تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

نرم‌افزار تشابه‌یاب برای کشف سرقت علمی

  • کد خبر : 22606
  • 25 بهمن 1392 - 8:35
نرم‌افزار تشابه‌یاب برای کشف سرقت علمی

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با اشاره به وجود برخی کپی برداری های علمی از منابع خارجی، از طراحی نرم افزار تشابه یاب با قابلیت جستجو در منابع انگلیسی و فارسی و نیز منابع علمی اسکن شده با هدف پیگیری سرقتهای علمی خبر داد.

 

نرم‌افزار تشابه‌یاب برای کشف سرقت علمی

به گزارش کمال مهر،‌ سیروس علیدوستی با بیان اینکه کشف و پیگیری منابع سرقت شده علمی سیستماتیک نیست، اظهار داشت: به دلیل حجم بالای اطلاعات، امکان دستی پی بردن به کپی برداری و تقلب از منابع و رساله های علمی پژوهشی وجود ندارد و تاکنون به صورت اتفاقی به سرقتهای علمی دست پیدا می کردیم و براین اساس آماری از تعداد منابع علمی که مورد سرقت و کپی برداری قرار می گیرند در دست نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و برخی دانشگاههای کشور در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای تشابه یاب برای جستجو در مقالات و رساله های علمی وارد عمل شده اند، گفت: نرم افزارهای تشابه یاب که تاکنون طراحی شده دارای مشکلات خاصی است که امکان دقیق پیگیری سرقتهای علمی را نمی دهد.

علیدوستی با اشاره به بخشی از مشکلات نرم افزارهای تشابه یاب به دلیل جستجوی زبان فارسی آن و عدم امکان جستجو در منابع خارجی گفت: هم اکنون در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نرم افزاری در دست تهیه است که امکان جستجو و پیگیری سرقت علمی را در منابع داخلی و خارجی به دلیل دو زبانه بودن دارا است. براین اساس چنانچه از منابع خارجی هم کپی برداری صورت گرفته باشد قابل شناسایی خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی منابع علمی دیجیتال نبوده و اسکن شده هستند گفت: امکان جستجو در منابع اسکن شده تاکنون وجود نداشته اما پیش بینی می شود که با طراحی و تولید این نرم افزار بزودی بتوان امکان جستجو در این منابع را نیز به دست آورد.

وی تولید نرم افزار تشابه یاب را یک پروژه پژوهشی عنوان کرد که در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در حال انجام است و پس از نهایی شدن تمامی کشور می توانند از آن استفاده کنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x