تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اصلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران تبدیل به قانون می شود/ اول فوریه اولین نوبت آزادسازی دارایی های نقدی ایران

  • کد خبر : 15712
  • 01 بهمن 1392 - 7:07
اصلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران تبدیل به قانون می شود/ اول فوریه اولین نوبت آزادسازی دارایی های نقدی ایران

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: صلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که در نشست امروز این اتحادیه بر اساس توافق ژنو به تصویب رسید، تبدیل به قانون می شود.

 

 

 

 

کمال مهر:معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه  با بیان اینکه اصلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که در نشست امروز این اتحادیه بر اساس توافق ژنو به تصویب رسید، تبدیل به قانون می شود، تصریح کرد: بر این اساس، قانون تحریم های ایران به شماره ۲۶۷ مصوب ۲۰۱۲ در نشست امروز اتحادیه اروپا اصلاح شد تا تحریم های توافق شده بر اساس توافق ژنو لغو شود.

عراقچی اظهار داشت: این موضوع متعاقبا در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا نیز درج می شود و برای همه کشورها لازم الاجرا است.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ در تشریح جزییات مربوط به این اصلاحیه گفت: این موارد مربوط به بیمه، حمل و نقل نفت خام ایران است که پیش از آن شرکت‌های اروپایی مجاز نبودند نفت‌کش‌های ایرانی را بیمه کنند یا وارد پروسه حمل و نقل نفت ایران شوند که این مورد از امروز برداشته می‌شود. ضمن این‌که صادرات محصولات پتروشیمی از دیگر بندهای این اصلاحیه بوده است. واردات محصولات پتروشیمی خرید، بیمه و حمل و نقل آن و تحریم‌های مرتبط با این موضوع برداشته می‌شود. تجارت طلا و فلزات گرانبها با ایران و بانک مرکزی و نهادهای دیگر آزاد می‌شود ضمن این‌که حق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا نیز بر اساس این اصلاحیه اعلام شد. پیش از این سقف تجارت آزاد با اروپا صد هزار یورو بود که بر اساس این قانون به یک میلیون یورو افزایش یافت و دیگر تجارت تا این سقف نیاز به مجوز ندارد که رونقی را به ویژه در بخش خصوصی با اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیرامورخارجه در پاسخ به این سئوال که آیا طی امروز با خانم اشمید رایزنی داشته اید بیان کرد: ما به طور مرتب در حال تماس و رایزنی هستیم و امروز نیز رایزنی ها ادامه داشت.

اولین نوبت پرداخت دارایی های نقدی ایران اول فوریه است

عراقچی در پاسخ به این سئوال که نحوه آزادسازی بخش اول دارایی های بلوکه شده ایران به چه شکل خواهد بود گفت: اولین نوبت پرداخت دارایی های نقدی ایران اول فوریه است که یک حساب ویژه در بانک مرکزی به این منظور باز خواهد شد و نقدینگی به آن منتقل می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تیم هسته ای کشورمان در این باره که آیا اقدامات صورت گرفته در روز اول اجرای برنامه اقدام مشترک به صورت همزمان بوده است گفت: اقدامات از هر دو طرف به صورت همزمان و در یک روز آغاز شده ما اقدامات خود را انجام داده ایم اروپا و آمریکا نیز روند اجرایی خود را طی می کند اینکه اقدامات در یک لحظه و ساعت صورت گیرد عملا غیر ممکن است اما در یک روز انجام شده است.

عراقچی گفت: بخشی از تحریم‌ها مربوط به ایالات متحده آمریکا است؛ تحریم‌های مربوط به خودرو، نفت، بانکی و آزاد شدن مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار و موضوع مربوط به کانال‌های بانکی از مواردی است که باید از سوی آمریکا اعلام شود.

وی درباره این‌که آیا روندی که در رابطه با انجام این اصلاحیه دنبال شد به طور کامل در راستای توافق ژنو بوده است؟ گفت: بله بر اساس توافق قرار بود اقدامات هر دو طرف امروز انجام شود. صبح روز دوشنبه اقدامات لازم را با همکاری آژانس انجام دادیم و نهایی شد و آژانس گزارش آن را اعلام کرد و در ادامه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا اقدامات لازم را انجام و قوانین خود را اصلاح کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی تازه اقدامات اداری خود را آغاز کرده است و منتظریم آمریکا نیز امروز به تعهد خود عمل کند. امروز که باید آن را به وقت آمریکا در نظر گرفت و به تعبیری امروز روز طولانی بوده است که از تهران آغاز شده و تا واشنگتن ادامه داشته است.

معاون ظریف درباره اقدام بعدی در دستور کار ایران و ۱+۵ گفت: پیش از این توافق کرده بودیم با آغاز اجرای گام اول توافق مذاکرات درباره گام نهایی با فاصله کوتاهی آغاز شود و تلقی ما این است که در ماه فوریه این مذاکرات آغاز خواهد شد. نیازمند انجام بحث‌های اولیه میان آقای ظریف و خانم اشتون در این‌باره هستیم تا درباره زمان، مکان و سطح مذاکرات و چگونگی مذاکرات تدبیرهایی صورت گیرد. احتمالا در روزهای آینده در ملاقاتی که ممکن است در حاشیه اجلاس داووس یا هفته آینده در کنفرانس امنیتی مونیخ یا فرصت دیگری که درباره آن باید توافق کنیم، درباره مذاکرات آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

او ادامه داد: در دیدار اشتون و ظریف دستور کار مذاکرات مربوط به گام نهایی درباره این‌که مذاکرات به چه نحو ادامه پیدا کند بررسی می‌شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x