تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

فراهم شدن زمینه‌ همکاری شرکت های داخی و خارجی در “صنعت نفت”

  • کد خبر : 19967
  • 15 بهمن 1392 - 9:48
فراهم شدن زمینه‌ همکاری شرکت های داخی و خارجی در “صنعت نفت”

خویی گفت: در چند سال گذشته ایرادات متعددی از سوی اقتصاددانان و مجامع مختلف شرکت‌های بین المللی نفت و گاز مطرح بوده ضروری که فرایند اجرای قراردادهای نفتی در کشور بازنگری شود.

سید مصطفی خویی؛ در خصوص بازنگری قراردادهای نفتی گفت: در چند سال گذشته ایرادات و اشکلات متعددی از سوی مجامع مختلف نظیر خود شرکت های بین المللی نفت، گاز،  اقتصاددانان و حقوق دانان و حتی برخی از کارشناسان صنعت نفت مطرح شده است که خوب است در فرآیند بازنگری که در حال انجام است، همه مسایل مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این انتقادات ناشی از عدم شفاف بودن ریسک های قرارداد، روابط مالی شرکت های مجری با شرکت ملی نفت ایران، فقدان منطق برد- برد و همچنین عدم روشن بودن نحوه اجرای تعهدات پیمانکار در زمینه اجرای بخش داخلی  است.

خویی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهایی که در حال توسعه میادین نفت و گاز هستند این اقدام  نتیجه بسیار مثبتی داشته است. در ایران هم به طور یقین این کار می تواند مقرون به موفقیت باشد بویژه اینکه در سالهای اخیر و در غیاب شرکت های خارجی، شرکت های داخلی متعددی با توان و ظرفیت خوب ایجاد شده اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های تصریح شده در قانون اساسی، بخش خصوصی در ایران نمی تواند بعنوان یک “شرکت نفتی” عهده دار توسعه، تولید و مالکیت ذخائر هیدروکربنی باشد ولی خوشبختانه در سالهای اخیر مدیریت توسعه این میدانها بومی شده است و به هر حال ایجاد شرکت های توسعه دهنده میدان های نفت و گاز شروع شده و نیز می تواند گسترش پیدا کند.

مدیر عامل گروه انرژی دانا،  یادآور شد: سرمایه گذاران باید بصورت روشن پیش بینی و تحلیل داشته باشند که از قبل انجام قرارداد عوائد حاصل برای آنها به چه میزان خواهد بود و آثار مالی قوانین و مقررات داخل کشور که پیمانکاران ملزم به رعایت آنها می باشند، به چه میزان و در چه محدوده ای قرار خواهند گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

فارس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x