تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

اگر می‌خواهید واقعا لاغر شوید، بخوانید

  • کد خبر : 19420
  • 13 بهمن 1392 - 16:22

اگر می خواهید واقعا لاغر شوید این کارها را انجام دهید

 

به گزارش کمال مهر، همه چیز قانون و اصول خود را دارد. لاغری نیز از این امر مستثنی نیست و اصول خودش را دارد.

افرادی که تلاش می کنند به وزن ایده آل برسند و از شر چند کیلو اضافه وزن خلاص شود خدمت زیادی به سلامت عمومی شان کرده اند. البته به شرط اینکه دچار افراط نشوند و به فکر وزن ایده آل خود باشند نه لاغری بیش از حد. این روزها خیلی ها از آن ور بام می افتند. یعنی آن قدر به فکر لاغری هستند که به فکر سلامتی شان نیستند و با روش های غیراصولی کلی به سلامتی شان لطمه می زنند. پس بهتر است با در نظر داشتن اصول صحیح لاغری به فکر تناسب اندام باشید. با ما همراه باشید تا چند قانون اساسی را با هم مرور کنیم.

۱ – ورزش به تنهایی شما را لاغر نمی کند

اگر گذرتان به باشگاه های ورزشی افتاده باشد خیلی ها را می بینید که به سختی ورزش می کنند آن هم غیراصولی. یعنی بیشتر حرکات را اشتباه انجام می دهند، تمرکزی روی حرکاتشان ندارند و غیره. اما مدام گله می کنند که مدت هاست باشگاه می روند و حتی یک کیلو هم لاغر نشده اند. معلوم است که صرفاً با ورزش کردن لاغری حاصل نمی شود. اصلاً اگر جایی رفتید که خود مربی ورزشی ادعا کرد با شیوه و برنامه های او تمام اضافه وزنتان از بین می رود و تبدیل به مانکن می شود مطمئن باشید جلب مشتری می کند و با اصول او شاید بتوانید چند کیلوکالری بسوزانید نه بیشتر. بدانید و آگاه باشید که برای لاغر شدن و لاغر ماندن باید رژیم غذایی و ورزش را با هم داشته باشید. ورزش به تنهایی شما را به هدفتان نمی رساند و شاید ۳ درصد توده ی بدنی تان را کم کند. بدتر اینکه ورزش کردن اشتهای خیلی ها را تحریک می کند و باعث می شود این افراد بعد از ورزش حسابی دلی از عزا در بیاورند که اصلاً به نفع تناسب اندام نیست. پس حواستان باشد نمی توانید فقط با ورزش کردن (آن هم در برخی از باشگاه های بی قانون و زیر نظر مربی های کم تجربه و کم دانش) نه تنها به هدفتان نمی رسید بلکه احتمال دارد به زانو و کمرتان نیز آسیب بزنید. اول یک رژیم غذایی اصولی داشته باشید و سپس در یک باشگاه خوب و زیر نظر یک مربی حرفه ای با تحصیلات ورزشی ورزش کنید.

۲ – مسئله ی چربی ها مسئله ی اصلی همه ی رژیم های لاغری

درست است که انگشت اتهام همیشه به سوی چربی هاست اما این باعث نمی شود که چربی را به طور کلی از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. باید با دقت تمام دست به انتخاب بزنید. شک نکنید که چربی های اشباع شده ی موجود در سوسیس و کالباس و چربی های ترانس موجود در دسرها و هله هوله و غیره به سلامتی و تناسب اندامتان آسیب می زند. در عوض چربی های مفید مانند اسیدهای چربی غیراشباع مونو می تواند به لاغری و تناسب اندامتان کمک کند. برای جذب این اسیدهای چرب باید به طور مرتب روغن زیتون، گردو و آجیل، آووکادو و ماهی های چربی مانند ماهی آزاد مصرف کنید. این مواد غذایی باعث کالری سوزی شده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. به عنوان مثال برای میان وعده به جای اینکه کیک شکلاتی یا کلوچه و غیره بخورید یک مشت آجیل میل کنید. البته باز هم تاکید می کنیم مشکل زمانی به وجود می آید که دچار افراط و تفریط بشوید. مثلاً روغن زیتون! هر چه باشد روغن است و مصرف زیاد آن می تواند نتیجه ی عکسی داشته باشد. برای همین لازم است در مصرف هر ماده ی غذایی اعتدال را رعایت کنید.

۳ – برخلاف باورهای رایج محصولات لبنی باعث لاغری می شوند

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که کمبود کلسیم باعث اضافه وزن و ناتوانی در کنترل اشتها می شود. علاوه بر این برخی از منابع غذایی کلسیم مانند ماست یا پنیر کم چرب بیشتر از محصولات غذایی دیگر به لاغری کمک می کنند. توصیه می کنیم روزانه سه محصول لبنی میل کنید آن هم از نوع کم چرب آن. در این صورت شانس لاغری تان را بالا می برید. مصرف یک پیاله ماست که کمی گردو یا میوه به آن اضافه کرده اید بهترین میان وعده محسوب می شود.

۴ – شکلات برای سلامتی مفید است به شرطی که کاکائوی آن بیشتر و شکر یا شیر آن کمتر باشد

اگر کاکائو به میزان متعادلی در برنامه ی غذایی وجود داشته باشد به لاغری کمک زیادی می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده ی غذایی علاوه بر اینکه سلامت رگ های خونی را بالا می برد از انباشتگی چربی ها نیز جلوگیری می کنند. می توانید پودر کاکائوی بدون قند را به غذاهایتان اضافه کنید و یک تکه شکلات سیاه با درصد بالای کاکائو را به عنوان میان وعده میل کنید.

۵ – کاهش وزن سریع در شروع رژیم باعث افزایش اعتمادبه نفس شده و برای بدن خوب است

اینکه یک رژیم لاغری انتخاب کنید که در عرض ۲ روز مثلاً ۶ الی ۷ کیلو از وزنتان را کم کند چندان برای سلامتی خوب نیست اما نتایج پژوهش ها نشان می دهد افرادی که در شروع رژیم خیلی زود وزن کم می کنند باانگیزه تر شده و بهتر ادامه می دهند. برای همین باید رژیمی را انتخاب کنید که در شروع کار نتیجه بدهد و شما کاهش وزنتان را به طور محسوس درک کنید. در غیر این صورت خیلی ها از ادامه ی کار منصرف می شوند چون آن را بی نتیجه می بینند.

۶ – از هر فرصتی برای تحرک بدنی استفاده کنید

اگر چه داشتن یک برنامه ی ورزشی منظم کمک زیادی به تناسب اندام می کند اما اگر شرایط ثبت نام در باشگاه را ندارید باید بدانید که همین حرکات ساده در منزل هم کمک زیادی به شما خواهد کرد. از هر فرصتی برای انجام حرکات کششی استفاده کنید. وقتی با تلفن حرف می زنید بلند شده و قدم بزنید. روی انگشت پاهایتان بایستید و به مکالمه تان ادامه دهید. با همین کار ساده می شود در ۲۰ دقیقه حدود ۵۴ کیلوکالری انرژی سوزاند.

در بین ساعات کاری پنج دقیقه دست از کار بکشید، قدمی بزنید و حرکات کششی انجام دهید. حتی می توانید از زمان پخش آگهی های تلویزیون نیز برای انجام حرکات کششی استفاده کنید. می توانید یک حلقه (هولاهوپ) بخرید و در هر فرصتی که پیش می آید حلقه بزنید.

زمانی که زیر دوش، جلوی سینک ظرف شویی یا در صف خرید ایستاده اید پاهایتان را بکشید تا عضلاتشان قوی تر شوند. حرکات دورانی روی قوزک پا انجام دهید. هر حرکت کششی که بلد هستید انجام دهید تا عضلات ران ها و پاهایتان تقویت شود. اگر هر روز همین حرکات ساده را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید هم عضلاتتان تقویت می شود و هم سوخت و ساز بدنتان بالا می رود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که همین حرکات ساده کمک می کند تا ۶۵۰ کالری بیشتر بسوزانید.

۷ – حواستان به آلودگی محیط باشد

شاید برایتان عجیب باشد که داشتن تصفیه ی آب خانگی یا تهویه مطبوع می تواند به تناسب اندامتان کمک کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات سمی و شیمیایی موجود در مواد غذایی و هوا باعث چاقی و اضافه وزن می شود. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می دهد که قرار داشتن در معرض آلودگی هوا باعث ایجاد حالت مقاومت سلول ها به انسولین، کاهش تحمل گلوکز و افزایش التهاب بدن می شود. در واقع به عقیده ی محققان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا حتی خطر ابتلا به دیابت را هم بالا می برد.

کد مطلب: ۳۰۶۱۹۸
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x