تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

۲۰سال با کلاه قرمزی و پسرخاله

  • کد خبر : 18474
  • 10 بهمن 1392 - 12:31
۲۰سال با کلاه قرمزی و پسرخاله

حضور ۲۰ ساله کلاه قرمزی و پسرخاله در تلویزیون و سینما و علاقه مخاطبان به این شخصیت های عروسکی، سبب شده که برخی این روزها پیگیر پخش کلاه قرمزی و دیگر شخصیت های دوست داشتنی آن در نوروز ۹۳ باشند.

 

کمال مهر: حضور ۲۰ ساله کلاه قرمزی و پسرخاله در تلویزیون و سینما و علاقه مخاطبان به این شخصیت های عروسکی، سبب شده که برخی این روزها پیگیر پخش کلاه قرمزی و دیگر شخصیت های دوست داشتنی آن در نوروز ۹۳ باشند.

دهه های ۶۰ و ۷۰ را می توان دوران طلایی خلق شخصیت های عروسکی در سینما و تلویزیون دانست و می توان ادعا کرد که بعد از این سال ها دیگر هیچ شخصیت محبوبی در سینما و تلویزیون خلق نشد تا در نهایت کاراکترهای عروسکی به یک نوستالوژی برای متولدین دهه ۶۰ تبدیل شود.

درمیان شخصیت هایی همچون پاتال، گربه آواز خوان، موش های دوست داشتنی مدرسه موش ها و شخصیت های فیلم دزد عروسک ها، «کلاه قرمزی و پسرخاله» حس و حال دیگری برای مخاطبان دارد تا جایی که بازگشت دوباره این عروسک ها به همراه چند کاراکتر جدید دیگر نه تنها از محبوبیت این دو عروسک کم نکرد بلکه بر محبوبیت آنها افزوده است.

مجموعه کلاه قرمزی و آقای مجری کار خود را از ابتدای دهه ۷۰ آغاز کردند. این مجموعه که معمولا عصر ها در قالب برنامه کودک برای بچه ها پخش می شد تلاشی برای آموزش خوب و بد به کودکان بود و بر محور اخلاق می چرخید.

کم کم شخصیت دوست داشتنی پسرخاله نیز به کاراکترهای این مجموعه افزوده شد تا عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله و تکیه کلام های آنان در ذهن کودکان بماند.

صداپیشگی حمید جبلی برای کلاه قرمزی و پسرخاله یکی دیگر از ویژگی های عروسک های دوست داشتنی بچه ها بود و علاقه مخاطبان به این دو کاراکتر عروسکی موجب شد که ایرج طهماسب و حمید جبلی به فکر ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله بیفتند. خلاقیتی که جواب داد و امروز این اثر سینمایی با بیش از ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار مخاطب، همچنان رکورد دار پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است.

بعد از تولید این فیلم سینمایی، اقبال تلویزیون به کلاه قرمزی و پسرخاله از بین رفت تا جایی که پس از ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و سروناز که همانند فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله موفق نشد و پس از این اثر بود که دیگر کلاه قرمزی و پسرخاله به آرشیو صدا و سیما پیوستند.

در ایام نوروز ۸۸ بود خبری بر روی رسانه ها قرار گرفت که کلاه قرمزی و پسرخاله در ایام نوروز میهمان خانه ها می شوند.

بسیاری در همان موقع معتقد بودند که این برنامه دیگر گنجایش جذب مخاطب را ندارد اما پیش بینی این گروه که اتفاقا برخی از آنان کارشناسان سینمایی و تلویزیونی بودند درست از آب در نیامد تا برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله به لطف شخصیت های جذاب دیگر بتواند به عنوان یکی از بهترین برنامه های نوروز ۸۸ لقب بگیرد.

برنامه ای که شخصیت های جدیدی همچون پسرعمه زا، گیگیلی و فامیل دور، ببعی، جیگر، آقای همساده را به مخاطبان معرفی کرد تا این بار دیالوگ ها و تکه کلام این عروسک ها در کوچه و شهر از زبان کودکان و بزرگتر ها شنیده شود.

در سال های بعد شخصیت هایی همچون گاو، جیگر و دختر همسایه اضافه شدند.

برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله تنها در سال ۸۹ در ایام نوروز پخش نشد اما در ادامه این برنامه در ایام نوروز ۹۰ و ۹۱ به عنوان محبوب ترین برنامه تلویزیون انتخاب شد.

گل کردن این برنامه سبب شد که ایرج طهماسب بار دیگر کلاه قرمزی را این بار با عروسک های محبوب دیگر به سینما بیاورد و کلاه قرمزی و بچه ننه را بسازد. این اثر سینمایی با وجود فروش میلیاردی در میان منتقدان اقبال زیادی نداشت و بسیاری تاکید داشتند که این اثر سینمایی برای کودکان نبوده و به اصطلاح نوستالوژی برای کودکان دیروز بوده است.

کم کم برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله علاوه بر پیام های اخلاقی که برای کودکان در پی داشت نقدهایی را نیز به دیگر برنامه های کودک و نوجوان وارد کرد که از جمله آن می توان به دست و جیغ و هورای طعنه آمیز دختربچه همسایه در مواجهه با آقای مجری اشاره کرد.

حضور برخی بازیگران همچون نگار جواهریان و بازیگران میهمان از جمله رامبد جوان، مهناز افشار و کارگردانان نام آشنا همچون ابراهیم حاتمی کیا در این برنامه بر جذابیت های این مجموعه افزود تا جایی که ماجرای کندن چراغ قرمز از سوی کاراکتر جیگر و درگیری های طنازانه او با مهناز افشار هنوز در ذهن مخاطبان باقی مانده است.

افزوده شدن شخصیت های دیگر همچون پدر بزرگ و مادربزرگ پسرعمه زا با اینکه بر عروسک های این مجموعه افزود اما از جذابیت های آن کم نکرد و در عین حال سیاست تلویزیون برای پخش این مجموعه در اعیاد مذهبی نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

خلاقیت در خلق عروسک های محبوب این روزهای مجموعه کلاه قرمزی از جمله قرار دادن تکیه کلام های خاص همچون جیگرم جیگرم برای شخصیت جیگر و یا انگلیسی صحبت کردن ببعی و یا خندیدن آقای همساده بر بلاهایی که بر سرش آمده و جدیت فامیل دور و تاکیدش به منطقه ای بنام دور همه از جمله این خلاقیت ها محسوب می شود که حاصل تجربه ۲۰ ساله ایرج طهماسب و حمید جبلی و زندگی این هنرمندان با شخصیت های عروسکی محبوبشان است.

صداپیشگی محمد بحرانی، محمدرضا هدایتی، علی سرابی، بهادر مالکی، نگار استخر در کنار حمید جبلی از دیگر دلایل جذابیت این مجموعه است.

با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز ۹۳، مخاطبان این انتظار را از تلویزیون دارند که بار دیگر کلاه قرمزی و دیگر عروسک های محبوب را به تلویزیون بیاورند. وعده ای که از سوی مدیران تلویزیون داده شده اما ایرج طهماسب آن را تکذیب کرده است.

او گفته که هنوز برای ساخت مجموعه کلاه قرمزی در نوروز ۹۳ با او صحبتی نشده است. مجموعه ای که برای تولید و خلق کاراکترهای جدید به هر حال نیازمند زمان است و در مدت زمان فشرده و کوتاه نمی توان توقع بروز و ظهور خلاقیت از این مجموعه را داشت.

به نظر می رسد با توجه به تقاضای مردم، مدیران تلویزیون باید زودتر از اینها دست به کار شوند چراکه مخاطبان در انتظار دیدن کلاه قرمزی و دیگر عروسک های دوست داشتنی بوده و به حتم دیدن این برنامه را به تماشای هر برنامه ماهواره ای ترجیح می دهند.

خبرگزاری ایرنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x