تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

یک سبد کالا؛ صدها سبد غوغا

  • کد خبر : 16877
  • 06 بهمن 1392 - 7:11
یک سبد کالا؛ صدها سبد غوغا

دو ماه از شبی که رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود از برنامه دولت برای اعطای دو سبد کالایی به مردم تا پایان سال خبر داد، می‌گذرد. در این مدت، افکار عمومی با انبوهی از اخبار و مطالب متعدد و بعضا متناقض از سوی مسئولان دولتی درباره جزئیات این سبد کالایی مواجه بوده است.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،دو ماه از شبی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود از برنامه دولت برای اعطای دو سبد کالایی به مردم تا پایان سال خبر داد، می‌گذرد.

در این مدت، افکار عمومی با انبوهی از اخبار و مطالب متعدد و بعضا متناقض از سوی مسئولان دولتی درباره جزئیات این سبد کالایی مواجه بوده است.

اظهارات متناقض مسئولان دولتی بیشتر در مواردی همچون زمان توزیع سبد کالایی و اقشار مشمول آن رخ داده است. تا دو هفته پیش، دولتی‌ها از قطعی بودن توزیع سبد کالایی از اول بهمن سخن می‌گفتند، اما بهمن‌ماه که از راه رسید، گفتند تا قبل از دهه فجر سبد کالایی را توزیع خواهند کرد.

درباره افراد مشمول سبد کالایی نیز دولتی‌ها سردرگم هستند. هنوز کسی نمی‌داند کدام دسته از بازنشستگان از سبد کالایی برخوردار خواهند بود؟ چرا به روستائیان و کشاورزان، سبد کالایی اعطا نمی‌شود؟ بیکاران و کارگران فاقد بیمه، چرا مشمول این طرح نیستند؟

در هر حال، بدون هیچ قضاوتی و بر اساس اظهارات مسئولان این طرح ،روایت دو ماه از این سبد کالا را در گزارش ذیل بخوانید که پر است از اخبار متناقض و مبهم.

***
۵ آذر: روحانی: قرار است تا پایان سال جاری، دو سبد کالایی به اقشار آسیب پذیر کشور ارایه شود.

۶ آذر: به گفته یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقلام این سبدهای کالایی از کالاهای ذخیره سازی شده دولت توزیع خواهد شد.

۹ آذر: نوبخت: منابع این دو سبد تأمین شده و در ماههای بهمن و اسفند ارائه می‌شود.

۹ آذر: رئیس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاون برنامه‌ریزی از نهایی نشدن رقم دقیق جامعه هدف دریافت سبدکالایی خبر داد و گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان این سبد را رایگان دریافت می‌کنند ولی هنوز در مورد کارمندان تصمیم‌گیری نشد.

(این خبر را مقایسه کنید با خبر نوبخت که از تامین منابع سبد کالایی خبر داده بود.)

۱۰اینهمه غوغا برای یک سبد کالا/۶۰ روز همراه با سبد کالای دولت/آیا ده کیلو برنج هندی اینهمه سر و صدا داشت؟/۸۰۰ گرم پنیر و یک سبد کالا و این اظهارنظر!/بحث های کارشناسی توزیع سبد کالا بالا گرفت!/آذر: رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که افراد با درآمد ثابت و پایین در اولویت دریافت سبد کالایی قرار دارند گفت: این سبد برای امسال در نظر گرفته شده است.

۱۱ آذر: رئیس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاون برنامه‌ریزی از توزیع این دو سبد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان خبر داد و گفت: هنوز درمورد اینکه آیا کارمندان دولت نیز این سبد را به صورت رایگان دریافت کنند یا ارزان ‌تر به جمع بندی نرسیده ایم.

۱۵ آذر: تعداد افرادی که در کشور به آنها سبد کالایی اختصاص می‌یابد در حدود ۲۱ میلیون نفر است که عمدتا افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، روستاییان، عشایر، کارگران و کارمندان هستند.

(بعدا این رقم به ۱۵ میلیون نفر کاهش یافت.)

۱۵ آذر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در حال حاضر رئیس جمهور دستور دادند که تمام بازنشستگان و افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند سبد کالایی تا پایان سال دریافت کنند. طی دو مرحله با رقم مشخص شده این کالاها به خانواده پرداخت می‌شود.

(چند روز پیش رئیس تامین اجتماعی گفت فقط به بخشی از بازنشستگان، سبد کالایی اختصاص خواهد یافت.)

۱۵ آذر: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری طرح اعلام کرد که هنوز مصوبه اختصاص سبد کالایی به آنها ابلاغ نشده و نمی‌تواند درباره جزئیات آن پاسخگو باشد و از سوی دیگر محمد باقر نوبخت، سخنگوی اقتصادی دولت نیز ارئه جزئیات درباره سبد کالایی را برعهده این وزارتخانه گذاشته‌ است.

(بر خلاف روزهای نخست که با قاطعیت در این باره سخن می‌گفتند.)

۲۰ آذر: سخنگوی دولت گفت: درخصوص چگونگی توزیع ۲ سبد کالای حمایتی در بهمن و اسفند ماه و شمول افرادی که برای دریافت این ۲ سبد کالا مشخص شدند، هیات دولت دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان را نیز به این جمع اضافه کرد.

۲ دی: رئیس بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت برنامه‌ریزی گفت: هنوز توافق لازم با وزارت صنعت برای سبدهای کالایی انجام نشده است.

۳ دی: یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص سبد کالایی به ۱۴ هزار خبرنگار خبر داد و گفت: فهرست خبرنگاران همان فهرست مورد تایید معاونت مطبوعاتی و ریاست جمهوری است که در سال‌های گذشته نیز کارت‌های هدیه روز خبرنگار را دریافت کرده اند.

۳ دی: معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت از اعتبار هزار میلیارد تومانی برای دو سبد کالایی خبر داد و گفت: نحوه توزیع این کالاها به جامعه هدف بر اساس نظام الکترونیک هدفمندی یارانه‌هاست.

(بعدا این رقم به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.)

۳ دی: معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی کالاها براثر تحریم‌ها، قرار شد سبد کالا به مردم اهدا شود و این امر به ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر تعلق می گیرد.

(قبلا ذکر کرده بودند ۲۱ میلیون نفر)

۴ دی: وزارت تعاون، کار و رفاه اعلام کرد تاکنون واگذاری سبد ویژه کالایی دولت در ماه های بهمن و اسفند به ۳.۵ میلیون کارگر حداقل بگیر کشور قطعی شده است.

(مگر کارگر حداکثر بگیر چقدر می‌گیرد که باید از سبد کالایی محروم شود؟)

۶ دی: در حالی که یک مقام مسئول وزارت کار از قطعی شدن اختصاص سبد کالا به کارگران خبر داده است، فعالان و نمایندگان گروههای کارگری چنین خبری را تایید نکرده‌اند.

۸ دی: مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی فرش دستباف ایران با تاکید بر اینکه تاکنون نام قالیبافان از فهرست سبد کالا حذف شده است، گفت: هنوز وزارت تعاون لیستی مبنی بر اعلام اسامی قالیبافان کشور جهت ارائه سبد کالا از اتحادیه درخواست نکرده است.

۱۰ دی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال شناسایی کارگران بدون قرارداد هستیم تا آنها هم سبد کالا بگیرند.

۱۴ دی: رئیس بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت برنامه‌ریزی از عدم تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به وزارت صنعت برای سبد کالایی دولت خبر داد و گفت: نحوه پردخت این اعتبار باید با وزارت صنعت هماهنگ شود که هفته‌جاری انجام خواهد شد.

۱۶ دی: مدیراجرایی تامین و توزیع سبد کالا:  کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این سبد کالایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

۱۶ دی: مدیراجرایی تامین و توزیع سبد کالا با اشاره به اینکه قیمت هر سبد کالایی ۸۰ هزار تومان است گفت: جامعه هدف پیش‌بینی شده در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر است و حداکثر تا فردا وزارت کار به عنوان متولی تامین جامعه هدف رقم اصلی را اعلام خواهد کرد.

(تا فردا !)

۱۶ دی: مدیر اجرایی تامین و توزیع سبد کالا: برنج داخلی با توجه به محدودیتی که در بسته‌بندی آن وجود داشت از برنج‌های وارداتی و هندی استفاده می‌شود.

(قانع‌کننده‌ترین توجیه در عدم استفاده از برنج داخلی)

۱۶ دی: مدیراجرایی تامین و توزیع سبد کالا با اشاره به اینکه قیمت هر سبد کالایی ۸۰ هزار تومان است گفت: جامعه هدف پیش‌بینی شده در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر است.

۱۶ دی: مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تشریح برنامه این بانک برای کمک به دولت در پرداخت سبد کالایی گفت: مبلغ سبد کالایی به همان حساب یارانه‌ها واریز می‌شود.

۱۷ دی: روحانی: اینکه دولت تصمیم می گیرد دو سبد کالا در ماههای پایانی سال تقسیم کند به دلیل مشکلات مربوط به زندگی مردم است البته ما این سبد را برای کسانی که آسیب پذیری بیشتری دارند اختصاص داده ایم لذا ممکن است برخی گلایه کنند که چرا به همه افراد جامعه این سبد کالا اختصاص نیافته است که پاسخ ما این است ما به اندازه توانمان اقدام به توزیع این سبد کرده ایم.

(آیا کارمندان از روستائیان،‌آسیب‌پذیری بیشتری دارند؟)

۱۷ دی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: سبد کالای رایگان به خانواده های تحت پوشش طرح در استان کرمانشاه از روز اول بهمن ماه توزیع خواهد شد.

(از روز اول بهمن؟)

۱۷اینهمه غوغا برای یک سبد کالا/۶۰ روز همراه با سبد کالای دولت/آیا ده کیلو برنج هندی اینهمه سر و صدا داشت؟/۸۰۰ گرم پنیر و یک سبد کالا و این اظهارنظر!/بحث های کارشناسی توزیع سبد کالا بالا گرفت!/ دی: درحالی سخنگوی دولت از ارائه سبد کالا به تمام کارگران فصلی و قراردادی خبر داده بود و وزیر کار هم گفت حتی کارگران بدون قرارداد هم سبد می‌گیرند، بهمن حاج‌علی، مدیر اجرایی سبدکالای دولت از ارائه این سبد به ۱.۸ میلیون کارگر خبر داد.

(قبلا وزیر کار این رقم را ۳/۵ میلیون نفر اعلام کرده بود.)

۱۹ دی: رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: توزیع این سبد کالایی از طریق شارژ کارت های بانکی و خرید از طریق فروشگاههای سطح استان خواهد بود.

۲۲ دی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سبدهای کالایی از اول بهمن ماه در فروشگاه‌های زنجیره ای و شبکه های منتخب توزیع خواهد شد.

(باز هم اول بهمن)

۲۴ دی: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سبد کالا در نیمه اول بهمن و نیمه اول اسفند توزیع می شود، گفت: شناسایی مشمولان هنوز تمام نشده است.

۲۶ دی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: از اول بهمن ماه جاری طرح توزیع سبد کالایی رایگان دولت در البرز آغاز می شود.

(باز هم اول بهمن)

۲۶ دی: معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از آغاز توزیع سبد کالای رایگان دولت در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این سبد کالا از اول تا دهم بهمن ماه در استان توزیع می‌شود.

(باز هم اول بهمن)

۲۸ دی: تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان متاهل برای دریافت سبد کالا

۲۹ دی: دبیر انجمن برنج کشور گفت: قرار داشتن برنج ایرانی در سبد کالایی دولت می توانست فرصتی باشد تا اقشار آسیب پذیر ایرانی بتوانند حداقل دو بار در سال از برنج با کیفیت ایرانی استفاده کنند اما به دلیل پر بودن بیش از حد انبارهای برنج کشور از برنج‌های وارداتی هندی این امر محقق نشد.

۳۰ دی: وزیر آموزش و پرورش از اعطای سبد کالا به فرهنگیان خبر داد.

۱ بهمن: مدیر اجرایی طرح سبد کالا به بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی اطمینان داد که حتما سبد کالایی امسال را در دو مرحله دریافت خواهند کرد.

۱ بهمن: شماره سامانه پیام کوتاه و صفحه اینترنتی سبد کالا پس از اعلام از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت متبوع، متعاقبا از طریق ستاد به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان ها اعلام خواهد شد.

(این شماره هنوز راه نیفتاده است.)

۱ بهمن: مسئول روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: برای دریافت سبد کالا نیاز به ثبت نام در هیچ سایت و فروشگاهی نیست.

۱ بهمن: مدیر اجرای طرح سبد کالایی با تاکید بر اینکه دولت به تعهد خود مبنی بر ارایه یک سبد کالایی در بهمن ماه و یک سبد کالایی در اسفندماه پایبند است، گفت: در نیمه اول بهمن ماه، حتما سبد کالایی را عرضه خواهیم کرد و جای نگرانی نیست.

۲ بهمن: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اختصاص «سبد کالا» تنها به مستمری بگیرانی خبر داد که حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند.

۳ بهمن: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، نقص در سامانه الکترونیک را دلیل به تاخیر افتادن توزیع سبدهای کالایی که قرار بود از ابتدای ماه جاری به خانوارها پرداخت شود، عنوان کرد.

(علت تاخیر مشخص شد!)

۴ بهمن: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ارائه سبد کالا به بازنشستگان تامین ‌اجتماعی خبر داد.

۵ بهمن: ماموریت ویژه دولت به وزارت کار؛ واگذاری سبد کالا به ۵ میلیون کارگر فاقد بیمه.

ظاهرا انتقاد به اقدامات و تصمیمات غیر کارشناسی در دولت های نهم و دهم که توسط دولتمردان تدبیر و امید به وفور در ۶ ماه گذشته در رسانه ها دیده شد ،اینبار گریبانگیر مسئولان دولت جدید شده است .

بهتر بود مسئولان دولتی پس از کارشناسی بهتر، یک سبد کالای درست و حسابی را در نیمه دوم اسفند با مشخص شدن قطعی مقدار و زمان توزیع کالا، بین افراد شناسایی شده توزیع می کردند و وقت خود را صرف باز شدن قفل های بیشمار اقتصاد ایران می کردند نه توزیع ۸۰۰ گرم پنیر و ۱۰ کیلو برنج هندی!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x