تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پایان دراماتیک رویای آمریکایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران / پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در چه فاصله‌ای از مرزهای ایران هستند؟

  • کد خبر : 19443
  • 13 بهمن 1392 - 16:50
پایان دراماتیک رویای آمریکایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران / پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در چه فاصله‌ای از مرزهای ایران هستند؟

با توجه به شرایط و فاصله پایگاه‌های آمریکایی تا ایران و همچنین با توجه به توان موشکی بی‌نظیر کشورمان، شاید بتوان منظور سردار سلامی از اینکه “تمام مبادی عملیاتی دشمن در منطقه در هر سطح، حجم و مکانی زیر آتش ماست” را بهتر بفهمیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی کمال مهر، موضوع تهدید ایران به حمله نظامی از سوی آمریکا مسئله جدیدی نیست و به نظر می‌رسد این نوع اظهارنظر‌ها و اداعاها از سوی مقامات کاخ سفید به رویه‌ای معمول در حوزه سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است.

فارغ از میزان جدیت و البته عملی بودن یا نبودن این تهدید‌ها و همچنین واکنش مقامات ایرانی به آن، موضوع قابل توجه، افزایش این نوع ادعاها از سوی مقامات آمریکایی در چند ماهه اخیر و مخصوصا پس از توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و کشورهای ۱+۵ است؛ به طوری که تنها در یک هفته گذشته، جمهوری اسلامی ایران ۳ مرتبه از سوی مقامات بلندپایه کاخ سفید تهدید به حمله نظامی شده است.

در همین زمینه؛ “باراک اوباما”، رئیس جمهور آمریکا، در پنجمین نطق سالیانه خود در کنگره آمریکا، ضمن غنیمت شمردن فرصت دیپلماسی در قبال ایران، به طور معناداری بر روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه ایران تاکید کرد.

از سوی دیگر، چندی پیش، “جان کری”، وزیر خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه “العربیه”، وابسته به آل سعود، باری دیگر ایران را تهدید کرده و گفته بود “اگر ایران به تعهدات خود در خصوص توافق هسته‌ای پایبند نباشد، گزینه نظامی فورا باز خواهد گشت”!

گفتنی است؛ وی در این مصاحبه به طور صریح از ایران به عنوان کشوری حامی تروریسم یاد کرد.

اما دامنه تهدیدات نظامی علیه ایران در طول یک هفته به اینجا نیز ختم نمی‌شود، چرا که “ماری هارف”، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و مدعی شد “اگر تلاش‌های دیپلماتیک فعلی در قبال ایران شکست بخورد، راه حل موضوع طولانی مدت هسته‌ای ایران احتمالا شامل اقدام نظامی خواهد بود”.

این‌ها در حالی است که شب گذشته، سردار “حسین سلامی”، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور در یک مصاحبه تلویزیونی در واکنش به این تهدیدات، مطالب بسیار جالب توجهی را مطرح کرد.

وی در این مصاحبه گفت: “توسعه قدرت دفاعی و ساختاری ما به شکلی توسعه یافته که نه تنها می‌تواند منافع حیاتی ایران را حفظ کند، بلکه منافع حیاتی دشمن را در منطقه در هر سطحی با خطر مواجه خواهد کرد”.  

“سردار سلامی” با بیان اینکه آمریکا علیه ایران عملیات نظامی انجام می‌دهد و این یک فرض قطعی است، تاکید کرد “نقاطی که در آمریکا ایجاد شوک می‌کنند را شناسایی کرده‌ایم”.

اولین سئوالی که پس از شنیدن اظهارات سردار سلامی به ذهن متبادر می‌شود، این است که منظور وی از “منافع حیاتی دشمن” در منطقه چیست و نقاطی که ضربه زدن به آن‌ها برای آمریکا “ایجاد شوک” می‌کند، کدام است؟

آمریکا در بسیاری از مناطق “خاورمیانه” و به طور خاص “خلیج فارس”، دارای پایگاه‌های نظامی است.

با وجود پایگاه‌های نظامی متعدد ایالات متحده در برخی از کشورهای همسایه ایران، از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده، بحرین و عمان) به نظر می‌رسد در صورت عملی شدن فرضیه و ادعای حمله نظامی آمریکا به ایران، این کشور از پایگاه‌های همجوار ایران استفاده خواهد کرد و به طور طبیعی این پایگاه‌ها نیز که منافع حیاتی آمریکا در منطقه قلمداد می‌شوند، مورد تهاجم جمهوری اسلامی ایران واقع خواهند شد.

پایگاه هوایی شیخ عیسی (Sheik Isa Air Base)

این پایگاه مهم نظامی در بحرین واقع شده و فاصله‌ای ۲۳۸ کیلومتری با سواحل ایران دارد.

موقعیت جغرافیایی پایگاه نظامی شیخ عیسی در بحرین

حضور جنگنده‌های F۱۶ و F۱۸ به اهمیت این پایگاه که دو باند طولانی نهایی ۳۸۰۰ متری دارد، افزوده است.  

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین (Us Fifth Fleet)

این ناوگان فعال نیروی دریایی آمریکا، در حال حاضر در بحرین و در فاصله حدودا ۲۰۰ کیلومتری از سواحل کشورمان قرار دارد.

تصویری از داخل ناوگان پنجم آمریکا در خاک بحرین

گفتنی است؛ در این ناوگان همواره چندین فروند ناوشکن و ناو آمریکایی با تجهیزات و تسلیحات کامل مستقر هستند.

فرماندهی این ناوگان برعهده “جان میلر” است.

جان میلر، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا

پایگاه هوایی العدید (Al Udeid Air Base)

این “ابرپایگاه” که ساخت آن برای آمریکا حدود ۱ میلیارد دلار هزینه داشته، در مرکز قطر است و با سواحل ایران ۲۷۸ کیلومتر فاصله دارد.

تصویری از پایگاه نظامی العدید

گفتنی است؛ از این پایگاه در جریان حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ استفاده شده است.

مطابق قرارداد دفاعی آمریکا و قطر در سال ۲۰۰۲، ایالات متحده مجاز به استفاده از این پایگاه در جهت تامین نیازهای دفاعی خود در خاورمیانه و خلیج فارس خواهد بود.

پایگاه هوایی الظفره (Aldhafre)

این پایگاه هوایی بسیار بزرگ که در امارات متحده واقع شده، دارای دو باند اصلی و بسیار طولانی حدود ۴۲۰۰ متر است.

تصویری از پایگاه نظامی الظفره

۵۰ آشیانه سایبانی و همچنین تعداد زیادی آشیانه بتنی از ویژگی‌های این پایگاه عظیم هوایی است که در فاصله ۲۵۳ کیلومتری سواحل ایران بنا شده است.

پایگاه هوایی علی السالم (Ali Al Salem Air Base)

این پایگاه هوایی که در کویت واقع شده، ۱۱۵ کیلومتر از مرزهای ایران فاصله دارد.

تصویری از پایگاه نظامی علی‌السالم

السالم با طول باند ۳۰۰۰ متری ظرفیت پذیرش هواپیماهای سبک و سنگین را در خود دارد.

پایگاه هوایی احمد الجابر (ahmad algaber)

این پایگاه هوایی-نظامی نیز در شهر کویت پایتخت کویت واقع شده و فاصله‌ای ۱۳۴ کیلومتری با خاک کشورمان دارد.

گفتنی است؛ این پایگاه عظیم هوایی دارای ۴ آشیانه مستحکم بتنی و تعداد زیادی آشیانه سایبانی و باندهایی با طول ۳۰۰۰ متر است که ظرفیت پذیرش انواع جنگنده‌های نظامی را در خود دارد.

استقرار دو پایگاه مهم هوایی آمریکا در کویت در کنار ۶ کمپ نیروهای ارتش آمریکا در این کشور، بسیاری از کار‌شناسان خاورمیانه و امور استراتژیک را بر آن داشته تا از کویت به عنوان “پادگان بزرگ نظامی آمریکا در منطقه” یاد کنند.  

علاوه بر موارد مذکور، می‌توان به پایگاه هوایی عمان و همچنین برخی دیگر از پایگاه‌های عربستان اشاره کرد(آمریکا تا کنون ادعا کرده که پایگاه‌های هوایی خود در عربستان از جمله “ظهران” را تخلیه کرده است).

حال با توجه به شرایط و فاصله این پایگاه‌ها تا ایران و همچنین با توجه به توان موشکی بی‌نظیر کشورمان، شاید بتوان منظور سردار سلامی از اینکه “تمام مبادی عملیاتی دشمن در منطقه در هر سطح، حجم و مکانی زیر آتش ماست” را بهتر بفهمیم.

گفتنی است؛ جمهوری اسلامی ایران با توان موشکی بی‌نظیر (همچون موشک سجیل با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و یا موشک قدر-۱۱۰ با برد ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ کیلومتر) توانایی آن را دارد که در صورت بروز کوچک‌ترین تخطی و اشتباه از سوی آمریکا، پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه را با باران موشک‌های خود از بین ببرد.


پرتاب موفق موشک “سجیل”

با توجه به این اطلاعات، به نظر می‌رسد سوالات مطرح شده از سوی سردار سلامی مبنی بر اینکه “آیا آمریکایی‌ها می‌توانند دامنه‌های یک جنگ گسترده را با جمهوری اسلامی ایران مهار کنند؟ آیا می‌توانند منافع حیاتی خود را در منطقه در مقابل تهاجم‌های پایان‌ناپذیر ایران حفظ کنند؟ آیا می‌توانند امنیت انرژی را در منطقه در برابر ظرفیت عظیم تهاجمی ما را حفظ کنند؟ آیا می‌توانند ناوگان دریایی‌شان را و امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کنند؟” و همچنین بسیاری از سئوالات دیگر افکار عمومی بی پاسخ خواهد ماند.

جانشین فرمانده سپاه هشدار داده بود “هزاران گردان روی زمین وجود دارد که از استقلال و تمامیت ارزی ما به شکلی رویایی دفاع می‌کنند و هر کس بخواهد با زبان تهدید یا تحقیر با ملت ما صحبت کنند باید بدانند که ما هیچ مرز جغرافیایی برای مقابله با او نمی‌شناسیم و دامنه‌های برخورد را به هیچ مرزی محدود نمی‌کنیم”.

حال باید دید آیا مقامات کاخ سفید با درکی صحیح از موقعیت منطقه و توان نظامی ایران در برابر پایگاه‌های آمریکا، به تصمیمی مناسب دست می‌یابند یا اینکه همچنان بر “جهل استراتژیک” خود پافشاری خواهند کرد؟!

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x