تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سایه غیبت ایران بر سر «ژنو ۲» سنگینی می‌‌کند/ بحران سوریه بدون ایران حل نمی‌شود

  • کد خبر : 16407
  • 04 بهمن 1392 - 7:08
سایه غیبت ایران بر سر «ژنو ۲» سنگینی می‌‌کند/ بحران سوریه بدون ایران حل نمی‌شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به عدم حضور ایران در نشست صلح سوریه پرداخته و نوشته است سایه غیبت ایران بر سر این نشست سنگینی می‌کند.

 

خبرگزاری فارس: سایه غیبت ایران بر سر «ژنو ۲» سنگینی می‌‌کند/ بحران سوریه بدون ایران حل نمی‌شود

 

به گزارش کمال مهر، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی به موضوع عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست صلح سوریه موسوم به «ژنو ۲» پرداخته و نوشته است بدون نقش‌آفرینی ایران، هر تلاشی برای پایان دادن به بحران سوریه بی‌نتیجه می‌ماند.

در ابتدای این گزارش آمده است: «کشورهای کمی خواهان حضور این قدرت منطقه‌ای بر سر میز مذاکره هستند، اما بدون حضور این کشور، هر تلاشی برای پایان دادن به جنگ سوریه، احتمالا بی‌نتیجه می‌ماند. حمایت ایران برای بر قدرت ماندن رئیس‌جمهور «بشار اسد» حیاتی است و سوریه هم برای ایرانی‌ها در رسیدن به قدرت منطقه‌ای جایگاهی کلیدی دارد.»

آسوشیتدپرس که اقدام «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل در لغو دعوت ایران یک روز مانده به آغاز این نشست را یک «افتضاح دیپلماتیک» خوانده، نوشته است نشست صلح سوریه در حالی از روز چهارشنبه آغاز شد که «غیبت ایران بر سر این نشست سنگینی می‌کند».

این خبرگزاری همچنین نوشته است عدم دعوت از ایران به عنوان اصلی‌ترین متحد سوریه در حالی رخ داد که عربستان، قطر و ترکیه به عنوان اصلی‌ترین متحدان مخالفان در این نشست حضور داشتند.

به نوشته آسوشیتدپرس، ایران نظیر هر بازیگر منطقه‌ای دیگر می‌تواند با اعلام مخالفت با راهکاری که در این نشست به دست آمد، از اجرای آن جلوگیری کند و یا در مقابل برای برای امتیازدهی از دولت سوریه فشار آورد.

«دیوید کورتراید» مدیر مرکز مطالعات سیاست موسسه مطالعات صلح بین‌الملل «کروک» می‌گوید: «تصمیم عدم حضور ایران در مونترو یک اشتباه دیپلماتیک بسیار بزرگ است. ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی رژیم‌ کنونی، نفوذ بالقوه عظیمی در دمشق دارد.»

نشست صلح سوریه از دیروز در شهر مونترو سوئیس آغاز شد و فردا قرار است با مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت و مخالفان سوریه ادامه یابد. تصمیم دبیرکل سازمان ملل در لغو دعوت از ایران به این نشست، انتقادات زیادی را علیه وی برانگیخته است.

«کارل بیلت» وزیر خارجه سوئد نیز به این تصمیم واکنش نشان داده و گفته است هر کشوری که در سوریه نفوذ دارد، باید در نشست شرکت داده می‌شد. وی همچنین گفته است: «شما بین دشمنان است که صلح برقرار می‌کنید، نشست صلح را که برای مصالحه دوستان برگزار نمی‌کنند. بنابراین، هرکسی که که ارتباطی با این موضوع دارد، باید بر دور میز باشد.»

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x