تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

فعالیت قرآنی هیچ‌گاه مانع تحصیلم نبود/ ممتاز در حفظ قرآن و تحصیل

  • کد خبر : 21465
  • 21 بهمن 1392 - 8:31
فعالیت قرآنی هیچ‌گاه مانع تحصیلم نبود/ ممتاز در حفظ قرآن و تحصیل

هادی تکیه حافظ ممتاز قرآن است که اینک مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های دولتی است. او حفظ کل قرآن را یکی از عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی خود می‌داند.

 
خبرگزاری فارس: فعالیت قرآنی هیچ‌گاه مانع تحصیلم نبود/ ممتاز در حفظ قرآن و تحصیل

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی کمال مهر، «هادی تکیه» حافظ کل قرآن است که در نوجوانی با شرکت در جلسات مذهبی به حفظ قرآن علاقه‌مند شد و برای رسیدن به مقصود خود در کنار درس به مهد قرآن رفت و توانست در مدت سه سال حافظ کل قرآن شود.

وی که پس از حفظ قرآن به جامعهالقرآن رفت تا محفوظات خود را تثبیت کند، معتقد است که حفظ قرآن نه تنها لطمه‌ای به درس‌هایش نزده بلکه باعث شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های وی در عرصه‌های مختلف شده است.

این حافظ ممتاز قرآن فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: مسئولان باید با معرفی الگوهای قرآنی به جامعه و همچنین سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های قرآنی افراد را تشویق به حرکت در مسیر الهی کنند.

تکیه، ارتقای فعالیت‌های قرآنی را بهترین راه خنثی‌سازی هجمه‌های دنیای استکبار  می‌داند و معتقد است اگر بتوانیم افراد را از دوران کودکی با مبانی الهی آشنا و مأنوس کنیم به طور حتم فرهنگ قرآنی در جامعه حکمفرما خواهد شد.

در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با این حافظ ممتاز قرآن کریم که با شرکت در آزمون‌های هشتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حفاظ، موفق به اخذ مدرک درجه دو حفظ شده است، به گفت‌وگو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید.

هادی تکیه متولد سال ۱۳۶۷ در قم و دانشجوی هوا و فضا در مقطع کارشناسی ارشد هستم.

از دوران کودکی‌تان بگویید، چگونه فعالیت‌های قرآنی را آغاز کردید؟

از دوران ابتدایی که با الفبا آشنا شدم کم‌کم به امور قرآنی پرداختم. بعد از یادگیری روخوانی و روان‌خوانی حفظ قرآن را شروع کردم به طوری که در مقطع دوم راهنمایی حافظ کل قرآن شدم. البته فعالیت‌های قرآنی را ابتدا با یادگیری فنون قرائت آغاز کرده بودم در آن دوران نوارهای کاست استاد «عبدالباسط» را گوش می‌دادم اما از سبک استاد «شحات» تقلید می‌کردم. به مرور زمان توانمندی در عرصه‌های قرآنی مرا تشویق به شرکت در جلسات قرآن به ویژه حفظ کرد، در مدت حفظ قرآن با تلاوت ترتیل استاد «شهریار پرهیزگار» با قرآن بیش از گذشته انس گرفتم. در دوران نوجوانی در مدرسه‌ای نزدیک محل زندگی‌مان کلاس قرآن برگزار می‌شد که در آن کلاس‌ها شرکت می‌کردم اما پس از مدتی کلاس‌ها تعطیل شدند؛ استاد «محمدتقی عبدالغزوانی» چند نفر از قرآن‌آموزان که مشتاق فعالیت‌های قرآنی بودند برای شرکت در ادامه کلاس‌ها به حرم حضرت معصومه(س) دعوت کرد؛ روزهای اول در کلاس‌ها شرکت می‌کردم اما چون مسیر دور بود به پیشنهاد خانواده استاد و چند نفر از قرآن‌آموزان را به منزل‌مان دعوت کردم تا کلاس‌ها در منزل ما برگزار شود. کلاس‌ها به خوبی برگزار می‌شدند و حداقل هفته‌ای یک‌بار تحت آموزش‌های قرآنی قرار می‌گرفتم و خانواده نیز از این بابت بسیار خوشحال بودند.

حدود ۱۲ سالم بود که در مؤسسه مهد قرآن شروع به حفظ تخصصی قرآن کردم تا اینکه توانستم در سال ۱۳۸۳ یعنی در ۱۵ سالگی حافظ کل قرآن شوم. البته من در مهد قرآن توانستم قرآن را حفظ کنم اما تثبیت آن در جامعهالقرآن و زیر نظر اساتیدی بود که کمک به سزایی در ارتقای فعالیت‌های قرآنیم داشتند.

انس با قرآن باعث پیشرفتم در مدرسه شد

حفظ قرآن همراه با درس خواندن لطمه‌ای به درس‌هایتان نمی‌زد؟

نه به هیچ وجه حفظ قرآن نه تنها لطمه‌ای به درسم نزد بلکه ذهنم را هم باز کرد تا بتوانم با نگرش عمیق‌تری به درس‌هایم بپردازم؛ به طور کلی باید بگویم که انس با قرآن باعث پیشرفتم در مدرسه هم بود چرا که قرآن نور است و وقتی با قرآن ارتباط برقرار می‌کردم احساس خاصی در وجودم ایجاد می‌شد. علاوه بر این سعی کردم در مدت سه سال حفظ قرآن را پیگیری کنم تا بتوانم در کنار حفظ به درس‌هایم نیز برسم.

مشوق اصلی شما برای ورود به عرصه‌های قرآنی چه کسی بود؟

مشوق اصلی من مادرم بود که همواره برای طی کردن ادامه مسیر کمکم می‌کرد. از آنجایی که فرزندان بیشتر بر اساس برنامه‌هایی که والدین طراحی می‌کنند پیش می‌روند من نیز از دوران کودکی به واسطه تشویق خانواده‌ام وارد عرصه‌های قرآنی شدم بنابراین اگر والدین بخواهند فرزندان‌شان با قرآن مأنوس شوند باید از همان دوران کودکی آن‌ها را به سوی شرکت در جلسات قرآنی و مذهبی هدایت کنند.

انس با قرآن هجمه‌های دشمنان اسلام را خنثی می‌کند/ انس با قرآن یک ضرورت است

خانواده چگونه شما در این زمینه چگونه عمل کرد؟

تمامی دغدغه خانواده‌ام انس ما با قرآن بود به طوری که از همان دوران کودکی آن‌ها برای رسیدن به این مقصود از هیچ امکاناتی دریغ نکردند و همواره سعی داشتند با رفتار قرآنی خود ما را برای انس با قرآن و فعالیت در این عرصه تربیت کنند.

به نظر من هم‌اکنون این نیاز که والدین با رفتار قرآنی سایر اعضای خانواده را به تدبر در آیات الهی تشویق کنند بیشتر از گذشته حس می‌شود چرا که فضای حاکم بر جامعه و همچنین هجمه‌های دشمنان اسلام در کمین نوجوانان و جوانان ایران اسلامی است بنابراین نه تنها خانواده‌ها بلکه مسئولان نیز باید برای مأنوس شدن مردم با قرآن برنامه‌ریزی کنند و انس با قرآن را یک ضرورت بدانند.

درباره اعضای خانواده‌تان بگویید. اعضای خانواده شما چقدر با قرآن مأنوس هستند؟

خواهرم حافظ ۲۵ جزء از قرآن و مربی حفظ است و برادرم نیز در عرصه قرائت قرآن فعالیت می‌کند.

سنگینی درس‌هایم مانع انس دائمی با قرآن نشده است

شما از چه زمانی در مسابقات قرآن شرکت کردید؟

نخستین مسابقاتی که در آن شرکت کردم مسابقات قرآن دانش‌آموزی بود که وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کرد؛ وقتی در سال ۱۳۷۹ در مسابقات قرآن رتبه آوردم شوق خاصی داشتم و حس می‌کردم که می‌توانم در این عرصه پیشرفت کنم.

پس از آن نیز با مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امورخیریه آشنا شدم و سال ۱۳۸۰ رتبه دوم کشوری مسابقات قرآن اوقاف و سال ۱۳۸۳ رتبه سوم مسابقات ملی بسیج دانش‌آموزی را کسب کردم اما با قبولی در دانشگاه کمتر زمان شرکت در مسابقات را پیدا می‌کردم چرا که سنگینی دروس مانع حضور در مسابقات قرآنی می‌شود البته ناگفته نماند که خداوند توفیق ارتباط با قرآن و انس پیوسته با کلام الهی را از من نگرفته است.

بسیاری از حافظان قرآن از برگزاری آزمون‌های اعطای مدرک به حفاظ اطلاع ندارند

چگونه با آزمون‌های اعطای مدرک به حفاظ آشنا شدید؟

امسال هشتمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک به حفاظ از سوی سازمان دارالقرآن برگزار شد اما من تا سال گذشته اطلاعی از این آزمون‌ها نداشتم. روزی در جایی نیاز به مدرک داشتم اما نمی‌دانستم که می‌توان برای حفظ قرآن مدرک گرفت؛ به مسئول آنجا گفتم که شما هر سؤالی دارید بپرسید من جواب می‎دهم اما آن‌ها گفتند که باید مدرک معتبر داشته باشی؛ از همان‌جا شد که متوجه شدم سازمان دارالقرآن آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می‌کند و سال گذشته در هفتمین دوره این آزمون‌ها شرکت و موفق به اخذ مدرک درجه سه قرآن شدم و امسال نیز به لطف خدا با شرکت در آزمون اعطای مدرک تخصصی با حافظان قرآن مدرک درجه دو حفظ را کسب کردم.

خاطره‌ای از دوران حفظ قرآن هم دارید؟

بهترین دوران عمرم همان دوران حفظ قرآن است که هیچ دغدغه دیگری جز حفظ قرآن و بازی‌های کودکانه نداشتم؛ روزها به کسب دانش و آموزه‌های قرآنی و عصرها نیز به تفریح و بازی می‌پرداختم. این دوران جذاب‌ترین دوران زندگی من بود که امیدوارم خداوند متعال مرا یاری کند تا بتوانم در این راه قرآن بمانم و به اسلام خدمت کنم

با برگزاری کلاس حفظ در خوابگاه دانشجویان را به فعالیت‌های قرآنی تشویق می‌کنم

شما اکنون در دانشگاه مشغول تحصیل هستید، فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه را چگونه پیگیری می‌کنید؟

در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه‌نصیر کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌شود یعنی در هر خوابگاهی حداقل یک حافظ قرآن وجود دارد که با برگزاری کلاس‌های قرآنی فضای خوابگاه‌ها را با معنویات عجین می‌کند. من نیز دو روز در هفته کلاس حفظ قرآن در خوابگاه برگزار می‌کنم که با استقبال خوب دانشجویان مواجه می‌شود.

فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مطلوب نیست/مسئولان به فعالان قرآنی کم‌توجه هستند

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها در مجموع مطلوب نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است. در زمانی که ما به حفظ قرآن می‌پرداختیم موج قرآنی ایجاد شده بود که ما را به سمت فعالیت بیشتر در این عرصه تشویق می‌کرد اما اکنون این موج و تبلیغات نه تنها در مدارس بلکه در رسانه‌ها هم دیده نمی‌‎شود.

در کشور ما وقتی ورزشکار مدال می‌آورد با تشویق‌های بسیاری مواجه می‌شود ولی وقتی یک حافظ قرآن حائز رتبه می‌‎شود مسئولان به تشویق کوچکی بسنده می‌کنند و تلاش فعالان قرآنی را نادیده می‌گیرند به همین ترتیب این رفتارها برای نوجوانان امروز الگو می‌شود و باعث اشتیاق بیشتر افراد به سمت سایر امور خواهد شد بنابراین زمانی که نوجوانان این رفتارها را می‌بینند ما نمی‌توانیم توقعی از افراد برای ورود در عرصه‌های قرآنی داشته باشیم.

قرآن بالاترین ارزش‌ها است/پیشکسوتان قرآن بهترین الگوی برای جوانان هستند

برای رفع این مشکل چه پیشنهادی دارید؟

مهم‌ترین راه برای جذب افراد به امور قرآنی و رفع مهجوریت قرآن و فعالان عرصه‌های قرآنی معرفی الگو به نوجوانان است. پیشکسوتان قرآنی بهترین الگوی برای افراد هستند که مسئولان باید با تقدیر از فعالیت آن‌ها سایر افراد را به شرکت در برنامه‌های قرآنی جذب کنند البته درست است که پیشکسوتان قرآنی نیازی به توجه مسئولان ندارند چرا که در دین ما قرآن بالاترین ارزش است و کسی که قرآن به او داده شود و فکر کند که سایر افراد بهتر از آن را دارند آنچه که خدا بزرگ شمرده، کوچک شمرده است اما با این وجود توجه به فعالان قرآنی می‌تواند انگیزه‌ای برای ورود سایر افراد به شرکت در جلسات قرآنی و برنامه‌های دینی شود.

علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی باید از دوران کودکی که شاکله افراد شکل نگرفته است، سرمایه‎گذاری کرد چرا که افراد در دوران مدرسه بهتر می‌توانند امور دینی را بپذیرند و در جان خود حفظ کرده و بر سایر افراد تأثیرگذار باشند.

در سال‌های اخیر در مدارس قرآنی طرح‌هایی اجرایی شد به طوری که در روزهای پنج‌شنبه کلاس‌های قرآن برگزار می‌شود که امیدواریم این طرح در دولت جدید حذف نشود بلکه ارتقا یابد تا از این طریق گامی مؤثر در امور قرآنی برداریم.

شما برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

اگر خدا این توفیق انس با قرآن را از ما نگیرد برنامه‌هایی برای شرکت در مسابقات قرآن و ارتقای حفظ و همچنین صوت و لحن در تلاوت قرآن دارم که امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانم علاوه بر مرور محفوظات به سراغ تفسیر و تدبر در آیات قرآن بروم و حقیقت قرآن را درک کنم.

از علایق‌تان بفرمایید، بهترین کتابی که خوانده‌اید و خواندن آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنید، چیست؟

تمامی زندگی من قرآن است و مرور آیات الهی لذت بخش‌ترین لحظات من است. یکی از بهترین و آموزنده‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون مطالعه کرده‌ام کتاب «شب‌های پیشاورد» است که درباره اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) مطالب ارزنده‌ای را بیان کرده است که به نظر من محبان اهل‌بیت(ع) باید آن را مطالعه کنند تا در اثبات ولایت بتوانند پاسخگوی شبهات باشند چرا که در این کتاب بدون تعصبات مذهبی درباره حقانیت امام‌علی(ع) نکات ارزنده‌ای آورده است.

همچون امام علی(ع) به حافظان قرآن اهمیت دهیم/هزینه در امور قرآنی سرمایه‌گذاری در همه عرصه‌هاست

چه توصیه‌ای به مسئولان فرهنگی کشومان دارید؟

ارزش حافظان قرآن آنقدر زیاد است که حضرت امیرالمؤمین(ع) به آن‌ها از بیت‌المال حقوق می‌داد و احترام به افرادی که با قرآن سر و کار داشتند را احترام به کلام الهی می‌دانستند اما متأسفانه بسیاری از مسئولان به قرآن کم‌لطفی می‌کنند به طوری که در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند اما برای امور قرآنی با کمبود بودجه مواجه هستند در حالی که باید توجه داشت هزینه کردن در امور قرآنی نوعی سرمایه‌گذاری در تمامی عرصه‌ها است که چند سال بعد جواب می‌دهد بنابراین از مسئولان می‌خواهم که دغدغه قرآنی شدن جامعه را داشته باشند و تنها به تلاوت و حفظ نپردازند چرا که به عقیده من عمل به قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر این مسئولان باید با معرفی پیشکسوتان قرآنی کشور به جوانان الگوهایی ارائه دهند تا آنها بتوانند در این راه ثابت قدم باشند چرا که اهمیت دادن به فعالان قرآنی به منزله ارج نهادن به قرآن است بنابراین ما توقع داریم که مسئولان ارزش قرآن را درک کنند و برای کار کردن در راه قرآن بیشتر تلاش کرده و برای امور قرآنی بیشتر هزینه کنند.

در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید

به افراد توصیه می‌کنم که در کنار قرائت قرآن به حفظ و تدبر در آیات الهی نیز بپردازند و حفظ قرآن را مقدمه‌ای برای انس بیشتر با آیات الهی بدانند یعنی حفظ کل قرآن را پایان راه تلقی نکنند تا در سایه قرآن بتوانیم پیرو راستین اهل‌بیت(ع) باشیم و در روز قیامت از افرادی نباشیم که پیامبر اسلام(ص) درباره آن‌ها فرموده‌اند:«امت من قرآن را مهجور گذاشتند».

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x