تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024

طراحی لیزر «ستاره مرگ» با قدرت ۱۰۰ هزار برابر نیروگاه‌های برق جهان

• کد خبر : 20871
  • 19 بهمن 1392 - 8:53
طراحی لیزر «ستاره مرگ» با قدرت ۱۰۰ هزار برابر نیروگاه‌های برق جهان

لیزر ستاره مرگ، قوی‌ترین لیزری است که تاکنون ساخته شده و می‌تواند به محققان بینش‌های جدید خارق‌العاده‌ای از چگونگی شکل‌گیری جهان ارائه کند.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، این فناوری موسوم به «سیستم لیزر پیشرفته پتاوات با نرخ تکرار بالا» (HAPLS)، برای کسری از ثانیه می‌تواند ۱۰۰ هزار برابر قدرت بیشتری از همه نیروگاه‌های برق جهان منتشر کند.

پروژه خطوط پرتو زیرساختار نور شدید(ELI) یک آزمایشگاه ایجاد شده توسط متخصصانی از سراسر جهان مانند آزمایشگاه لاورنس لیورمور آمریکا بوده که با کمک مالی اتحادیه اروپا در جمهوری چک ساخته شده است.

این آزمایشگاه که قرار است تا سال ۲۰۱۷ افتتاح شود، یک انفجار لیزر کوتاه با شدت ۱۰۲۳ وات در سانتیمتر مربع منتشر خواهد کرد.

پرفسور «وولفگانگ ساندر»، مدیرکل سازمان بین‌المللی کنسرسیوم تحویل ELI اظهار کرد: ELI اولین تاسیسات پژوهش لیزر بین‌الملی جهان خواهد بود که مانند یک مرکز سرن برای پژوهشهای لیزری عمل می‌کند و میزبان چند مورد از قویترین لیزرهای جهان برای آغاز عصر جدید از فرصتهای منحصربفرد پژوهشی کاربرانی از همه کشورها خواهد بود.

این سیستم به ترکیب فناوری‌هایی از سراسر اروپا و جهان خواهد پرداخت.

سیستم موصوف، بر طرحی موسوم به «تقویت زنجیره‌ای دوتایی پالس» تکیه دارد که سیگنال بالا را برای ایجاد نویز در پالسهای خروجی تامین کننده HAPLS فعال می‌کند.

به گفته دانشمندان، نرخ تکرار بالای لیزر HAPLS اکتشافات جدید را ممکن خواهد کرد. در حالیکه دانشمندان از مدتها پیش آزمایشات خود را با لیزرهای قدرتمند تک پرتابه‌ای انجام می‌دادند، اما هیچگاه شانس تکرار آزمایشات در ۱۰ بار در ثانیه را نداشته‌اند.

لیزر HAPLS به ارائه پالسهای لیزر پر انرژی فوق کوتاه برای تولید منابع ثانویه از تابش الکترومغناطیسی مانند پرتوهای ایکس بسیار درخشان و تسریع ذرات باردار (الکترونها، پروتونها یا یونها) خواهد پرداخت.

فناوری لیزر کاربردهای زیادی در فیزیک، پزشکی، زیست‌شناسی و علم مواد خواهد داشت.

HAPLS شامل دو سیستم لیزر بهم پیوسته ساخت آزمایشگاه لیورمور خواهد بود که در خطوط پرتوی ELI تنظیم شده و نیازمند فضای ترکیبی حدود ۴.۶ در ۱۷ متر بعلاوه چهار متر مربع برای کمپرسور نهایی پالس لیزر است.

اولین سیستم که یک لیزر حالت جامد دیودی است، به تامین انرژی یا «پمپاژ» سیستم دوم که یک لیزر پالس کوتاه تقویت زنجیره‌ای پالس است، خواهد پرداخت.

۰ ۰ رای ها