تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

نبود ایران در ژنو ۲ تأثیری به حال سوریه ندارد/ حضور ایران می توانست ضمانت اجرایی به ژنو۲ بدهد/ شرط گذاری آمریکا برای ایران از ضعف آنهاست

  • کد خبر : 16022
  • 02 بهمن 1392 - 9:45
نبود ایران در ژنو ۲ تأثیری به حال سوریه ندارد/ حضور ایران می توانست ضمانت اجرایی به ژنو۲ بدهد/ شرط گذاری آمریکا برای ایران از ضعف آنهاست

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: شرط گذاری آمریکایی ها برای حضور ایران در ژنو۲ حاکی از آن است که آمریکا به این باور رسیده که ایران را در توافق های هسته ای به اندازه کافی در جایگاهی ارزشمند به رسمیت شناخته و اگر این کشور در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند؛ آمریکا عملا امتیازهای ویژه دیگری را هم داده است!

 کمال مهر؛حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص ابعاد سفر آقای ظریف به لبنان با توجه به اظهارت اخیر جان کری – وزیر امورخارجه آمریکا – مبنی بر ادامه حمایت از حزب الله لبنان موجب عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ می شود؛ اظهار داشت: اهمیت سفر آقای ظریف به لبنان به جهت ویژگی های خاص روابط دو کشور می باشد. همچنین حمله تروریستی که اخیرا به سفارت ایران در بیروت انجام شد، اهمیت حضور وزیر خارجه کشورمان را پس از پشت سر گذاشتن این حادثه تاسف بار تروریستی برجسته تر می کند.
این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: به طورکلی سفر منطقه ای وزیر خارجه کشورمان بازمی گردد به تعریف جایگاه ایران که ناشی از توافق های هسته ای با کشورهای ۱+۵ می باشد. در واقع توافق هسته ای اخیر در ارتقاء جایگاه ایران در منطقه تاثیر بسزایی در جهت تثبیت و گسترش نقش و نفوذ ایران در سطح منطقه داشته است.
شرط گذاری آمریکا برای حضور ایران در ژنو۲ ناشی از شناخت قدرت ایران است
وی در ادامه افزود: ” اما در مورد ژنو۲ و شرط گذاری آمریکایی ها برای حضور ایران که ناشی از نگرانی های آمریکا می باشد، حاکی از آن است که آمریکا به این باور رسیده که ایران را در توافق های هسته ای به اندازه کافی در جایگاهی ارزشمند به رسمیت شناخته و اگر این کشور در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند؛ آمریکا عملا امتیازهای ویژه دیگری را هم داده است و لذا سعی می کند با مشروط کردن حضور ایران، این فرآیند را تضعیف کند تا ناگزیر به دادن امتیازهای بیشتر نباشد.”
رویوران با اذعان به دچار اشتباه شدن آمریکا در رابطه با حضور ایران در ژنو ۲ گفت: چه ایران در کنفرانس ژنو ۲ شرکت داشته باشد و چه نداشته باشد؛ ایران در یک جایگاه برتر منطقه ای قرار گرفته است و عدم شرکت آن جایگاهش را تنزل نمی دهد.
این کارشناس مسایل خاورمیانه خاطرنشان کرد: البته آمریکا در محاصره بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی می باشد. آقای بان کی مون، اخضر ابراهیمی و مقامات روسیه، چین و کشورهای اروپایی معتقدند ایران باید در ژنو ۲حضور پیدا کند و تنها کشوری که در این امر مقاومت می کند آمریکاست.
وی با اشاره به اصرار چهره های موثر در ژنو ۲ بر حضور ایران، گفت:  تشخیص این مسئله به عنوان یک پیش نیاز از طرف قدرت های بزرگ دنیا خود گواهی بر اهمیت جایگاه کشورمان در حل بحران های منطقه ای است.
نبود ایران در ژنو ۲ تأثیری به حال سوریه ندارد/ حضور ایران می توانست ضمانت اجرایی به ژنو۲ بدهد
رویوران در پاسخ به سوال خبرنگار دانا درخصوص عدم حضور ایران و اثرات منفی بر بحران سوریه، گفت: شاید نبود ایران در این کنفرانس تاثیر زیادی بر سرنوشت مردم ستمدیده این کشور نداشته باشد اما حضور ایران می تواند ضمانت های اجرایی هرگونه توافقی را بیشتر کند و عدم حضور جنبه های اجرایی توافق ها را تضعیف می کند.
این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: هم اکنون دولت سوریه در یک وضعیت برتری میدانی می باشد و پروژه براندازی نظام بشار اسد سقوط کرده و در واقع ژنو ۲ تبدیل به پروژه پذیرش گفتگوی سیاسی برای حل بحران این کشور شده است. این مساله خود کاملا به نفع حکومت بشار اسد است و نشان می دهد به جای براندازی نظام، حفظ آن مطرح شده که در عین حال این تحولات به نفع ایران نیز می باشد.
در پایان به مساله ژنو ۲ و حل معضلات مردم سوریه از قبیل ” جهاد النکاح” و فتواهای شرم آور برخی مفتی های وهابی، فقر و خسارت های مالی به وجود آمده در این کشور پرداخته شد.
از ژنو ۲ انتظار معجزه نداشته باشیم/ بحران سوریه ناشی از دخالتهای خارجی در این کشور است
رویوران در این خصوص گفت: ” ژنو ۲ قطعا معجزه ای نخواهد کرد و اگر توافقی نیز بین سوریه و مخالفان صورت بگیرد خیلی ضمانت اجرایی ندارد چراکه بحران سوریه بازیگرانی که خارج از چارچوب ملی سوریه قرار گرفته اند؛ دارد. جبهه النصره، القاعده و داعش؛ نه در ژنو حضور دارند و نه پایبند به تصمیمات ژنو خواهند بود. بر همین اساس نباید این کنفرانس را پایان معضلات مذکور که برای مردم سوریه به وجود آمده دانست.”
این کارشناس مسایل خاورمیانه ادامه داد: اگر در ژنو نیز مردم سوریه حاکم بر سرنوشت خود باشند و انتخابات به عنوان راه حل نهایی باشد، زمانی این کشور روی آرامش را خواهد دید که مناطق تحت سلطه از لوث وجود تروریست ها پاک سازی شود.
وی در خاتمه گفت: لذا بار دیگر می گویم که ژنو ۲ معجزه نخواهد کرد بلکه تنها یک آشتی داخلی سوری است که ممکن است منجر به تشکیل جبهه ای علیه القاعده در سوریه شود تا انتخابات در این کشور برگزار شده و بحران حل شود.
منبع: دانا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=16022

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x