تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

وضع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد/ پرونده مذاکرات هسته‌ای در اختیار وزارت خارجه/ ۶۳ هزار میلیارد تومان؛ درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده

  • کد خبر : 16089
  • 02 بهمن 1392 - 15:58
وضع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد/ پرونده مذاکرات هسته‌ای در اختیار وزارت خارجه/ ۶۳ هزار میلیارد تومان؛ درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آینده

سخنگوی دولت از تایید تبصره هدفمندی در جلسه امروز (چهارشنبه) هیئت وزیران و تقدیم آن به مجلس خبر داد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت:‌ جلسه امروز هیئت وزیران به دو موضوع بررسی تبصره هدفمندی در بودجه ۹۳ و به موضوع نجات دریاچه ارومیه پرداخت.

وی افزود: تبصره هدفمندی در جلسه امروز هیئت وزیران مورد تصویب و تایید قرار گرفت و امروز تقدیم مجلس می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: در جلسه امروز، وزیر نیرو پیشنهاداتی داشت که به تصویب هیئت دولت رسید و همچنین در این جلسه نیز با توجه به اجرای هدفمندی تصمیماتی درباره رفع و کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ انجام شد که امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای باشد که ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به اختیارات قانونی به تغییر و تحولات اساسی در این رابطه عمل کند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا در تبصره هدفمندی قیمت بنزین تعیین شده است یا خیر، اظهار داشت:‌ از ابتدا قرار نبوده در این تبصره قیمت بنزین را تعیین کنیم، زیرا طبق بندهای ۸۰ و ۸۱ بودجه ۹۲ در این خصوص نیز قانون هدفمندی سقفی را تعیین می‌کند که چگونگی این اقدام در بندهای مختلف این قانون توضیح داده است لذا در هیچ سالی قیمت بنزین آورده نشده است.

سخنگوی دولت در ادامه درباره دستاوردهای اقتصادی که توافق ژنو برای کشورمان داشت، گفت‌: بخشی از تحریم‌ها در حال حاضر در اقتصاد مانند پتروشیمی، صنعت خودرو و قطعا هواپیما و … برداشته می‌شود و همچنین در حوزه نفتی و پتروشیمی نفتکش‌ها بیمه خواهند شد و برخی از تحریم‌ها ناشی از جابجایی ارزی نیز به همین سبب برداشته می‌شود.

وی افزود: در این رابطه نیز تعیین شده تا ۴ میلیارد دلار از منابع مالی ایران در زمان‌بندی مشخص‌شده آزاد شود که انجام این مهم فضای مناسب‌تری را برای بهبود کسب و کار فراهم می‌کند.

وی همچنین  تاکید کرد: در بودجه سال آینده نیز اعداد و ارقام حاصل از رفع تحریم‌ها که به کشور تعلق می‌گیرد را دخالت نداده‌ایم و آنها را در بودجه در نظر نگرفته‌ایم و امیدواریم وضعیت‌مان در همه ابعاد نسبت به گذشته بهبود یابد.

 

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت برای تمام وضعیت‌ها برنامه‌ریزی کرده است، بیان داشت: نه تنها برای وضعیت موجود کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم بلکه در شرایط بدبینانه و خوشبینانه نیز برنامه‌ریزی داریم و برای آن زمان هم چاره‌اندیشی شده است لذا در همین رابطه نیز برای استفاده از مبالغ قابل توجهی که قرار است در اختیار کشور قرار بگیرد برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی احیای سازمان مدیریت با توجه به ایرادات شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان نسبت به تایید مصوبه مجلس برای احیای سازمان مدیریت ایراداتی گرفت که رفع آنها نیز هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد و مجلس نیز باید نسبت به رفع این ایرادات اقدام کند و چاره‌اندیشی کند که امکان دارد این موضوع مدتی زمان ببرد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده دولت در نظر دارد پرونده مذاکرات ژنو را به کارگروه یا ستاد ویژه‌ای خارج از وزارت امور خارجه واگذار کند، گفت: این موضوع غیرواقعی بوده و تکذیب می‌شود.

وی در واکنش به برخی حواشی پیش آمده در سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان اظهار داشت: از قبل اعلام شده بود که سفرهای استانی رئیس‌جمهور انجام خواهد شد اما سعی خواهد شد از نکات مثبت سال‌های پیشین استفاده کرد و کاستی‌های آنرا جبران کرده و از بین ببریم.

سخنگوی دولت افزود: سفرهای استانی رئیس‌جمهور به هیچ وجه سازماندهی شده نبوده و به صورت مردمی بوده و در اولین سفر استانی نیز مردم حق‌شناس خوزستان با حضور مردمی خود استقبال کم‌نظیری از رئیس‌جمهور داشتند.

نوبخت ادامه داد: دولت نیز راضی نبود تا مردم ساعت‌ها در فرودگاه برای استقبال رئیس‌جمهور و نیز در مسیر حرکت رئیس‌جمهور تا مکان سخنرانی منتظر بمانند و در این سفر نیز دولت و مدیران دولتی نامه‌های مردم را برای برسی تحویل گرفتند.

وی با اشاره به سخنرانی عربی رئیس‌جمهور در این سفر بیان کرد: سخنرانی رئیس‌جمهور به زبان عربی و به زبان عده‌ای از مردم خوزستان بسیار صمیمانه بود زیرا وی با حضور سه روزه خود در این استان دیدارها و جلسات متعددی را با گروه‌ها و مرجع‌های مختلف این استان برگزار کرد و نظرات و پیشنهادات گروه‌ها و نمایندگان مردم را استماع کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت سعی دارد این سفرها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، اظهار داشت: قطعا در سفرهای آینده نیز تمام مشکلاتی که در اولین سفر رئیس‌جمهور وجود داشت برطرف می‌شود.

نوبخت در واکنش به این سوال که عنوان شده بود دولت یازدهم در سفرهای استانی خود همانند سفرهای گذشته عمل نخواهد کرد و رفتارهای پوپولیستی نخواهد داشت، افزود:‌ هرگونه رفتار صمیمانه با مردم را نمی‌توان پوپولیستی استنباط کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی دولت در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها دچار سردرگمی شده است، اظهارداشت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین دولت باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب بسیار عاقلانه عمل کند و در این رابطه نیز بررسی ۴ ماهه دولت در چگونگی اجرای هدفمندی برای سال آینده نشان‌دهنده پراهمیت بودن این موضوع برای دولتی‌ها است.

نوبخت تاکید کرد: دولت آثار تمام تصمیمات خود را در جهت چگونگی اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است، لذا این موضوع طی تبصره‌ای و در چارچوب هدفمندی یارانه‌ها به مجلس تقدیم می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت از چه منابعی برای تامین سبد کالای مردم استفاده کرده است، گفت: دولت برای تامین سبد کالاها از بودجه عمومی و اختیارات خود استفاده کرده است زیرا طبق اطلاعات خود معتقد است بخشی از جامعه باید بدین طریق مورد حمایت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به برخی حاشیه‌های بوجود آمده برای ارائه سبد کالاها افزود: اینکه برخی عنوان کرده‌اند برخی اجناس و کالاها در انبارها مانده‌اند و دولت قصد دارد آنها را طبق این سبد کالاها به مردم عرضه کند، به هیچ عنوان درست نبوده و مطرح کردن این موضوعات شاید به نوعی تحقیر کردن دولت است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی اعلام کرده هم‌اکنون برخی مدیران دولتی تحت تعقیب هستند، آیا این مدیران مربوط به دولت فعلی هستند یا دولت قبلی، گفت: خیر، هیچ یک از مدیران کنونی شامل این مسئله نمی‌شوند البته برخی رسانه‌ها در این رابطه از برخی افراد و مدیران گذشته نام‌ برده‌اند.

وی با اشاره به تعامل دوجانبه دولت و مجلس تصریح کرد: دولت بصورت واقع‌بینانه با مجلس تعامل دارد و برای استفاده نمایندگان از حقوق قانونی خود مبنی بر پرسش از وزرا احترام قائل است زیرا این موضوع جزء وظایف نمایندگان بوده و بسیار مشهود است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس اقدامات سازنده‌ای را در راستای اصلاح بودجه سال جاری و تعامل با دولت داشته است، عنوان کرد: مجلس با اقدامات مثبت و مصوبات مناسب خود دولت را در اصلاحیه بودجه ۹۲ یاری کرد و ما باید قدردان مجلس و نمایندگان باشیم.

نوبخت در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مجلس در بررسی بودجه سال آینده تعامل سازنده ای با دولت داشته است، گفت: نمایندگان مجلس پس از تحویل لایحه بودجه با برگزاری ۲ جلسه کلیات آنرا مورد تصویب قرار دادند و تاکنون نیز با جلسات متعدد در حال بررسی درآمدها و هزینه‌های در نظر گرفته شده در این بودجه هستند، خوشبختانه کمیسیون تلفیق تغییرات چندانی را در بودجه سال آینده نداده است.

نوبخت در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سوال که میزان سقف مبلغ دریافتی‌ها و پرداختی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها چگونه خواهد بود تصریح کرد: در تبصره‌ای که دولت برای تعیین تکلیف اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در سال آینده امروز به مجلس می‌برد منابع حاصل از هدفمند سازی در سال آینده شصت و سه  هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی همچنین گفت:‌ در تبصره هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۹۳  همچنین پیش‌بینی شده است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از فعالان اقتصادی به بخش تولید و ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص یابد.

نوبخت در پایان تاکید کرد: دولت برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا اعتبار خاصی را در نظر گرفته است و همچنین طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبلغی حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان به منظور توزیع بین دهک‌های مختلف مردم که تاکنون پرداخت می‌شد، در نظر گرفته شده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x