تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی به خبر توافق ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه

  • کد خبر : 15228
  • 29 دی 1392 - 9:18
واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی به خبر توافق ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد اصل خبر توافق ایران و امارت بر سر جزایر سه‌گانه تردید جدی دارم گفت: در هر صورت باید وزارت امور خارجه در این رابطه توضیحات لازم را به مردم اعلام کند.

 

 

 

علاء‌الدین بروجردی در پی انتشار خبری مبنی بر توافق ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه، به خبرنگار پارلمانی کمال مهر گفت: در مورد اصل این اخبار تردید جدی دارم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در هر صورت باید وزارت امور خارجه در این رابطه توضیحات لازم را به مردم اعلام کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سایت خبری امریکایی دیفنس‌نیوز(defensnews) که اخبار و اطلاعات حوزه دفاعی این کشور را پوشش می‌دهد در خبری اختصاصی و با استناد به منابع اگاه آمریکایی مدعی شده است ایران و امارت متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه  به توافق رسیده‌اند.

بر اساس ادعای این سایت خبری  مذاکرات ایران و امارات متحده عربی از که ۶ماه قبل و با وساطت سلطان‌قابوس پادشاه  آغاز شده بود در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به پایان رسیده است.

همچنین این سایت خبری با اشاره به محتوای توافق مذکور مدعی شده است که توافق در رابطه با جزایر تنب‌بزک و تنب‌کوچک نهایی شده ولی در مورد جزیره ابوموسی هنوز به توافق نهایی دست نیافته‌اند.

دیفنس‌نیوز در ادامه می‌افزاید توافق صورت گرفته در مورد جزایر تنب‌بزگ و کوچک به این صورت است که حق‌بهره‌بردای از بستر این دو جزیره همچنان در اختیار ایران باقی خواهد ماند اما مالکیت ارضی این دو جزیره به امارت متحده عربی واگذار شده است.

همچنین در یکی از بند‌های این توافقنامه ذکر شده است که قرار است ایران در ازای وساطت “سلطان قابوس” در مذاکرات هسته‌ای و توافق بر سر جزایر سه‌گانه تا ۲ سال آینده نفت و گاز رایگان در اختیار این کشور قرار دهد.

این در حالی است، پیش از این علاء‌الدین بروجردی  با اشاره به برخی اظهارات درباره نوع روابط با امارات در خصوص جزایر سه‌گانه گفت: سیاست ما درباره امارات متحده عربی که پیوسته هم گفته‌ایم، این است که در راستای رفع سوء‌تفاهم آماده مذاکره با این کشور هستیم.

وی افزود: طبیعی است که جزایر سه‌گانه بخش جدانشدنی خاک جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی ایران بوده و قابل مذاکره نیست.

نماینده بروجرد تاکید کرد: رفع هرگونه سوء‌تفاهمات در این رابطه، قابل مذاکره است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ایران علاقمند به داشتن روابط خوب با تمام همسایگان از جمله امارات متحده عربی است.

ناگفته نماند، بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی با صدور بیانیه‌ای اخبار جعلی در خصوص جزایر ایرانی خلیج فارس را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: اخبار منتشره در برخی سایت‌های عربی در خصوص جزایر ایرانی در خلیج فارس کاملا بی اساس و جعلی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سایت‌هایی که هیچگونه جایگاه و اعتباری ندارند به منظور فضا سازی منفی مبادرت به انتشار اخبار غیر واقعی و ساختگی می نمایند و تلاش دارند با این اقدام کاملا غیر حرفه‌ای برای خود جایگاهی کسب نمایند.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد جزایر سه‌گانه می‌توانید به گزارش: توهم مضحک شیخ‌های عرب درباره “جزایر سه‌گانه ایرانی” ناشی از کجاست؟(اینجا) مراجعه کنید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x