تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

پوشش‌های نانومتری ضدلک در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد

  • کد خبر : 15158
  • 28 دی 1392 - 12:51
پوشش‌های نانومتری ضدلک در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد

پوشش‌های نانومتری ضدلک ضدمیکروبی خود تمیز شونده به منظور استفاده در ابزار جراحی در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.

به گزارش کمال مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی مستقر در کرج، پروانه سنگ پور مجری این طرح با اشاره به کاربرد این پوشش‌ها در تجهیزات پزشکی و ابزار جراحی، گفت: پوشش‌های ایجاد شده قابل مصرف برای دیوارهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی نیز هستند.

وی ادامه داد: وسایل پزشکی مبتنی بر فناوری نانو، جراحان را قادر می‌سازند که عمل‌هایی با دقت و ایمنی بالاتر انجام دهند و پارامترهای فیزیولوژیکی و بیومکانیکی را با صحت و دقت بیشتری کنترل کنند، همچنین عمل‌هایی انجام دهند که احتمال عفونت استفاده از ابزار آلوده را به حداقل ممکن برسانند.

این پژوهشگر افزود: وسایل جراحی مانند چاقو، انبر، گیره و مته می‌توانند به نانو پوشش‌هایی  مجهز شوند که قابلیت و کارایی آن‌ها را افزایش داده و اطمینان از عدم بروز مشکلات عفونت‌های ابزاری را برای جراح فراهم ‌کند.

سنگ پور ادامه داد: پوشش‌های ضد میکروبی با کمک به‌ کاهش پایداری و گسترش میکروب‌ها به‌ عنوان عواملی تکمیلی و نه به ‌عنوان جایگزین برای فرآیندهای گندزدایی و ضدعفونی تجهیزات جراحی و سطوح عامل جراحی ( از قبیل دارو‌های ضدعفونی و …) در محل، به حساب می‌آیند و طراحی سطوح خود تمیز‌ شونده و ضد میکروبی یکی از گزینه‌های مناسب برای جلوگیری از انتقال میکروب توسط ابزار مربوطه است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته این پژوهشگاه تصریح کرد: بر این اساس با استفاده از کاشت نانو ذراتی که دارای خاصیت آنتی باکتریال هستند در لایه  نازکی از ماده‌ای با قابلیت سازش پذیری زیستی و خواص مکانیکی خوب، می‌توان به لایه‌ای مناسب برای پوشش ابزار جراحی (که غالبا از جنس استیل ضد زنگ هستند) و یک سطح خود تمیز شونده ضد میکروبی با استحکام بالا دست یافت.

وی با اشاره به اینکه نانو کامپوزیت‌های فلزی، پلیمری به دلیل کاربردهای ضد میکروبی توجه زیادی به خود جلب کرده‌اند، گفت: امروزه نانو ذرات نقره بهترین مواد برای از بین بردن باکتری هستند چرا که سطح ضد باکتریایی با پوشش نانو ذرات نقره افزایش می‌یابد که با کوچکترین تماس یک باکتری با آن، باکتری را از بین می‌برد.

این پژوهشگر افزود: همچنین مطالعات نشان داده است که افزودن فلزات دیگر و همچنین روی می‌تواند اثر ضد باکتری نقره را در مقابل باکتری‌ها گرم مثبت و منفی تقویت کند بنابراین در این طرح اثر ضدمیکروبی و ضد لک بودن پوشش نانوکامپوزیت TaN حاوی ترکیب نانوذرات آلیاژی را بررسی  و نتایج مطلوب حاصل شد.

سنگ پور همچنین گفت: لایه‌های نازک نانو کامپوزیتی TaN  با ترکیب فلزات نامبرده در کنار ایجاد حفاظ فیزیکی مناسب قادر به کنترل میزان آزادسازی یون‌های فلزی توسط کنترل سایز ذرات هستند و خواص مکانیکی،استحکام و ضدلک بودن این سطوح نیز مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج آن، استحکام، ضد خش و لک بودن لایه‌های پوشش داده شده را تایید می‌کند.

این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: تا کنون این پوشش به منظور استفاده در ابزار جراحی مورد توجه قرار نگرفته است و آنچه ممکن است در کنار جذابیت‌های این هوشمندی نادیده گرفته شود،  مزایای اقتصادی و صرفه‌جویی‌های کلانی است که تولید و استفاده از نانو پوشش‌های هوشمند به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین سوق دادن تحقیقات در زمینه پوشش‌های نوین در این جهت و به دنبال آن تجاری سازی این فناوری می‌تواند به عنوان افقی روشن و دستاوردی عظیم در عرصه تحقیقات نانوپوشش‌ها در کشورمان مورد توجه قرار گیرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=15158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x