاک به‌روزهای طلایی در ایالات‌متحده رسیده است. نیروگاه معظم حرارتی-خورشیدی در بیابان موهاوی بعد از سال‌ها ساخت‌وساز، تست و توسعه، دیروز رسماً شروع به کار کرد.

کمال مهر: انرژی‌های پاک به‌روزهای طلایی در ایالات‌متحده رسیده است. نیروگاه معظم حرارتی-خورشیدی در بیابان موهاوی بعد از سال‌ها ساخت‌وساز، تست و توسعه، دیروز رسماً شروع به کار کرد. این نیروگاه که تحت مالکیت مشترک شرکت‌های NRG Energy, BrightSource و گوگل می‌باشد، «سیستم تولید انرژی الکتریکی خورشیدی Ivanpah» نام‌گذاری شده است.

گفته شده است نزدیک ۳۰ درصد از کل انرژی الکتریکی حرارتی-خورشیدی آمریکا توسط این نیروگاه تولید می‌شود. این نیروگاه شامل سه برج ۱۴۰ متری است که اطراف هر کدام ده‌ها هزار آینه‌ی روباتیک قرار دارد. هر کدام از این آینه‌ها به اندازه‌ی درب پارکینگ است و نور خورشید را به سمت یک بویلر (مخزنی که آب در آن جوش می‌آید) بازتاب می‌کند. سپس مشابه دیگر نیروگاه‌های حرارتی، بخار آب باعث حرکت ژنراتور و تولید برق می‌شود.

شرکت NRG می‌گوید این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه از این نوع است و می‌تواند به ۱۴۰ هزار خانه در کالیفرنیا انرژی پاک برساند. با اینکه شرکت‌های مالک این نیروگاه، آن را یک نمونه‌ی موفق و عالی برای تولید انرژی پاک در جهان می‌دانند، برای برخی طرفداران محیط‌زیست محل بحث و مناقشه بوده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، ۳۰۰ هزار آینه‌ی استفاده‌شده در این نیروگاه باعث سوختن پرنده‌هایی می‌شود که از آن مسیر عبور می‌کنند. علاوه بر این به گزارش Associated Press در حین ساخت نیروگاه، مجبور شده‌اند محل زندگی لاک‌پشت‌های محافظت‌شده را جابجا کنند. تصویر زیر، اینفوگرافی مشکلات زیست محیطی این نیروگاه است.

با اینکه طرفداران محیط‌زیست ایراداتی به این طرح می‌گیرند ولی نباید از تأثیرات بسیار مهم آن بر زندگی انسان‌ها و کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی غافل شد. این نیروگاه یک پیشرفت بسیار مهم در زمینه‌ی انرژی پاک در کالیفرنیا و در کل جهان به حساب می‌رود. ریک نیدهام، مدیر عملیاتی انرژی در گوگل می‌گوید: ما در گوگل در زمینه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر و خلاقانه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنیم که بتوانند دورنمای انرژی را تغییر بدهند و انرژی پاک را به خانه‌ها و مشاغل سراسر جهان برسانند. Ivanpah یکی از نمونه‌های درخشان از پروژه‌های این‌چنینی است و ما از اینکه در آن نقش داریم بسیار خرسندیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

یک پزشک

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x