تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

قاچاقچیان به ملکه‌های خارجی شوک وارد می‌کنند

  • کد خبر : 17603
  • 08 بهمن 1392 - 8:00
قاچاقچیان به ملکه‌های خارجی شوک وارد می‌کنند

  کمال مهر:عفت رئیسی رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران از دغدغه‌های پیش‌آمده در این صنعت به بازار خبر گفت: زنبور عسل به عنوان حشره‌ای که توسط انسان حفظ و حراست می‌شود با عمل گردافشانی خود باعث حفظ گونه‌های باغی دامی و زراعی و جلوگیری از فرسایش خاک و از بین رفتن جنگل به دست انسان‌ها می‌شود. […]

 

قاچاقچیان به ملکه‌های خارجی شوک وارد می‌کنند

کمال مهر:عفت رئیسی رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران از دغدغه‌های پیش‌آمده در این صنعت به بازار خبر گفت: زنبور عسل به عنوان حشره‌ای که توسط انسان حفظ و حراست می‌شود با عمل گردافشانی خود باعث حفظ گونه‌های باغی دامی و زراعی و جلوگیری از فرسایش خاک و از بین رفتن جنگل به دست انسان‌ها می‌شود.

 

این موارد جزء مأموریت زنبور عسل به عنوان حشره گردافشانی و حافظ محیط‌زیست است که توسط زنبورداران حفظ و مراقبت می‌شود از همین رو باید مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

وی در ادامه بی‌توجهی به زنبور عسل و این ماده باارزش را کاملأ اشتباه دانست و گفت : گاهی اوقات پرسیده می‌شود که گوشت و مرغ مهم تر است یا عسل؟ البته که باید به جایگاه همه مواد غذایی توجه کرد در شناخت این حشره همین بس که از حافظان محیط‌زیست محسوب می‌شود. و محیط‌زیست از ارکانی است که باید این حشره را حمایت کند اما متأسفانه غیر از این را شاهد هستیم اخیرأ در جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس که از  نقش زنبور عسل در حفظ و نگهداری از محیط‌زیست صحبت شد بسیاری از کارشناسان تازه به نقش این حشره در زندگی انسان پی بردند. 

۱۰۰درصد زنبورستان‌های ایران را کنه گرفته است 

رئیس اتحادیه سراسری زنبور عسل از شیوع انگلی به نام “وارو وا” در کندو زنبور عسل خبر داد و گفت : هم اکنون تمام زنبورستان‌هاد ایران را فراگرفته این انگل خون زنبور عسل را می‌مکد و منجر به از بین رفتن جمعیت مفید کندو می‌شود و بعد از مدتی فقط ملکه و چند زنبور بیمار در کندو می‌ماند. وجود این‌چنین مشکلاتی باعث واردات نادرست ملکه می‌شود.

وی به کاهش تولید عسل در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری زنبورداران از هر کندو به طور متوسط ۲ الی ۵ کیلو عسل برداشت کردند که این کاهش برداشت ناشی از ضعف مدیریت یا کاهلی زنبورداران نبوده بلکه مشکلات موجود در این صنعت از جمله گرمای هوایی که در سال جاری داشتیم و بارش باران‌های اسیدی در تابستان باعث خشک شدن شهد گل‌ها و در نهایت کاهش تولید شد.

رئیسی در ادامه از ۱۵ میلیاردی که به حساب زنبورداری واریز نشد خبر داد و بیان کرد :در دولت گذشته ۱۵ میلیارد به صنعت زنبورداری کمک شد اما از اردیبهشت‌ماه که قرار بود این پول برای تأمین نهاده و برای هزینه‌هاد زنبورداران به صندوق زنبور عسل بیاید وزارت جهاد کشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی وقت دستور داد که این پول به صندوق مادر تخصصی بخش کشاورزی که ماهیت تجاری دارد ، برود و در جواب ، ادعای سهم خواهی می‌کنند .

وی افزود : این در صورتی است که طبق ماده ۸ سازمان هدفمندی و ۳۰ درصد حمایتی که از تولید در بودجه آمده که از محل درآمدهاد ناشی از سازمان هدفمند سازی یارانه قرار بود به عنوان بخشی از کمک‌رسانی به اتحادیه زنبورداری برسد. اما متأسفانه جلوی این کار را گرفتند و تلاش ما هم تا الآن به جایی نرسیده است. این موضوع معضلات بسیاری را به همراه آورد که مهم‌ترین آن قاچاق زنبور عسل و ملکه مادر است.

ملکه‌های خارجی را باشوک به کشور وارد می‌کنند 

بگفته رئیسی مشکلاتی که گریبان زنبورداران را گرفته است کار را به جایی رساند تا به هر ترفندی اقدام به واردات ملکه‌های خارجی با نژادهای مختلف کنند ، ملکه‌هایی که قطعأ قرنطینه نیستند و احتمال ورود هر نوع بیماری را به دنبال دارند. این ملکه‌ها به حالت غیر انسانی بیهوش می‌شود و بعد از گذشت از مرز و رسیدن به مقصد با شوکی مجددأ به هوش می آیند. و جالب تر از این ها خارجی ها نژاد همین ملکه‌ها هم به ما نمی‌دهند تا ما را همواره محتاج خود نگه دارند. زنبورداران نیز برای حفظ شغل خود اقدام به این کار می‌کنند که اگر مسئولین نگاه حمایتی را به این صنعت مهم کشور داشته باشند گام موثری برای جلوگیری از این اقدام برداشته‌اند.

حق پژوهش و آموزش در پرورش زنبور عسل فراموش شد

رئیسی خاطرنشان کرد : در ۱۰ سال اخیر به بحث پژوهش و آموزش در پرورش زنبور عسل بها ندادند حتی پرورش‌دهندگان ملکه ما هیچ‌گونه تسهیلات ارزان‌قیمت و یارانه را که در قبل دریافت می‌کردند را ندارند که همی کار موجب ورشکستگی آنان شد این در حالی است که این‌ها برای پرورش ملکه آموزش دیده بودند اگر به پرورش‌دهندگان ملکه کشورمان بها دهیم همان طوری که در سالهای قبل ملکه تولید کردند با توجه به ژنتیک این حشره و نیاز کشور ملکه‌های خوب و سالم تولید خواهند کرد .

وی در پایان ضمن گلایه از مسئولینی که با پشت گوش انداختن و صبر بیجا اجازه نمی‌دهند صدای زنبورداران به گوش وزیر کشاورزی برسد گفت :  از وزیر محترم کشاورزی درخواست می‌کنم ضمن جلوگیری از واردات بی‌رویه هرچه زودتر به وضعیت این صنعت رسیدگی کنند و حق از دست رفته را به خانواده بزرگ زنبور عسل بر گردانند تا بتوانیم با تهیه نهاده‌ها و دارو هادی لازم برای حفظ از این حشره باارزش کسب‌وکار زنبورداران پر تلاش را رونق ببخشیم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x