تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

USB 2.0 در مقابل USB 3.0 !

  • کد خبر : 20382
  • 17 بهمن 1392 - 8:47
USB 2.0 در مقابل USB 3.0 !

میان پورت USB 3.0 و پورت USB 2.0 چه تفاوت هایی وجود دارد ؟! آیا این تفاوت ها محسوس و قابل لمس هستند ؟!

کمال مهر: همان طور که می دانید ؛ در حال حاضر اکثر کامپیوتر های جدید و بروز از فناوری جدید پورت USB 3.0 بهره می برند.دیری نگذشت که پورت USB 3.0 فراگیر شد و در حال حاضر تعداد افرادی که کامپیوترشان مجهز به پورت USB 3.0 است در حال افزایش می باشد.سوالی که همیشه در ذهن کاربران مطرح بوده ؛ این است که میان پورت USB 3.0 و پورت USB 2.0 چه تفاوت هایی وجود دارد ؟! آیا این تفاوت ها محسوس و قابل لمس هستند ؟! امروز قصد دارم در این مقاله ؛ برای شما این موضوع را وا کاوی نماییم تا شاید مورد توجه شما سروران قرار گیرد.لطفا پس از خواندن مقاله ؛ ما را از نظرات خودتان بی بهره نسازید.

بدون شک آن چه عیان و واضح است این است که ؛ ما در دریافت و ارسال اطلاعات در پورت USB 3.0 سرعت بالاتری را خواهیم داشت.اما اگر بخواهیم از یک پورت USB 3.0 در پورت های پورت USB 2.0 کامپیوترمان استفاده کنیم چه ؟! آیا باز هم سرعت بالا را تجربه خواهیم کرد ؟! در پاسخ به این سوال باید بگویم که خیر ! درست است که پورت USB 3.0 با پورت USB 2.0 سازگار می باشد اما در این انتقال شما عملا هیچ افزایش سرعتی را لمس نخواهید کرد.

شاید بد نباشد ابتدا کمی در رابطه با USB برایتان بگویم.به طور کل USB یک استاندارد تعریف شده است و جهت برقراری ارتباط با پورت USB بیش ترین حد سرعت سیگنالینگ را تعریف می نماید.در حقیقت ؛ این استاندارد ماکسیموم سرعت انتقال اطلاعات از طریق یک پورت USB را تعریف می نماید.در استاندارد USB 2.0 ؛ نرخ سیگنالیک ( یا سرعت سیگنالیک ) تنها ۴۸۰ مگابایت در ثانیه است ؛ اما ما در USB 3.0 شاهد نرخ سیگنالیک ( یا سرعت سیگنالیک ) ۵ گیگابایت در ثانیه هستیم ! و این عملا یعنی این که USB 3.0 ده برابر از USB 2.0 سریع تر می باشد !

حال از کجا بفهمیم که دستگاه یا کامپیوتر ما دارای پورت USB 3.0 است ؟! خوشبختانه شناسایی پورت USB 3.0 از پورت USB 2.0 به آسانی آب خوردن است و نیاز به فرآیند پیچده ای ندارد ! کافیست نگاهی به پورت یو اس بی داشته باشد ؛ چرا که غالبا پورت USB 3.0 به رنگ آبی می باشند. ( همانند تصویر ذیل )

در چند سطر بالاتر اذعان کردم که USB 3.0 ده برابر از USB 2.0 سریع تر می باشد ! اما آیا این مقدار واقعی است ؟! یا فقط یک تئوری می باشد برای خالی کردن جیب من و شما جهت تهیه USB 3.0 ؟! برای یافتن حقیقت باید بررسی های خود را بر روی سرعت واقعی انتقال اطلاعات انجام دهیم.بدون شک نمی شود در این بین ؛ نقش حیاتی ر را فراموش کرد .بیایید تا نگاهی به بنچ مارک منتشر شده در سال ۲۰۱۳ میلادی بیندازیم.بر طبق آخرین تست های انجام شده سخت افزاری در رابطه با این موضوع ؛ متوجه می شویم که سرعت نوشتن اطلاعات بر روی USB 2.0 در حدود ۷٫۹ مگابایت تا ۹٫۵ مگابایت است ! و سرعت نوشتن اطلاعات بر روی USB 3.0 معادل ۱۱٫۴ مگابایت و حتی بیشتر از ۲۸۶٫۲ مگابایت در ثانیه بوده است !

جالب تر این است که ؛ ضعیف ترین و بد ترین USB 3.0 هم USB 2.0 را شکست می دهد و یک سرو گردن از آن بالا تر است ! در بهترین حالت نیز ؛ سرعت USB 3.0 بیست و هشت برابر سرعت USB 2.0 بود.حتما ضرب المثل هر چه قدر پول بدهید آش می خورید را شنیده اید ! در این جا نیز این ضرب المثل کاملا صادق است ! درایو های ارزان قیمت و بی کیفیت به طبع سرعت جالبی هم ندارند و مسلما درایو های باکیفیت تر و گران قیمت تر سرعت بالاتری را دارا خواهند بود.چرا ؟! زیرا سرعت بالای آن ها به این دلیل است که ؛ به جای وجود یک کانال روی فلش مموری ها ؛ چهار کانال روی فلش مموری ها تعبیه گشته است.

البته باور بفرمایید که در تصمیم گیری برای خرید USB 3.0 یا خرید USB 2.0 جیب مبارک نیز کاملا تاثیر گذار است ! چرا که امروزه USB 2.0 با کیفیت ساخت بسیار بالا از USB 3.0 های بی کیفیت و ارزان قیمت نیز ؛ قیمت پایین تری دارند.

گویا آی تی
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x