تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی تبلیغ کند/ دانشگاه باید منتقد باشد

  • کد خبر : 19970
  • 15 بهمن 1392 - 9:52
هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی تبلیغ کند/ دانشگاه باید منتقد باشد

رئیس‌جمهور گفت: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی فعالیت و تبلیغ کند.

به گزارش کمال مهر حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در  در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که صبح امروز(سه‌شنبه)‌در دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار شد، گفت: قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه مقاطع دانشگاه جزو پیشتازان حرکت تثبیت و تکامل راه انقلاب بود و در دوران دفاع مقدس دانشگاهیان و ‌دانشجویان جزو گروه‌هایی بودند که نقش فعالی داشتند.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشته ۳۵ سال ایثار، مجاهدت و ایستادگی ملت بزرگ ایران پشت سر انقلاب و‌ رهبری انقلاب، مسیری که مسیر تکاملی انقلاب بوده ادامه دارد و در سرآغاز سی و ششمین بهار انقلاب هستیم.

وی گفت: دانشگاه ها در نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب نقش بسیار بزرگی داشتند، از آغاز نهضت اسلامی از مهر ۴۱ دانشگاه‌ها، ‌مردم، ‌جوانان و فرهیختگان همه باهم این مسیر را آغاز کردند.

رئیس‌جمهور افزود: در سال ۴۲ به ویژه بعد از ۱۵ خرداد در حرکتی که میان جامعه مشاهده می‌شد دانشگاهیان، حوزویان و مردم عزیز در صف مقدم بودند و آنوقت که امام(ره) از زندان آزاد شد فروردین سال ۴۳، جشن بزرگی که در مدرسه فیضیه برگزار شد حضور دانشگاهیان پررنگ بود، ‌آن شب دو دسته گل بزرگ به مدرسه فیضیه وارد شد؛ ‌یک دسته گل مربوط به دانشگاه تهران و دیگری مربوط به بازار تهران بود و دانشگاه در آن جشن بزرگ نمود فراوانی داشت.

دکتر روحانی گفت:‌ آبان ۴۳ که امام(ره) دستگیر شدند باز نقش دانشگاه پررنگ بود و در سال‌های پایانی دهه ۴۰ نیز، ‌فیضیه قم و دانشگاه تهران که من شاهد بودم روزهای پرفراز و نشیبی داشت و تا مقطع سال‌های ۵۶ و ۵۷ که اوج حرکت مردم و همه گروه‌ها و به ویژه دانشگاهیان بود.

وی افزود: بعد از عملیات والفجر ۸ و فتح فاو دنبال پلی بودیم همانند پل خیبر که بوسیله اندیشمندان صاحبنظران و اساتید جهادی طراحی شد، نیاز به پلی داشتیم که با بمباران خراب نشود و چنین پلی طراحی شد و طراحی، ‌اجرا و کارهای عملیاتی آن بر عهده اندیشمندان، ‌صاحبنظران و استادان دانشگاه‌ها بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در همه حوزه‌های علوم، ‌فناوری و تحقیقات و پیشرفت‌های علمی دانشگاه در صف مقدم بوده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد، امن یعنی همه باید احساس امنیت کنند، ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویانمان آماده کنیم، بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.

وی ادامه داد: البته که همه اساتید و دانشجویان ما، انقلابشان، کشورشان، فرهنگشان و اسلامشان را دوست دارند، یک عده شدند متولی همه مردم، مشکوک همه مورد تردید و مورد شک، شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید، با یک شعار آدم متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوز‌تر از دیگران هستید، بگذارید محیط باز ایجاد شود، مردم ما عاشق کشورند، عاشق اسلام، عاشق انقلابند، عاشق امامند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند، چرا ما به همه شک می‌کنیم؟ و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ در این زمینه محقق خوبی هستیم که تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم، تمام سخنرانی‌ها، تمام نوشته‌ها، تمام مقالات را بررسی می‌کنیم، یک نقطه ضعف پیدا می‌کنیم و سپس بزرگش می‌کنیم.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از کارهای جناحی و حزبی دست برداریم، گفت: این جناح و آن جناح بس است، یک مقدار هم به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.

*** دانشگاه مرکز هیچ حزب و جناحی نیست

وی ادامه داد: دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول جامعه‌پذیر آگاه باشد، تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک و شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی باخبر باشد، بلکه باید از منافع ملی‌اش و بدخواهان داخلی و خارجی هم برخوردار باشد، باید از مصالح علمی باخبر باشد، باید دنیا را بشناسد، شناخت جهان، شناخت سیاست باید در دانشگاه‌ها انجام گیرد، اما این معنایش این نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد، هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید برای ارتقای افکار اجتماعی و سیاسی دانشجو تلاش کنیم، ما باید برای آشنایی دانشجویانمان نسبت به حقوقشان و حقوق شهروندی تلاش کنیم، ما باید نسبت به آشنایی دانشجویان با فضای جهانی تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: جناح سر جای خود، اما از پول خودتان خرج کنید، ساختمان درست کنید و آنجا فعالیت کنید، این اقدام خیلی هم خوب است نه اینکه اشکال ندارد، بلکه ما استقبال می‌کنیم و لازم باشد دولت هم کمک می‌کند، اما دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست، کلاس دانشگاه برای همه است، حتما برخی از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نادرست است، بنده که باور ندارم کسی در یک سمتی باشد، جایگاهی داشته باشد، به عنوان استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه و بخواهد بین دانشجویان از این بابت که یک دانشجو از این جناح است و دانشجوی دیگر از آن جناح فرقی بگذارد.

*** باید فضا را برای رشد سیاسی دانشجویان فراهم کرد

دکتر روحانی تصریح کرد: اساتید ما، روسای دانشگاه ما و مسئولین وزارت علوم ما نباید این چنین باشند، بیایید هم‌قسم شویم شایسته سالاری صورت گیرد. هرکس عالم‌تر است، آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر است و برای کشور و ملت فداکار‌تر است را قدر و ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم، ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم، نه رشد جناحی، این وظیفه ماست، این برای کشور ما ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x