تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

برنامه دولت برای کارت‌های بنزین ۱۰۰۰ لیتری

  • کد خبر : 19651
  • 14 بهمن 1392 - 12:26
برنامه دولت برای کارت‌های بنزین ۱۰۰۰ لیتری

همزمان با افزایش بنزین ذخیره‌سازی شده ۴۰۰ تومانی توسط مردم در کارت‌های هوشمند سوخت، مطالعات کارشناسی شده‌ای به منظور ساماندهی سهمیه بنزین ذخیره‌سازی شده در کارت‌های سوخت در دولت آغاز شده است.

کمال مهر: همزمان با افزایش بنزین ذخیره‌سازی شده ۴۰۰ تومانی توسط مردم در کارت‌های هوشمند سوخت، مطالعات کارشناسی شده‌ای به منظور ساماندهی سهمیه بنزین ذخیره‌سازی شده در کارت‌های سوخت در دولت آغاز شده است.

همزمان با آغاز دور جدید تغییرات قیمتی و غیر قیمتی بنزین برای سال ۱۳۹۳ و افزایش قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی ایران به بیش از ۱۰۰۰ تومان، طرح جدید ساماندهی سهمیه‌های بنزین هم در دستور کار دولت قرار گرفت.

از این رو دولت تدبیر و امید در نخستین اقدام با کسب موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بهای هر لیتر فرآورده‌های نفتی همچون بنزین و گازوئیل را برای سال آینده ۵ درصد افزایش داده است.

با تصویب افزایش ۵ درصدی عوارض فرآورده‌های نفتی سال آینده، بهای هر لیتر بنزین معمولی به ۴۲۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۳۵ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای ۵۲۵ تومان و بنزین سوپر آزاد به ۸۴۰ تومان افزایش یافته است.

پیش بینی می‌شود در صورت تصویب طرح حذف پرداخت کارمزد از سوی دولت، سال آینده بار پرداخت هزینه کارمزد بنزین در قالب اجرای طرح حق‌العمل کاری به دوش مردم بیافتد.

علاوه بر این، با اجرای طرح ساماندهی سهمیه بنزین خودروها، طرح حذف و تبدیل سهمیه‌های ویژه برخی از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی همچون آژانس‌های مسافربری، خودروهای موسسات آموزش رانندگی، وانت بار به سهمیه بنزین معمولی ۶۰ لیتری در ماه آغاز شده است.

این در حالی است که از نخستن روز زمستان سالجاری سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده هم به طور کامل قطع شده است و دولت پیش بینی می‌کند با قطع سهمیه‌های عادی و ویژه بنزین خودروهای مختلف در مجموع حدود ۹ میلیون لیتر از مصرف بنزین روزانه کشور را برای سال آینده کاهش دهد.

در این بین، یکی از برنامه های در دستور کار دولت برای مدیریت مصرف بنزین در سال ۱۳۹۳ مدیریت سهمیه‌های ذخیره‌سازی شده بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت است.

یک مقام مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با مهر با بیان اینکه در برخی از کارت‌های بنزین خودروهای شخصی ۱۰۰۰ لیتر و بیش از یکهزار لیتر بنزین ذخیره سازی شده است، گفت: برخی مردم تصور می کنند که کارت هوشمند سوخت، کارت پس‌انداز بنزین است.

وی با تاکید بر اینکه تصور مردم از کارت بنزین اشتباه است، بیان کرد: هدف دولت از ارائه ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به مردم تامین نیازهای روزانه و ماهانه بوده و نه اینکه سهمیه‌های بنزین را در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه چند سال قبل با اجرای طرحی از انتقال سهمیه بنزین برخی از خودروهای عمومی همچون تاکسی‌ها از یک ماه به ماه بعد جلوگیری شد، افزود: از این رو هم اکنون مطالعاتی به منظور اجرای این طرح برای خودروهای شخصی هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ سناریویی برای حذف و یا سوزاندن ذخیره بنزین کارت بنزین خودروهای شخصی نهایی نشده است، خاطرنشان کرد: اما باید تدابیری اندیشید تا مردم از سهمیه بنزین ماهانه صرفا برای تامین نیازهای روزانه و ماهانه خود استفاده کنند.

هم اکنون بیش از دو میلیارد لیتر بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی در کارت های هوشمند سوخت خودروهای شخصی ذخیره سازی شده است.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x