تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

گفته اند دست نگه دارید، سبد کالا اصلاحیه دارد

  • کد خبر : 19710
  • 14 بهمن 1392 - 14:37
گفته اند دست نگه دارید، سبد کالا اصلاحیه دارد

در حالی که مقامات دولتی هفته‌ها با حرارت از واگذاری این سبدها به مردم در “دهه فجر” خبر داده بودند، وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار اطلاعیه‌ای در روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ اعلام کرد که تنها مستمری‌بگیران و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی با حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان، مشمول این طرح می‌شوند.

 

 

گفته اند دست نگه دارید، سبد کالا اصلاحیه دارد

به گزارش گروه اقتصادی کمال مهر: طرح مصوبه هیئت دولت در ۲۰ آذر ۱۳۹۲ که به منظور حمایت از برخی قشرهای جامعه تصویب شده، یک روز پیش از اجرا خبرساز شد. این طرح بخشی از یارانه نقدی را با ارائه سبد کالایی تامین می‌کند.

به گزارش افکارنیوز، در حالی که مقامات دولتی هفته‌ها با حرارت از واگذاری این سبدها به مردم در “دهه فجر” خبر داده بودند، وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار اطلاعیه‌ای در روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ اعلام کرد که تنها مستمری‌بگیران و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی با حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان، مشمول این طرح می‌شوند.

ولی الله صالحی,نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار می گوید: «اگر مبلغ ۵۰۰هزار تومان را مبنای پرداخت سبد کالا قرار دهند تمام کارگرانی که حداقل مزد را می گیرند مشمول سبد نخواهند شد. حداقل مزد کارگران با احتساب سایر مزایا مانند کمک هزینه مسکن و خانوار و … عددی بالای ۵۰۰هزار تومان است. ممکن است این سبد به کارگرانی تعلق گیرد که بیمه نیستند یا زیر حداقل ها را دریافت می کنند مانند کارگران فصلی. البته برای شناسایی آن کارگران نیز احتیاج به آمار است. اگر همانطور که گفته شد بر اساس کد بیمه شناسایی شده باشند باز هم بخش زیادی از کارگران از دریافت سبد کالا محروم می شوند.»

او در مود تعداد کارگران محروم شده از دریافت سبد کالا نیز می گوید: «۱۳میلیون کارگر داریم. از این ۱۳میلیون به فرض اگر منظور دولت کارگرانی باشد که در صنوف فعالیت دارند که جمعیت آنها کم نیست، کارگرانی هستند که زیر حداقل ها را دریافت می کنند. اگر قرار است سبد کالا به آنها تعلق گیرد، آنها باید شناسایی شوند و اگر هم شناسایی آنها از روی دفترچه بیمه باشد، بنابراین حداقل حقوق را دریافت می کنند. بنابراین در این صورت نیز باز هم پرداخت سبد کالا به کارگران دچار مشکل می شود.»

نماینده کارگران کشور در شورای عالی کار بیان می کند: «ما هنوز نمی دانیم سبد کالا بر اساس چه قاعده ای توزیع می شود. اگر بخواهند به کارگران سبد کالا بدهند باید آنها را شناسایی کنند و شناسایی کارگران از طریق دفترچه بیمه آنها انجام پذیر است. در این صورت حداقل حقوق طبق قانون برای کارگر باید رعایت شده باشد. رعایت حداقلی ها برای کارگران به معنای رقم حقوقی بالای ۵۰۰هزار تومان ( گرچه رقم کوچکی یعنی رقمی معادل ۵۲۰هزار تومان است) است. بنابراین کارگر از دریافت سبد کالا محروم می شود.»

صالحی تاکید می کند: «صحبت هایی که ما با همکاران خود در این زمینه داشتیم گفته اند که یکسری اقدامات اصلاحیه هست که درحال پیگیریست.»

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه «مجموعه های کارگری از سبد کالا بهره مند شوند» می افزاید: « برای توزیع سبد کالاها که در نوع خود کار نویی به حساب می آید، باید جامعه هدف از پیش تعریف می شد و این اتفاق انجام می گرفت. مستمری بگیر تامین اجتماعی مخصوصا بازمانده ها (بازمانده ها کسانی هستند که درحدود ۲۰۰هزار تومان دریافتی دارند) اینها از سبد کالا محروم شده اند چون در آمار نیستند. این قضایا خوشایند نیست چرا که مشخص نیست این ها چگونه تطبیق داده می شود. باید معیاری برای این قضیه تعریف می شد. الان سوال فراوان است. بسیاری از کارگران با ما تماس گرفته اند و می پرسند که چرا سبد کالا به ما تعلق نگرفته است؟ کارگر ما جامعه ای عیالواری است. جامعه کارگری از دولت انتظار داشت تا نگاهی نیز به این مجموعه ها می شد. طبق آمار گفته شده بخش عظیمی از کارگران از دریافت سبد کالا محروم می شوند.»

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x